اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

ترور 3 مقام عالی‌رتبه امنیتی سوریه/گزارش انفجار نشست امنیتی

خبرگزاری فارس: انفجار تروریستی در نشست سران امنیتی و اطلاعاتی سوریه در ساختمان امنیت ملی به کشته شدن وزیر دفاع، رئیس دستگاه اطلاعاتی و معاون معاون رئیس جمهوری سوریه و خوشحالی سران اسرائیل و استقبال کاخ سفید منجر شد.

ترور 3 مقام عالی‌رتبه امنیتی سوریه/گزارش انفجار نشست امنیتی

به گزارش فارس، قبل از ظهر روز چهارشنبه 28 تیرماه (18 جولای) دمشق شاهد انفجاری مهیب بود که سه نیروی دفاعی، امنیتی اطلاعاتی دولت سوریه را به کشتن داد و وزیر کشور سوریه را مجروح کرد.

در ذیل به تحولات این انفجار مهم اشاره می‌کنیم:

1- ساختمان امنیت ملی سوریه ظهر امروز منفجر شد. برخی منابع به المنار لبنان گفتند که فرد انتحاری کمربند انفجاری داشته است و به احتمال فراوان وی از محافظان یکی از سران امنیتی بوده است.

2- گزارش‌های اولیه از کشته شدن سران بلندپایه سوریه حکایت کرد. لحظاتی بعد خبر مرگ سرتیپ داود عبدالله راجحه وزیر دفاع سوریه مخابره شد. لحظاتی بعد خبر رسید که آصف شوکت رئیس دستگاه اطلاعاتی سوریه و معاون وزیر دفاع نیز بر اثر جراحات وارده جان خود را از دست داده است.

3- اخبار ضدونقیض از کشته و مجروح شدن دیگر مسئولان سوری ادامه داشت. محمد الشعار وزیر کشور سوریه که بشدت مجروح شده بود،‌ در رسانه‌هایی مانند الجزیره جان سپرد اما منابع سوری اعلام کردند که وی تحت درمان قرار گرفته است و وی فقط مجروح است.

4- حسن تورکمانی معاون معاون بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز مجروح شد و جان خود را از دست داد. وی مشاور نظامی بشار اسد نیز به شمار می‌رفت.

5- خبر مرگ مخلوف رئیس کمیته تحقیقات دستگاه اطلاعاتی سوریه تکذیب شد.

6- ماهر اسد نیز از کشته‌های الجزیره بود اما اعلام شد که وی اصلا در این نشست امنیتی نبود.

7- برخی منابع آگاه اعلام کردند که عامل انتحاری انفجار 18 جولای در دمشق یکی از محافظان مسئولان امنیتی سوریه بوده است.

8- خلف المفتاح عضو شورای مرکزی حزب بعث سوریه با تایید خبر کشته شدن وزیر دفاع سوریه در انفجار انتحاری امروز، ترکیه، آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس را به حمایت اطلاعاتی از مخالفان نظام متهم کرد.

9- با انتشار خبر کشته شدن سه مقام عالی‌رتبه امنیتی سوریه،‌یک مقام نظامی درباره آغاز جنگ روانی علیه مردم و ارتش سوریه هشدار داد. برخی منابع اعلام کردند که احتمال دارد مانند حملات روانی غربی‌ها درباره سقوط بغداد و طرابلس لیبی، این بار نیز شبکه‌های سوریه مختل و دمشق سقوط کرده اعلام شود.

10- شبکه خبری المنار اعلام کرد رؤسای دستگاه‌های امنیتی سوریه در جلسه امروز در محل انفجار حضور نداشتند.

11- منابع امنیتی به شبکه المنار لبنان اعلام کردند که وضعیت دمشق پس از انفجار امروز آرام است و شایعات درگیری‌های پراکنده در دمشق صحت ندارد.

در حالی که برخی منابع خبری به شایعات ایجاد درگیری در دمشق دامن می‌زنند، یک منبع امنیتی در دمشق به المنار اعلام کرد که هرگونه انفجار یا درگیری در تیپ‌های 4 یا 7 ارتش سوریه کذب است و نباید به آن دامن زد.

این منبع خبری تاکید کرد که اکنون، جنگ جنگ شایعات است و نباید به این شایعات توجه کرد.

12- سرگی لاوروف وزیر خارجه سوریه امروز اعلام کرد که درگیری‌های سرنوشت‌سازی در سوریه در جریان است.

13- در میان جنجال خبری ایجاد شده پس از انفجار، بشار اسد در حکمی فهد جاسم الفریج رئیس ستاد مشترک ارتش سوریه را وزیر دفاع این کشور تعیین کرد تا نشان بدهد که اوضاع را کاملا تحت کنترل دارد.

14- بعد از این، ارتش سوریه با انتشار بیانیه‌ای با بیان اینکه انفجار دمشق جز بر اراده ارتش برای پاک کردن سوریه از گرو‌ههای تروریستی نمی‌افزاید هشدار دارد که هر کس گمان می‌کند می‌تواند سوریه را شکست بدهد در توهم است.

ارتش سوریه در این بیانیه‌ بر ایستادگی خود در مقابل تروریست‌ها تاکید کرد و افزود که نیروهای ارتش با تمام قدرت مقابله با تروریست‌ها و گروه‌های مسلح سوریه را ادامه می‌دهد.

15- ساعتی بعد عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی و رسانه‌های سوریه اعلام کرد که سرویس‌های اطلاعاتی ترکیه، قطر، عربستان و اسرائیل موفق شدند نشست امنیتی در دفتر امنیت ملی سوریه را هدف بگیرند اما تاوان این کار را خواهند داد.

وی مسئولیت این انفجار را بر عهده سرویس‌های اطلاعاتی غربی و عربی دانست و تاکید کرد آنچه امروز رخ داد، مسئولیت آن بر عهده هر کسی است که حتی یک گلوله ارسال کرده یا یک دلار [به تروریست‌های سوریه] داده است و همه اینها بازخواست خواهند شد حتی اگر در کاخ خود یا خانه خود یا حتی در پشت ارتش خود مخفی شده باشند.

16- وزیر دفاع جدید سوریه نیز با تاکید بر ریشه کردن تروریست‌ها تاکید کرد که اقدام بزدلانه تروریست‌ها بی پاسخ نخواهد ماند. "فهد جاسم الفریج" وزیر دفاع جدید سوریه که ساعتی قبل به جای " داود راحجه" وزیر دفاع فقید این کشور منصوب شد، با اشاره به اینکه تروریست‌های مورد حمایت بیگانه مسئول این حمله خونین هستند، تاکید کرد که ریشه تروریست ها را در سوریه خواهد کند.

17- جنگ شایعه علیه دمشق ادامه یافت تا اینکه فاروق الشرع معاون اول بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در گفت‌وگو با شبکه لبنانی ای‌ان‌بی شایعات پیرامون خود درباره جدایی از نظام سوریه را قویا تکذیب کرد.

18- انتشار این خبر نه تنها در رسانه‌ها و نزد مقامات غربی و رژیم صهیونیستی بسرعت گسترش یافت، بلکه از آن استقبال کردند. شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی در واکنش به خبر انفجار دمشق اعلام کرد که در صورت سقوط دمشق، با مخالفان دمشق، بهترین رابطه را برقرار خواهد کرد.

19- این خبر با استقبال ضمنی آمریکا هم روبه‌رو شد. کاخ سفید وزیر دفاع سوریه را دست‌آلوده به خون مردم سوریه اعلام کرد این انفجار کسانی را هدف گرفت که دستشان به خون مردم آغشته شده است.

20- کوفی عنان خواستار تعویق رای‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه‌های روسیه و جبهه غربی درباره و علیه سوریه شدند و اتحادیه عرب اعلام کرد که تا سه روز آینده نشستی فوق‌العاده برای این موضوع تشکیل جلسه می‌دهد.

21- اختلاف پنهان گروه‌های مسلح سوریه (ارتش آزاد سوریه) با گروه‌های سلفی القاعده‌ای اختلافات شدید دارند. دو گروه از شبه نظامیان در سوریه مسئولیت حمله به ساختمان سازمان امنیت ملی سوریه را برعهده گرفتند.

نیروهای شبه نظامی موسوم به جیش الحر (ارتش آزاد) اعلام کرد که این عملیات را انجام داده و از سوی دیگر گروهک "لواء الاسلام" یکی از گروه‌های وابسته به القاعده نیز مدعی شده که عملیات تروریستی امروز در دمشق را این گروه‌ انجام داده است

22- سرانجام شبکه خبری العالم اعلام کرد که مردم دمشق در واکنش به انفجار تروریستی دمشق، تظاهرات گسترده‌ای در میدان المحافظه در پایتخت این کشور برگزار کردند و شعارهایی علیه تروریست‌ها و موضع رژیم‌های عربی سر دادند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول