اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

تحولات دمشق قبل از انفجار نشست امنیتی/ آیا دمشق گور اشغالگران است؟

خبرگزاری فارس: مناطق متعددی در دمشق قبل از وقوع انفجار در نشست امنیتی سران سوریه در پایتخت،‌ شاهد مقابله ارتش سوریه با افراد مسلح مخل امنیت بود.

تحولات دمشق قبل از انفجار نشست امنیتی/ آیا دمشق گور اشغالگران است؟

به گزارش فارس،‌ عربی‌پرس در گزارشی از درگیری‌های دو سه روز اخیر در دمشق به سخنی از یوسف العظمه وزیر جنگ دولت عربی وقت سوریه اشاره کرد و نوشت: 90 سال پیش در ماه جولای یوسف العظمه وزیر جنگ در میسلون خطاب به استعمارگران اعلام کرد: وارد دمشق نمی‌شوید مگر از روز جسد من عبور کنید... دمشق گور اشغالگران باقی خواهد ماند.

عربی‌پرس افزود: از آن زمان به بعد این حرف به عقیده‌ای راهبردی نزد ارتش عربی سوریه تبدیل شد و در دمشق باقی ماند تا اینکه شاعر سرشناس عرب احمد شوقی نیز درباره آن سرود: که اگر دمشق نبود سرنوشت عوض می‌شد و حتی بنی‌العباس نیز به آنچه رسیدند نمی‌رسیدند و توضیف تاجایی ادامه می‌یابد که شوقی دمشق را روح خود می‌خواند.

 إباء الساعدی نویسنده به سیل شایعات درباره دمشق در دو سه روز گذشته اشاره کرد و نوشت: دمشق الگوی تمدنی و پایتخت مقاومت و ایستادگی و سربلندی است که در روزهای اخیر در معرض سیلی از شایعات، خبرهای ساختگی و جنگ روانی قرار گرفته است. نویسنده یکی از علل این شایعات را شکست و ناکامی جنگ جهانی علیه سوریه در 16 ماه گذشته دانست و برخی شبکه‌های ضدسوری عرب را کلاغ‌های رسانه‌ای کینه‌توز نفتی و تاجران خون مردم سوریه و خفاش‌های شب و برخی مخالفان را هتل‌نشین‌هایی دانست که برای تخریب، ویرانی، قتل و خونریزی بیشتر در دمشق برنامه‌ریزی کرده‌اند.

عربی‌پرس با انتقاد از پوشش رسانه‌ای اخبار اخیر دمشق، اعلام کرد که واقعگرایی جای خود را به اخبار ساختگی داده است و نظر دیگری غیر از نظر خویش، کینه‌توزی شده است... حقیقت قربانی جوانان فریب‌خورده و پرشده از کینه و تنفر شده است اما زمان می‌گذرد و نوبت به خیانتکاران خواهد رسید حال آنکه اکنون امپریالیسم و صهیونیسم و اعراب مرتجع در اطراف دمشق فعال شده‌اند.

عربی‌پرس همچنین نوشت که رویاهای این جریان‌ها، مقابل ایستادگی دمشق از هم پاشید همچنانکه یک تحلیلگر سیاسی اعلام کرد: ما را متهم می‌کنند که نمی‌فهمیم در حالی که خودشان در همان تله افتادند زیرا تلاش کردند که طرح‌شان در بغداد و طرابلس را در دمشق نیز اجرا کنند چرا که بغداد و طرابلس را با شایعات ساقط کردند اما دمشق، شایعاتشان را ساقط و خودشان را رسوا کرد و حتی دیگر مانند گذشته نتوانستند فرار کنند و نامش را بگذارند عقب‌نشینی تاکتیکی.

به نوشته عربی‌پرس، افراد مسلح موسوم به «ارتش آزاد» در ادامه جنگ روانی خود مسئله‌ای به نام «معرکه آزادی دمشق» را آغاز کردند و گفتند که طرحی دارند برای سیطره یافتن بر دمشق. این درست است، جنگ آزادی‌بخش دمشق آغاز شده است اما برای آزاد کردنش از گروه‌های مسلح و شبه‌نظامیان ارتش آزاد.

نویسنده افزود:‌ دلیل این مدعا، این ادعای مخالفان است که یک بالگرد را در آسمان محله القابون دمشق ساقط کرده‌اند در حالی که عمران الزعبی وزیر رسانه‌های سوری شایعه عناصر ارتش آزاد را که مورد حمایت غرب و کشورهای خلیج است، رد کرد و آن را بیشتر شبیه به یک جوک دانست و افزود که همه آنچه در دمشق جریان دارد درگیری ارتش با افراد مسلح در یکی از محلات دمشق است و اوضاع به طور کلی در دمشق آرام است.

الزعبی اعلام کرد: آنچه اتفاق افتاده این است که تعدادی از عناصر مسلح به دمشق نفوذ کردند و تلاش کردند که وضعیت را متشنج کنند اما نیروهای امنیتی آنان را محاصره کردند و در حال برخورد با آنان هستند و این برخورد هنوز ادامه دارد.

همچنانکه با توجه به شایعه‌سازی درباره مناطق نزدیک به سفارت روسیه در دمشق، سخنگوی سفارت روسیه اعلام کرد که آنچه رسانه‌ها درباره درگیری نزدیک سفارت روسیه اعلام کردند، درست نیست و وضعیت آرام است.

تحولات میـدانــی؛

روز دوشنبه افراد مسلح تلاش کردند خودرویی بمب‌گذاری شده در بلوار المیدان را منفجر کنند که تلاششان به جراحت دو نفر انجامید. گزارش‌های خبری حاکی است که دستگاه امنیتی باقی‌ماندگان گروههای مسلح در دمشق را تحت پیگرد قرار داده‌اند و تاکنون تلفات سنگینی به آنان وارد کرده‌اند. همچنین ساختمان روزنامه تشرین در بلوار المیدان تخلیه شده است زیرا قرار است کار این محله از جانب ارتش یکسره شود. گفته می‌شود سه فرد مسلح با ملیت لیبیایی و سومالیایی در حی المیدان و در منطقه الحلقه بازداشت شده‌اند.

در نزدیکی بیمارستان المجتهد، یک گروه مسلح تلاش کرد راه را با آتش زدن لاستیک و سطل‌های زباله مسدود کند تا مجروحان به بیمارستان نرسند. آنان همچنین یک بمب صوتی نیز انداختند و به جراحت یک پسر جوان و یک زن انجامید و یک مرد نیز از ناحیه پا به ضرب گلوله افراد مسلح مجروح شد اما نیروهای امنیتی با آنان برخورد کردند.

در محله المیسات،‌ نیروهای امنیتی یک گروهک سه نفره را که به یک خودرو امداد حمله کردند و راننده و همراه او مجروح شدند، تحت پیگرد قرار دادند و موفق شدند دو نفر از آنان را بازداشت کنند و نفر سوم هنوز فراری است.

در مرکز دمشق در میدان السبع بحرات دو فرد مسلح اقدام به تیراندازی بی‌هدف کردند سپس به خیابان بغداد فرار ردند اما نیروهای ارتش با آنان مقابله و آنان را بازداشت کردند و منطقه به حال طبیعی خود بازگشت.

اما در برزه گروهی مسلح ساختمان موسسه چاپ سراسری را با آرپی جی هدف قرار داد و با مسلسل به آن حمله کرد اما کسی آسیب ندید.

در القابون نیز گروهی مسلح بامداد چهارشنبه 18 جولای، به ایستگاه مبدل برق حمله کرد و سه تبدیل برق را از مدار تولید برق خارج کرد.

در منطقه باب سریجه افراد مسلح به صورت بی‌هدف به مردم و مغازه‌های تجاری شلیک کردند. نیروهای امنیتی با آنان مقابله و آنان را نابود کردند. نیروهای امنیتی با افرادی که قصد مسدود کردن راه‌ها در نهر عیشه را نیز داشتند مقابله کردند و موفق شدند پس از کنار زدن عناصر مسلح، راه را باز کنند.

در منطقه المعضمیه در ریف دمشق نیز یک گروهک مسلح اقدام به حمله به نیروهای امنیتی کرد و با عناصر ایست بازرسی نیروهای امنیتی درگیر شد که این درگیری به کشته شدن یک فرد مسلح و مجروح شدن چند نفر دیگر منجر شد. از سوی دیگر جسد لیلی السید احمد مدیر مدرسه المعضمیه بود. افراد مسلح او را ربوده بودند.

در اردوگاه یرموک در دمشق نیز نیروهای امنیتی به سوی مسجد جامع الحبیب المصطفی اعزام شدند و پس از کمک اهالی با ملیت فلسطینی به مقابله با افراد مسلح پرداختند. شیخ مسجد که یک سوری است به تروریست‌ها پناه داده بود اما این افراد بازداشت شدند.

از سویی دیگر اهالی اردوگاه یرموک اعلام کردند که شبکه الجزیره  و العربیه از آنان اخبار نادرستی که دروغ است پخش می‌کنند و می‌گویند که اردوگاه یرموک را ارتش سوریه گلوله‌باران کرده است که درست نیست. این افراد اعلام کردند که نیروهای امنیتی اصلا قصد گلوله‌باران این منطقه را ندارند.

برخی صفحات فیس‌بوک متعلق به مخالفان سوریه نیز اعلام کردند که مدرسه الفالوجه مورد هجوم ارتش قرار گرفته است که این خبر هم دروغ بود و روشن شد که اصلا چنین چیزی اتفاق نیفتاده است.

در منطقه الحجر الاسود در مجاورت اردوگاه یرموک اخبار حاکی است که ارتش سوریه به افراد مسلح مهلت چند ساعته داده است.

در جوبر سه فرد مسلح سوار بر یک خودرو به صورت بی‌هدف به مردم شلیک می‌کرند که با مقابله نیروهای امنیتی کشته شدند. منابع رسانه‌ای از تلاش ناکام افراد مسلح برای ورود به منطقه ضاحیه اسد از طریق اتوبان بین‌المللی خبر دادند که با آنان مقابله شد.

درگیری ارتش و افراد مسلح در منطقه القاعه نیز به وارد آمدن ضربات سنگین بر گروه‌های مسلح و سبب کشته شدن تعدادی زیاد از آنان شد.

منابع رسانه‌ای همچنین اعلام کردند که افراد مسلح وارد خیابان الامین در میدان بازار سبز شدند و پس از شلیک چند گلوله به سوی مزار باب الصغیر فرار کردند. مسئولان امنیتی آنان را تعقیب کردند و در منطقه دف‌الشوک هدف قرار دادند سپس صدای انفجار بزرگی از آنجا شنیده شد.

یک مقام امنیتی اعلام کرد که تا دیروز سه‌شنبه حداقل 140 نفر در شمال شرق دمشق بازداشت شدند.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول