اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

"منتصر الزیات" وکیل مصری در گفت‌وگو با فارس:

مصر انقلابی هرگز سرسپرده آمریکا نیست/حکومت جدید مایل به برقراری رابطه با ایران است

خبرگزاری فارس:"منتصر الزیات"، وکیل مشهور مصری با تاکید بر اینکه هدف اصلی انقلاب مصر خارج شدن از سرسپردگی آمریکا و اسرائیل بوده است، گفت: حکومت جدید مصر خواستار برقراری رابطه ممتاز با ایران است.

مصر انقلابی هرگز سرسپرده آمریکا نیست/حکومت جدید مایل به برقراری رابطه با ایران است

"منتصر الزیات"، وکیل جماعت های اسلامی مصر که معمولا وکالت متهمان اسلام گرا را برعهده می گیرد در گفت وگو با خبرنگار فارس در قاهره درباره تحولات سیاسی اخیر مصر پس از به قدرت رسیدن اخوان المسلمون و اهداف و انتظارات انقلاب سخن گفت.

الزیات اقدام محمد مرسی در تایید حکم دادگاه قانون اساسی را احترام به دادگاه قلمداد کرد و گفت: رئیس جمهور در جایگاه خود می توانست مقاومت کند و حکم دادگاه قانون اساسی را به همه پرسی ملت بگذارد اما این کار را نکرد.

وی افزود: طرف هایی منتظر نشسته اند تا اشتباهات حکومت مرسی را شکار کنند اما هرگز نمی توانند کاری کنند.

الزیات با اشاره به اینکه مردم مصر دخالت خارجی در امور کشورشان را نمی خواهند، گفت: یکی از اهداف انقلاب غلبه بر سرسپردگی مصر به آمریکا و اسرائیل بود.

وکیل مشهور مصری ایران را قدرت بزرگ منطقه خواند و تصریح کرد، ایران ویژگی هایی بسیاری دارد که ازسرگیری روابط با این کشور موجب برقراری روابط ممتاز تهران-قاهره می شود.

 

**** متن کامل گفت وگو در زیر آمده است****

فارس: مصر را در شرایط کنونی و به دنبال اختلاف بین رئیس جمهور با دادگاه قانون اساسی بر سر انحلال پارلمان و در نهایت احترام مرسی به حکم دادگاه چگونه می بینید؟

الزیات: من برعکس تصور برخی، شرایط را مثبت می بینم ما در مرحله تمرین دموکراسی هستیم، دادگاه قانون اساسی قبل از برگزاری انتخابات در این کشور حکم غیرقانونی بودن برخی مفاد قانون انتخابات پارلمان را صادر کرد و شورای انتقالی دستور عملی شدن حکم انحلال پارلمان را داد.

اما مرسی در جایگاه رئیس جمهور منتخب تصمیم به لغو حکم انحلال پارلمان گرفت و دادگاه بار دیگر حکم انحلال پارلمان را تایید کرد و مرسی نیز احترام گذاشت در حالی که رئیس جمهور می توانست این حکم را به همه پرسی ملت گذارد اما نگذاشت و با صدور بیانیه تاییدیه به حکم دادگاه احترام گذاشت.

ما راه خود را برای تشکیل نهادهای دولتی آغاز کرده ایم امری که نه در زمان مبارک و نه در دوره سادات اتفاق نیفتاد و این تحولی خوش یمن است.

دوره پیش رو برای مصر بسیار سودمند است که مصر به ساحل سلامت خواهد رسید با وجود اینکه طرف هایی منتظر نشسته اند تا اشتباهات حکومت را شکار کنند اما هرگز نمی توانند کاری کنند.

 

فارس:در سایه غیاب پارلمان و پس از تایید حکم انحلال اگر وضعیت بدتر شود و دادگاه عالی اداری کمیته های مجلس موسسان برای تشکیل قانون اساسی را باطل اعلام کند قدرت به چه طرفی می تواند مراجعه کند؟

الزیات:  بر اساس متن مکمل قانون اساسی حکومت در آن زمان به شورای عالی مراجعه می کند که می گوید در موارد اضطراری شورای عالی مسئول است و شورای عالی دستور تشکیل مجلس موسسان ظرف یک هفته از تاریخ انحلال آن را می دهد و این در صورتی است که نیروهای این مجلس کار خود را تکمیل نکرده باشند.

اگر دادگاه عالی اداری حکم بطلان مجلس موسسان قانون اساسی را صادر کند ژنرال طنطاوی می تواند بار دیگر حکم جدید روی کار آمدن همین مجلس را صادر کند به ویژه که این مجمع به پایان کار خود در تدوین قانون اساسی نزدیک شده است و ایمن نور تاکید کرده است که مراحل پایانی تهیه پیش نویس قانون اساسی در حال تکمیل است.

فارس: آیا حکم دادگاه قانون اساسی چیزی از شان و مقام رئیس جمهور کم کرده است؟

الزیات: احترام محمد مرسی به حکم دادگاه قانون اساسی مبنی بر انحلال پارلمان جایگاه و احترام وی را در نزد مردم بالاتر برد ما از مردم می خواهیم که به محمد مرسی در جایگاه رئیس جمهور به دیده احترام و قدرشناسی بنگرند.

فارس: نظر شما درباره مکمل قانون اساسی چیست آیا این مکمل اختیارات رئیس جمهور منتخب را کم می کند؟

الزیات: شورای انتقالی چون از به قدرت رسیدن اخوان هراس داشت در آستانه اعلام پیروزی محمد مرسی مکمل قانون اساسی را صادر کرد و از سوی دیگر مشاوران حقوقی به شورای انتقالی توصیه کرده بودند به گونه ای اجازه ندهند گرایش های جریان اسلامی بر امور کشور تاثیر گذارد.

این مکمل قانون اساسی موقتی و تا زمان تدوین قانون اساسی و همه پرسی این قانون است و سپس همه این مسائل تمام می شود و زندگی به حالت طبیعی خود بازخواهد گشت.

فارس: آیا انقلاب مصر اهداف خود را محقق کرده است چالش های پیش روی انقلاب مصر چیست؟

الزیات: انقلاب بسیاری از اهداف خود را محقق کرده است اما همچنان اهداف زیادی وجود دارد و ما هنوز وظایفی داریم که باید برای پیشبرد انقلاب به آن عمل کنیم.

فارس: آیا قدرت های غربی همچون آمریکا و اسرائیل برای توقف روند حرکت رو به جلوی انقلاب همچنان فعالیت می کنند؟

الزیات:از اموری که با انقلاب خواستیم بر آن غلبه کنیم تسلیم اوامر آمریکا و اسرائیل بودن است در دوره مبارک مصر همچون پلیسی تحت امر آمریکا و اسرائیل بود و اکنون باید با همه کشورهای اطراف خود در منطقه و جهان تعامل کنیم تا مصر بدون سرسپردگی به هیچ طرفی نقش منطقه ای و بین المللی خود را ایفا کند.

فارس: گفته می شود مصر اگر بخواهد روابط خود را با ایران بازسازی کند باید از طریق آمریکا وارد عمل شودنظر شما چیست؟

الزیات: هرگز این حرف را قبول ندارم و گمان نمی کنم فردی در مصر این سخن را قبول کند ما وابسته به هیچ طرفی نخواهیم بود حتی اگر آن طرف آمریکا باشد.

فارس:نظر شما درباره ازسرگیری روابط ایران و مصر چیست؟چالش های پیش روی این روابط چیست؟

الزیات:من اطمینان دارم که حکومت جدید در مصر مایل به برقراری روابط با ایران است چرا که ایران قدرت بزرگی در منطقه است و قدرت بزرگ اسلامی نیز به شمار می رود و ویژگی هایی بسیاری دارد که به ما در برقراری روابط ویژه و ممتاز کمک می کند.

همان گونه که دوستان ما در کشورهای حوزه خلیج فارس روابط قوی با ایران دارند پس شایسته نیست که ما را از داشتن چنین روابطی محروم کنند این حق ما است که از هیئت های ایرانی در مصر استقبال کنیم بدون اینکه این کار علیه منافع مشترک باشد و در هیچ صورتی دخالت آمریکا در روابط بین ایران و مصر را نمی پذیریم.

فارس: راه های حمایت از روابط ایران و مصر چیست؟

الزیات: روابط رسمی بین ایران و مصر باید به سطح طبیعی خود بازگردد و واقعا تاسف می خوریم که این همه مدت با ایران رابطه نداشتیم مقامات ایران و مصر باید به بازگشایی سفارتخانه های خود در دو کشور بپردازند.

فارس: برای مصر پیش رو چه آرزویی دارید؟

الزیات: من به آینده مصر بسیار خوش بینم و محمد مرسی ، رئیس جمهور مصر در مسیری در حرکت است که به ملت مصر اطمینان خاطر داده است که کشورشان به جایگاه بین المللی و منطقه ای خود بازخواهد گشت و امیدواریم که در نزدیک ترین فرصت از نعمت داشتن روابط محکم با ملت ایران برخوردار شویم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول