اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

هیئت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران:

زیرنویسی در مطبوعات فرزند ناتنی است

خبرگزاری فارس: هیئت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران گفت: زیرنویس در عکس‌ها در مطبوعات مانند فرزند ناتنی است که نه عکاس و نه گزارشگر به آن اهمیت نمی‌دهد.

زیرنویسی در مطبوعات فرزند ناتنی است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اسماعیل عباسی در قسمت دوم کارگاه یک روزه فوتوژورنالیسم که توسط کانون عکس استان اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: یکی از مواردی که در عکاسی خبری باید به آن توجه داشت، زیرنویس‌ یا کپشن است که بیننده را راهنمایی می‌کند.

وی با این توضیح که زیرنویس شرحی از عکس است که در آن واقع شده است، تصریح کرد: این بخشی از مسئولیت عکاس یا نویسنده گزارش است تا خبر یا گزارش خود در مطبوعات را با زیرنویس تکمیل کند، اما متأسفانه در ایران این وظیفه به خوبی انجام نمی‌شود.

عضو انجمن صنفی عکاسان مطبوعات با اشاره به اینکه زیرنویس از اهمیت بسیاری برخوردار است، اضافه کرد: شاید در برخی از عکس‌ها نیاز به زیرنویس نباشد اما برخی عکس‌ها هم به تنهایی قابلیت انتقال مفاهیم را ندارد.

وی ادامه داد: زیرنویس باید واضح، کوتاه، آگاهی ‌دهنده و خواندنی باشد، تا خواننده را به خواندن مطلب اصلی جذب کند.

عباسی اضافه کرد: زیرنویسی باید به پنج سؤال چه چیزی، چه کسی، چه وقتی، چه جایی و چرا پاسخ‌ بدهد.

وی با بیان اینکه زیرنویس در عکس آن را توصیف نمی‌کند بلکه تفسیر می‌کند، تاکید کرد: این که بخواهی در زیرنویس عکس را توضیح بدهی یک فاجعه است و نباید در آن اظهارنظرهای شخصی دخیل باشد.

عکاس و گزارشگر فصل‌نامه خبرنامه یونسکو ژاپن افزود: چنانچه از عکس‌های آرشیوی استفاده شود باید در زیرنویس به این نکته اشاره شود و تاریخ آن نیز قید شود.

عباسی در ادامه مباحث خود به مجموعه عکس اشاره و تاکید کرد: یک مجموعه عکس مانند یک کتاب است که دارای کلماتی است و هر کلمه یک عکس است که از چینش آنها در کنار یکدیگر یک مجموعه شکل می‌گیرد.

وی اضافه کرد: هر مجموعه باید از نظر قدرت همانند تک عکس باشد و از نظر مفهومی در خدمت مجموعه بوده تا یکدیگر را تکمیل کنند.

هیئت مؤسس انجمن ملی عکاسی ایران اظهار کرد: هر مجموعه عکس می‌تواند به صورت یک مقاله تصویری، فتورپرتاژ یا داستان تصویری باشد که تفاوت‌هایی با هم دارند.

وی افزود: فتورپرتاژ مانند خبر وابسته به زمان است و با گذشت زمان ارزش خود را از دست می‌دهد و عکاس در این مورد تنها یک گزارشگر صرف است و نمی‌تواند هیچ دخل و تصرفی در آن داشته باشد.

عباسی در ادامه گفت: اما در مقاله تصویری نه تنها وابسته به زمان نیست بلکه می‌توان با یک پیش‌فرض و مطابق با آن مطلب و عکس خود را تهیه کرد.

وی با بیان اینکه داستان تصویری از یک نقطه شروع و به پایان ختم می‌شود، تصریح کرد: در مجموع عکس داستانی مثل داستان باید یک گره‌افکنی، گسترش قصه و گره‌گشایی داشته باشد.

انتهای پیام/و20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول