اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

رهبر جنبش "کفایه" مصر در گفت وگو با فارس:

ایران مرکز ثقل خاورمیانه است

خبرگزاری فارس:"جورج اسحاق"، رهبر جنبش کفایه مصر گفت دولت مصر باید با کشور ایران که جایگاه بزرگی در منطقه دارد و مرکز ثقل خاورمیانه به شمار می‌رود، رابطه برقرار کند.

ایران مرکز ثقل خاورمیانه است

به گزارش فارس، "جورج اسحاق " رهبر سندیکایی که از احترام بسیاری در مصر برخوردار است، جنبش کفایه را در سال 2004 تاسیس کرد و جنبش اعتراضات و اعتصاباتی را در سال 2005 علیه رژیم مبارک تدارک دید و به موروثی کردن قدرت توسط حسنی مبارک اعتراض نمود.

به دلیل اختلافات و شکاف داخلی، جنبش حمایت و محبوبیت خود را در میان طبقه متوسط مصر از دست داد اما از آغاز انقلاب مصر جنبش کفایه دوباره نقش خود را بازیافت و ایفای نقش نمود.

جورج اسحاق در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در قاهره درباره تصمیم محمد مرسی در احترام به حکم دادگاه قانون اساسی افزود: احترام مرسی به حکم دادگاه شان و جایگاه رئیس جمهور را بالاتر برد و با این کار خود خواست الگوی ملت باشد که حتی اگر دادگاه خطایی را مرتکب شود باز هم باید به احکام آن احترام گذاشت.

وی افزود: محمد مرسی با برگزاری نشستی به اختلافات سیاسی پایان دهد و مصر را از دریای طولانی به ساحل سلامت برساند، انقلاب مصر هنوز اهداف خود را محقق نکرده است و این انقلاب ادامه خواهد داشت تا همه اهداف خود را محقق کند با وجود در برهه آتی با چالش هایی مواجه خواهد شد.

عضو شورای ملی حقوق بشر مصر با اشاره به دخالت های برخی کشورهای غربی در امور مصر پس از انقلاب این کشور گفت: خطاب به آمریکا و اروپا می گویم که دهانشان را ببندند و در امور مصر دخالت نکنند.

جورج اسحاق همچنین گفت مصر باید با کشورهایی از جمله ایران که مرکز ثقل منطقه محسوب می شوند ارتباط خوب و برابر داشته باشد.

  ****متن کامل این گفتگو به شرح ذیل است:****

 فارس:مصر را در شرایط کنونی و به دنبال حکم دادگاه در ابطال تصمیم رئیس جمهور در لغو انحلال قانون اساسی چگونه می بینید؟

 

اسحاق: محمد مرسی از موضع محترمانه ای با حکم دادگاه قانون اساسی تعامل کرد ما حکومت قانون اساسی و در مسیر پیشبرد حکومت قانون هستیم بنابراین باید به قانون احترام گذاریم.

محمد مرسی در برابر دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کرده است بنابراین زمانی که تصمیم به لغو حکم انحلال پارلمان گرفت و پس از آن دادگاه بار دیگر انحلال پارلمان را تایید کرد و به دنبال آن محمد مرسی در بیانیه‌ای احترام خود را به دادگاه قانون اساسی ابراز داشت، این گونه به جهانیان نشان داد که به قانون اساسی و حکم دستگاه قضایی احترام می گذارد.

ما می خواهیم جایگاه دادگاه قانون اساسی را بالاتر از همه چیز قرار دهیم چون این دادگاه زبان قانون اساسی است و رئیس جمهور مسئولی است که ماموریت خود را در مدت زمان معینی انجام می دهد اما دادگاه قانون اساسی است که بین ما ملت و نظام حکم می دهد و سومین دادگاه قانون اساسی در جهان است بنابراین باید آن را حفظ کرده و مورد هجمه قرار ندهیم .

فارس: آیا حکم دادگاه قانون اساسی بر شان و منزلت محمد مرسی و جایگاه وی در کشور تاثیرگذار است؟

اسحاق: برعکس چیزی که انتظار می رفت احترام رئیس جمهور مصر به احکام دادگاه قانون اساسی جایگاه وی را بالاتر نیز برده است زمانی که رئیس جمهور به احکام دادگاه احترام گذارد این چیزی از شان وی کم نمی کند بلکه شان وی را بالاتر نیز برد چون اگر رئیس جمهور به قانون احترام نگذارد بقیه مردم هرگز به قانون احترام نمی گذارند و این آغاز هرج و مرج است. محمد مرسی با این کار خود خواست الگوی ملت باشد که حتی اگر دادگاه خطایی را مرتکب شده است باید به احکام آن احترام گذاشت.

فارس: در سایه این مناقشه متناوب راه حل خروج از بحران که دستاوردهای انقلاب را در معرض آسیب قرار داده چیست؟

اسحاق: راه حل، نشست همه نیروهای ملی برای خارج شدن از بن بست است و امیدواریم که محمد مرسی نیز همین کار را انجام دهد تا از بحران خارج شویم و مصر را از دریای طوفانی به ساحل سلامت برساند.

فارس: آیا انقلاب مصر توانسته اهدافی را که به خاطر آن انقلاب شده محقق کند، چالش هایی که در برهه آتی انقلاب با آن روبه رو است، چیست؟

اسحاق: انقلاب ادامه دارد و هرگز متوقف نمی شود این انقلاب هنوز اهداف خود را محقق نکرده و ادامه خواهد داشت تا همه اهداف خود را محقق کند با وجود اینکه انقلاب در برهه آتی با چالش هایی مواجه خواهد شد.

فارس: آیا کشورهای غربی و در راس آن آمریکا و اسرائیل دست پنهانی در توقف حرکت انقلاب در مصر دارند؟

اسحاق: در برهه اخیر پس از انقلاب شاهد دخالت های عدیده ای از سوی کشورهای غربی بوده ایم. غرب و در راس آن آمریکا و اتحادیه اروپا باید دهان خود را ببندند و در امور داخلی مصر دخالت نکنند.

فارس: نظر شما درباره ازسرگیری رابطه مصر با ایران چیست؟ چالش هایی که بر سر بازگشت این روابط وجود ندارد چیست؟

اسحاق: ایران و مصر اگر به دنبال شراکت واقعی هستند باید رابطه برابر با یکدیگر داشته باشند مصر کشور بزرگی است و بزرگ ترین کشور در منطقه است و باید بر این اساس با آن تعامل شود. کشورهایی هستند که رابطه بزرگی با مصر دارند همچون ایران و ترکیه و کشورهایی که از جایگاه و مرکز ثقلی در منطقه برخوردار هستند بنابراین باید همه اختلافات خود را با این کشورها حل و فصل کنیم و روابط برابر با آنها بدون دخالت در امور یکدیگر برقرار کنیم.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول