اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان:

"آشکار ساز الکترون ‌ربای غیر رادیو اکتیو" گواهی ثبت بین‌المللی دریافت کرد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: اختراعی با نام «آشکار ساز الکترون ربای غیر رادیو اکتیو برای دستگاه گاز کروماتوگرافی» موفق شد گواهی ثبت بین‌المللی از اداره اختراعات آمریکا را دریافت کند.

"آشکار ساز الکترون ‌ربای غیر رادیو اکتیو" گواهی ثبت بین‌المللی دریافت کرد

محمود تبریزچی در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: گازکروماتوگرافی یا GC دستگاهی است که در آنالیز ترکیبات شیمیایی مورد استفاده قرار می‌گیرد و قادر است اجزای مواد مختلف را از یکدیگر جداسازی و شناسایی کند.

وی با بیان اینکه آشکارساز ربایش الکترون (ECD) به ویژه برای ترکیبات سمی هالوژن دار به کار می‌رود، افزود: برای شناسایی گونه‌های جدا شده در گاز کروماتوکراف از روش‌های متفاوتی استفاده می‌شود که یکی از آنها ربایش الکترون‌ یا Electron Capture Detector است.

مخترع این روش با اشاره به اینکه این آشکارساز دارای یک منبع تولید الکترون است که به طور مداوم الکترون منتشر می‌کند، تصریح کرد: منبع متداول تولید الکترون در این نوع آشکارساز عنصر رادیو اکتیو 63Ni است که استفاده از آن دارای مشکلات فراوانی از جمله، تحریم، قیمت بالا، مقررات ویژه برای حمل و نقل، خرید و فروش و نگهداری و به ویژه روش‌های خاص محافظتی برای حافظت در برابر خطرهای مواد رادیو اکتیو هنگام تحقیق و پژوهش است بنابراین همواره سعی بر آن بوده است که منبع تولید الکترون غیر رادیو اکتیو ساخته شود.

وی ادامه داد: در این اختراع نوعی آشکارساز الکترون ربا ساخته شده که کاملاً جدید بوده و فاقد عنصر رادیو اکتیو است و در روش جدید برای تولید الکترون از تخلیه الکتریکی در نیتروژن استفاده شده است.

تبریزچی با بیان اینکه یکی از دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان با نام حامد بهرامی نیز در روند این اختراع حضور داشته است، تصریح کرد: این اختراع که در دانشگاه صنعتی اصفهان انجام شده و توسط  شهرک علمی تحقیقاتی اصفهان پشتیبانی شده است با شماره ثبت 45135 در داخل کشور ایران و با شماره US8188442B2 در اداره اختراعات آمریکا به ثبت رسیده است.

وی اظهار کرد: روند داوری اختراعات بین‌المللی طولانی است چرا که باید اثبات شود که اختراع پیش از این در هیچ کجای جهان وجود نداشته است، به همین دلیل ثبت بین‌المللی این اختراع سه سال به طول انجامید.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان افزود: امیدواریم این اختراع در آینده با پیشنهادهایی از شرکت‌های سازنده GC در کشورهای دیگر روبرو شود و ارز آوری خوبی برای کشورمان داشته باشد.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول