اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

عضو هیئت عالی حزب "مصری‌های آزاد" در گفت‌وگو با فارس:

مصر باید روابط راهبردی خوب و درازمدت با ایران داشته باشد/ برای تحقق انقلاب هنوز در آغاز راهیم

خبرگزاری فارس:"هانی سری الدین"، عضو شورای ریاستی حزب لیبرال مصری های آزاد، روابط راهبردی خوب و دراز مدت مصر با ایران را در راستای منافع مشترک خواستار شد.

مصر باید روابط راهبردی خوب و درازمدت با ایران داشته باشد/ برای تحقق انقلاب هنوز در آغاز راهیم

"هانی سری الدین" عضو دفتر سیاسی حزب لیبرال "مصری های آزاد"، وکیل سرشناس و عضو مجمع موسسان قانون اساسی مصر است.

وی همچنین رئیس سابق بازار کار و سرمایه و عضو سابق شورای اداره بانک مرکزی مصر است که گرایش‌هایی به سوی بازار آزاد و پایان دادن به تفاوت طبقاتی و گسترش طبقه متوسط در جامعه مصر دارد.

سری الدین در گفت وگو با خبرنگار فارس در قاهره اقدام دادگاه عالی قانون اساسی در ابطال تصمیم محمد مرسی برای لغو حکم انحلال پارلمان را نادرست خواند و گفت: تصمیمات رئیس جمهور بر هر تصمیم دیگری برتری دارد و هیچ استثنا بردار نیست از جمله تصمیمی که برای بازگشایی پارلمان اتخاذ کرده بود.

عضو شورای ریاستی حزب مصری‌های آزاد تاکید کرد شورای عالی نظامی باید اختیار پارلمان را تا زمان تدوین قانون اساسی جدید به ریاست جمهوری می سپرد تا بحران کنونی پیش نمی آمد.

سری الدین برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه را از دستاوردهای مهم انقلاب مصر عنوان کرد و گفت: برای تحقق همه اهداف انقلاب دستکم به 10 سال زمان نیاز است.

هانی سری الدین درباره نقشه برخی کشورهای بیگانه برای بی ثبات کردن مصر و ایجاد تغییراتی مشخص در راستای منافع خود گفت: این قدرت ها منافع راهبردی در مصر دارند و هدفشان ضربه زدن بر ثبات و عزت میهن است و نباید نسبت به نقشه های بیگانگان غافل باشیم.

وی همچنین ایران را کشوری بزرگ و آرمان گرا خواند و گفت: این به نفع مصر است که روابط راهبردی، خوب و دراز مدت خود با ایران را حفظ کند تا به برقراری روابط بین دو کشور کمک کند.

**** متن کامل گفت وگو در زیر آمده است****

فارس: به دنبال اقدام دیوان عالی قانون اساسی در ابطال تصمیم رئیس جمهور مصر در لغو حکم انحلال پارلمان رابطه بین دو طرف چگونه خواهد بود به ویژه که دیوان قانون اساسی در سال 1990 طی حکمی تصمیمات رئیس جمهور را فصل الخطاب خوانده بود؟

هانی سری الدین: تصمیمات رئیس جمهور بر هر تصمیم دیگری برتری دارد و هیچ استثنا بردار نیست از جمله تصمیمی که برای بازگشایی پارلمان اتخاذ کرده بود.

آنچه که در مصر طی روزهای گذشته اتفاق افتاد همچون به راه افتادن طوفان سهمگین در فضایی تنگ است و کشور در بحران سیاسی و قانونی گرفتار آمده است و  هرگز این اتفاق مناسب شرایط کنونی نبود.

فارس: راه برون رفت مصر از بحرانی که با آن مواجه است چیست؟

سری الدین: راه برون رفت ساده است این راه تایید احکام قضایی مصر است و اینکه به همه طرف های مصری این پیام را برسانیم که در شرایطی که با یکدیگر اختلاف نظر پیدا کردیم و دیدگاه های سیاسی با یکدیگر متفاوت بود باید به دستگاه قضا و احکام آن احترام گذاریم و  با توجه به مشکلی که دادگاه قانون اساسی به وجود آورد نهاد ریاست جمهوری اولویت را به این موضوع داد وگرنه اولویت محمد مرسی تشکیل دولت ائتلافی جدید است اما اقدام دادگاه قانون اساسی بین نیروهای سیاسی اختلاف انداخته است.

باید از بحران کنونی خارج شد و دولت ائتلافی هر چه سریع تر تشکیل شود تا برای ایجاد ثبات و امنیت در کشور کار کند.

فارس: چهره دستگاه قضایی مصر به ویژه با پیامدهای بحران کنونی چگونه می بینید؟

سری الدین: در شرایط کنونی به هم ریختن اوضاع به هیچ وجه مناسب نیست و کسانی که در سالن های دادگاه اغتشاش به پا می کنند و به قضات توهین می کنند با این کار هیزم به آتش می افکنند حمله به دستگاه قضایی از ویژگی های نظام های فاشیستی و نه نظام های قانون مدار است.

فارس: وضعیت کشور پس از به قدرت رسیدن محمد مرسی در مصر چگونه می بینید؟ آیا با اقدام شورای نظامی در صدور مکمل قانون اساسی اختیارات و حیطه قدرت مرسی کاهش یافته است؟

سری الدین: محمد مرسی بالاترین مقام قوه مجریه در کشور است اوست که نخست وزیر و کابینه را انتخاب می کند و دولت را مامور تعیین استانداران و سفرا می کند اما از آنجایی که در شرایط کنونی شورای عالی نظامی قوه مقننه را در اختیار دارد بنابراین پارلمان تحت قدرت رئیس جمهور نیست اما همچون پارلمان تونس بهتر بود که به رئیس جمهور اختیارات موقت پارلمان داده شود تا زمانی که کار تدوین قانون اساسی به پایان برسد.

باید بین نهادهای دولتی هماهنگی وجود داشته باشد تا تشکیل دولت جدید به راحتی صورت بگیرد و از اختیارات رئیس جمهور تایید تصمیم گیری ها است و هیچ قانونی بدون موافقت رئیس جمهور تصویب نمی شود و آنچه که در رسانه ها از سوی برخی نیروهای سیاسی گفته می شود برای مشکل تراشی در مصر است.

 

فارس: نظام ریاست جمهوری یا یک نظام پارلمانی ریاستی، کدام یک برای مصر بهتر است؟

سری الدین: بهترین نظامی که با مصر همخوانی دارد نظام شبه ریاستی است که توازن بزرگی را در مرحله آتی کشور ایجاد می کند به گونه ای که بین قدرت ها توازن ایجاد شود و روابط بین پارلمان و قوه مجریه معین می شود.

فارس: آیا انقلاب مصر توانسته است اهدافی را که برای آن انقلاب کرد محقق کند چالش هایی که در برهه آتی با آن روبه رو است چیست؟

سری الدین: انقلاب در آغاز شرافت، عدالت و آزادی اجتماعی را فریاد می زد اما چیزی از این امور محقق نشد اما تغییرات زیادی که کمک به تحقق این اهداف کند به وقوع پیوسته است اولین رئیس جمهور منتخب مردمی در تاریخ مصر روی کار آمده است و جهانیان شاهد شفافیت و عدالت در برگزاری انتخابات اخیر بودند و پارلمان مصر نیز با انتخاب ملت تشکیل شد.

ما حرکت به سوی اصلاحات سیاسی واقعی را آغاز کرده ایم و بر دیکتاتوری و انحصار قدرت غلبه کردیم و این گام های ابتدایی و نه نهایی است و انقلاب مصر برای کامل شدن به حداقل 10 سال زمان نیاز دارد.

فارس: آیا نیروهای غربی همچون آمریکا و اسرائیل دستان پنهانی برای متوقف کردن روند رو به جلوی انقلاب مصر دارند  آیا طرف های خارجی در امور مصر دخالت می کنند؟

سری الدین: دخالت در انقلاب توهین به انقلاب و غیرقابل قبول است برخی کشورهای بیگانه از تحولات کشور و بی ثباتی آن و ایجاد تغییراتی مشخص سود می برند و این قدرت ها منافع راهبردی در مصر دارند و هدفشان ضربه زدن بر ثبات و عزت میهن است و نباید نسبت به نقشه های بیگانگان غافل باشیم.

مصر کشوری قدرتمند و تاثیرگذار در سطح منطقه و جهان است و باید از این جایگاه مصر حمایت کنیم.

فارس: روابط ایران و مصر را در شرایط کنونی چگونه می بینید؟

سری الدین: ایران کشوری بزرگ و آرمان گرا است و این به نفع مصر است که روابط راهبردی، خوب و دراز مدت خود با ایران را حفظ کند تا به برقراری روابط بین دو کشور کمک کند ما باید از رابطه با ایران در راستای منافع مشترک و حفظ امنیت و ثبات دو طرف حمایت کنیم.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول