اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پاک کردن صورت مسئله به جای حل مسئله

واژه «میدان» از فرهنگ ترافیک قم حذف می‌شود

خبرگزاری فارس: همان طور که در داستان‌ها دعوا همیشه بر سر لحاف ملانصرالدین بود، مشکل ترافیک قم نیز میدان‌هایش بودند که در حال حذف شدن هستند.

واژه «میدان» از فرهنگ ترافیک قم حذف می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم مشکل ترافیک یکی از معضلات همیشگی کلانشهرهای ایران بوده و هست و این چنین که بر می‌آید خواهد بود؛ اما راهکارهایی که مدیران شهری برای آن در نظر گرفته‌اند تا حدودی موجب کاهش بار سنگین ترافیک در برخی از مناطق شده است.

در این میان شهرداری قم و معاونت ترافیک این مرکز، فکر بکری کرده و طبق معمول ایرانی جماعت که به جای حل مسئله، صورت آن را پاک می‌کند همین رویه را در پیش گرفته‌اند و از آنجا که بیشترین حجم ترافیک قم در میادین اصلی و فرعی رخ می‌دهد، این دوایر به عنوان گناه‌کارترین عامل شناخته شده و کمر به حذف آنها بسته شده است.

چیدن بلوک‌های سیمانی در یک سوی میادین و تبدیل آنها به چیزی که نامش برای ما شناخته شده نیست چندی است در قم رواج یافته و اگر این طور پیش برود می‌توان واژه میدان را از فرهنگ ترافیکی شهر حذف کرد.

ترافیک سنگین در میدان‌ها که فرهنگ پایین رانندگی قمی‌ها نیز در آن بی‌تأثیر نیست امری غیر قابل انکار است با این حال هیچ دلیل منطقی برای حذف فیزیکی این امکان وجود ندارد یا اگر دارد بر ما پوشیده و بر تصمیم‌گیرندگان شهری عیان است، اما هر چه هست نه تنها در بعضی مناطق از بار ترافیکی نکاسته بلکه چند متر عقب‌تر یا جلوتر از میدان‌ها را به محلی حادثه‌خیز و همسان با تونل وحشت برای عابران پیاده تبدیل کرده است.

نمونه بارز این مسئله در میدان امام خمینی(ره) دیده می‌شود، آنجا که ضلع شمالی میدان مسدود و قسمتی از بلوار جلویی آن برای عبور اتومبیل‌ها تخریب شده است تا به اصطلاح دور برگردانی باشد برای ماشین‌هایی که دیگر نمی‌توانند از میدان استفاده کنند.

اما همین امر این دور برگردان را به یک سه راهی خطرناک تبدیل کرده که از یک سو اتومبیل‌هایی با سرعت سرسام‌آور از سمت میدان زین‌الدین به سمت آن حرکت کرده و از سوی دیگر خیل تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها منتظر دور زدن در این مکان هستند؛ اضافه بر این‌ها اتومبیل‌هایی که با سرعت هر چه تمام‌تر از فرعی سمت راست قصد ورود به لاین غربی خیابان امام را دارند خود عامل حادثه‌ می‌توانند باشند و جالب اینکه همین اتومبیل‌ها قبلاً مجبور بودند برای ادامه مسیر وارد میدان زین‌الدین شوند اما با این شاهکار، به حجم ترافیک نزدیک میدان افزوده شده‌اند.

در میادین دیگر نیز وضع بهتر از این نیست زیرا اصلاحات مذکور بدون در نظر گرفتن ظرفیت خیابان‌های ورودی و خروجی صورت گرفته و فقط به کاستن از تعداد اتومبیل‌هایی فکر شده که در وسط میدان تردد می‌کردند.

شهردار قم در مراسم افتتاح زیرگذرها و پل بلوار امین بر این نکته صحه گذاشت که «معابر قم ظرفیت جمعیت آینده و نیز مسافران و زائرانی را که در ایام مختلف به این شهر مسافرت می‌کنند، ندارند» اما شایسته نیست برای حل این مسئله، میادین را که جزء جداناپذیر معابر شهری هستند حذف و به جای آنها دوربرگردان‌های خطرناک ایجاد کنیم.

اصلاح هندسی معابر و خیابان‌ها دارای اصولی است که ظاهرا آنگونه که باید و شاید مورد توجه قرار نمی‌گیرد، چرا که اگر اینگونه بود نباید شاهد ‌بودیم میادینی که میلیون‌ها تومان صرف طراحی و ساخت آنها شده بلااستفاده مانده و با بلوک‌های سیمانی به دو نیم دایره تقسیم شوند.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول