اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس تشریح شد

جزئیات سفر هیئت هرمزگانی به کشور پرتغال

خبرگزاری فارس: معاون استاندار هرمزگان، جزئیات و دستاوردهای سفر استاندار و هیئت اعزامی اقتصادی تجاری این استان به کشور پرتغال را تشریح کرد.

جزئیات سفر هیئت هرمزگانی به کشور پرتغال

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، سفر استاندار هرمزگان و هیئت اقتصادی تجاری همراه به کشور پرتغال در مقطعی از مدیریت عالی استان هرمزگان برگزار شد که کشور در ابعاد مختلف نیازی اساسی به افزایش روابط خود به ویژه از طریق بنادر با کشورهای توسعه یافته دارد، از همین‌رو بسیاری از کارشناسان به نتایج چنین سفرهایی خوش‌بین و معتقد هستند، چرا که به عنوان نمونه تنها چند روز بعد از انجام این سفر یک گروه فعال در حوزه انرژی‌‌های نو از کشور پرتغال وارد استان هرمزگان شد.

معاون برنامه‌ریزی استاندار هرمزگان در همین راستا طی گفت‌وگویی با خبرنگار فارس در بندرعباس ضمن تشریح چند و چون این سفر به دستاوردها و مزایای آن نیز اشاره کرده است.

عبدالرضا ناطق یکی از مدیران کهنه‌کار در حوزه مدیریت عالی استان هرمزگان به شمار می‌رود و نیز در این سفر استاندار هرمزگان و هیئت همراه را همراهی کرده است.

فارس: در صورت امکان مشخصاتی اجمالی از کشور پرتغال را ارائه دهید.

ناطق: پرتغال کشوری در جنوب‌غربی اروپا با جمعیت حدود 10 میلیون و 500 هزار نفر، واحد پول آن یورو و از اعضای اتحادیه اروپا و ناتو است و یکی از کشورهای توسعه یافته (جهان اول) به شمار می‌رود، مساحت آن حدود 110 هزار مترمربع است که تقریباً با مجموع مساحت دو استان بوشهر و هرمزگان برابری می‌کند.

فارس: این سفر چگونه و با دعوت و هماهنگی چه نهادی انجام شد؟

ناطق: سفر اخیر استاندار هرمزگان و هئیت هرمزگانی به کشور پرتغال که چهار روز به طول انجامید به دعوت انجمن صنایع لیسبون (AIP) و اتاق بازرگانی پورتو (AEP) انجام گرفت و هماهنگی‌های آن توسط سفیر جمهوری اسلامی در پرتغال انجام شد.

فارس: این سفر در حوزه دانشگاهی و تحقیقاتی چه دستاوردهایی برای استان و کشور داشت؟

ناطق: علاقه‌مندی و تاکید و حساسیت خاص استاندار هرمزگان به تقویت مناسبات علمی دوجانبه، موجب شد در جریان این سفر استاندار هرمزگان و رؤسای دانشگاه پورتو زمینه‌های انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف بین این دانشگاه و دانشگاه هرمزگان را مورد بررسی قرار دهند.

فارس: هیئت هرمزگانی علاوه بر پرتو (مرکز کشور پرتغال)، به شهرهای دیگر این کشور نیز سفر داشت؟

ناطق: سفر استاندار هرمزگان و هیئت همراه تنها به شهر پورتو محدود نشد و لیسبون پایتخت سیاسی پرتغال نیز یکی دیگر از مقاصد این سفر بود.

لسیبون که به ‌عنوان دومین قطب اقتصادی در شبه‌جزیره ایبری پس از مادرید مطرح می‌شود، بیشترین ثروت کشور پرتغال را در خود ذخیره کرده و از شهرهای مهم اتحادیه اروپا محسوب می‌شود، به‌ طوری که 45 درصد از کل تولیدات کشور به این ناحیه اختصاص دارد.

فارس: برنامه‌ها و دستاوردهای احتمالی سفر به لیسبون چه بود؟

ناطق: هیئت هرمزگانی در ابتدای سفر به این شهر، در نشست مشترکی که به میزبانی انجمن صنایع لیسبون و با حضور مسئولان (AIP) و فعالان بخش‌های مختلف اقتصادی لیسبون برگزار شد شرکت کرد.

در این نشست نیز مانند نشست پورتو استاندار هرمزگان در سخنرانی خود به تشریح ظرفیت‌های استان در زمینه صنعت، فولاد و آلومینیوم، کشتی‌سازی و صنایع شیلاتی پرداخت.

در ادامه این نشست سفیر جمهوری اسلامی در پرتغال و مسئولان (AIP) نیز به ایراد سخنرانی پرداختند که مدیران AIP آمادگی خود را برای گسترش روابط با استان هرمزگان اعلام کردند.

فارس: هیئت اعزامی در شهر پورتو چه برنامه‌ و اهدافی را دنبال کرد؟

ناطق: سرآغاز این سفر با نشست اتاق بازرگانی و فعالان اقتصادی پورتو که در محل اجلاس (AEP) برگزار گردید، آغاز شد که طی آن استاندار به تشریح جایگاه استان هرمزگان در منطقه خلیج فارس و ظرفیت‌های اقتصادی استان در زمینه‌های حمل و نقل، صنعت، تجارت، شیلات و توریسم پرداخت.

فارس: مراودات و تبادلات و تعاملات استان با شهرهای کشور پرتغال می‌تواند تا چه حد باشد؟ (آیا استان محدودیتی در این راستا با توجه به مسائل موجود روز ندارد؟)

ناطق: استاندار هرمزگان بارها در این سفر آمادگی استان را در راستای جذب سرمایه‌گذاری و مراودات اقتصادی در تمام زمینه‌های مشترک اعلام کرده است.

فارس: عکس‌العمل و نظر احتمالی میزبانان در مورد این دیدگاه چه بود؟

ناطق: این رویکرد موجب شد فعالان اقتصادی دو طرف در میزهای مشترکی که از قبل پیش‌بینی شده بود به صورت رو در رو چگونگی توسعه روابط اقتصادی و انعقاد تفاهم‌نامه‌ها را مورد بررسی و مذاکره قرار دهند.

فارس: با توجه به اینکه هرمزگان استانی بندری است، آیا در این راستا نیز رایزنی‌هایی صورت گرفت؟

ناطق: بله، بازدید از بنگاه‌های اقتصادی و تولیدی پورتو و مذاکره با مدیران این بنگاه‌ها و هم‌چنین بازدید از تاسیسات بندری پورتو به عنوان دیگر بخش‌های این سفر بود که با برنامه‌های فشرده محقق شد.

در جریان این بازدیدها مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان و مدیران بندری پورتو راه‌های گسترش همکاری مشترک را مورد بررسی قرار دادند.

فارس: با توجه به رویکرد دولت در حوزه بنگاه‌های زودبازده و اشتغال، هیئت اعزامی در حوزه اقتصادی و کارگاه‌های کوچک، چه برنامه‌هایی داشت؟

ناطق: در لیسبون علاوه بر بررسی زمینه‌های همکاری، هیئت هرمزگانی از بنگاه‌های اقتصادی این شهر نیز بازدید کرد و مذاکرات جداگانه‌ای بین اعضای هیئت‌های بخش خصوصی دو طرف صورت گرفت.

فارس: با توجه به نیاز به تکنولوژی‌های نوین در کشاورزی و مشکلات موجود در استان، هیئت اعزامی در این حوزه نیز ورود کرد؟

ناطق: در این بخش می‌توان به دیدار و نشست مشترک معاون استاندار با مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت کشاورزی پرتغال در محل این وزارتخانه اشاره کرد که در این برنامه، مدیرکل صنعت معدن و تجارت استان و معاون اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی نیز حضور داشتند.

علاوه بر این هم‌چنین می‌توان به بازدید از حدود 20 واحد صنعتی در زمینه‌هایی مانند صنایع غذایی، صنعت ساختمان، صنایع هلی‌کوپتری، انرژی‌های نوین، تاسیسات بندری و صنایع شیمیایی کشور پرتغال اشاره کرد.

فارس: همان طور که می‌دانید بعضاً سفرهای چنین هیئت‌هایی حالت تشریفاتی پیدا می‌کند، منظور این است که مردم به نتیجه این سفرها آن‌گونه که باید خوش‌بین نیستند، آیا به نظر شما این سفر در درازمدت و یا کوتاه‌مدت می‌تواند دستاوردی محسوس در حوزه‌های یاد شده برای استان و کشور داشته باشد؟

ناطق: در این راستا بد نیست به طور مصداقی با ذکر مقدمه‌ای اشاره داشته باشیم به یکی از این دستاوردها که احتمال عملیاتی شدن آن در این مدت کوتاه ممکن است.

کشور پرتغال از جمله کشورهای پیشرو اروپایی در زمینه استفاده از انرژی‌های نو است که بر همین اساس مرکز انرژی‌های نو پرتغال نیز مورد بازدید استاندار هرمزگان قرار گرفت و مقرر شد به منظور ایجاد زمینه‌های همکاری در این خصوص مسئولان این مرکز نیز ضمن بازدید از زمینه تولید انرژی در هرمزگان زمینه‌های همکاری بیشتر را فراهم سازند.

شاید جالب‌ترین بخش این گزارش سفر را بتوان استقبال سریع فعالان حوزه انرژی‌های نوین پرتغال از بررسی زمینه‌های همکاری مشترک در این بخش دانست، به گونه‌ای که تنها دو روز پس از بازگشت هیئت هرمزگانی از لیسبون، گروهی از متخصصان انرژی‌های نوین این کشور از پرتغال وارد بندرعباس شدند که جزئیات این بخش نیز جداگانه منعکس خواهد شد.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول