اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه ابرکوه:

دوستی ایران و مصر دشمنان را به وحشت انداخته است

خبرگزاری فارس: امام جمعه ابرکوه گفت: مصر جدید با محوریت اسلام و تشکیل یک کشور حامی فلسطین در منطقه از عوامل به وحشت افتادن آمریکایی‌ها و صهیونیست‌هاست.

دوستی ایران و مصر دشمنان را به وحشت انداخته است

 حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه با اشاره به احتمال ایجاد مثلث مصر، ایران و ترکیه و ترس دشمنان از این مسئله اظهار داشت: مصر جدید که در آن منتخبان مردم قدرت را در دست داشته باشند، دیگر مصر محور سازش نخواهد بود و طبیعتاً با کشورهایى نظیر عربستان سعودى که از مهم‏ترین حامیان رژیم سابق بوده‏اند نیز ائتلاف نخواهد کرد.

وی عنوان کرد: مصر جدید وجه اشتراک بسیار زیادى با محور مقاومت دارد و پس از گذشت یک دوره طولانى از واگرایى این رژیم با محور مقاومت، وارد مرحله جدیدى از همگرایى با این محور خواهد شد.

حسینی افزود: حضور مصر در محور مقاومت طبیعتاً نزدیکى و ائتلاف با ایران را که در کانون محور مقاومت قرار دارد، رقم خواهد زد و ائتلاف با ترکیه‏اى که فعلاً در حال بازى کردن با کارت مقاومت است را در پى دارد و در این صورت مثلثى از این سه کشور مهم و تأثیرگذار در منطقه شکل خواهد گرفت که خود به خود موجب انزواى عربستان سعودى و برخى کشورهاى حاشیه خلیج فارس خواهد شد.

* احساس حقارت در مقابل اسرائیل انقلاب مصر را رقم زد

حسینی اظهار داشت: یکى از مهم‏ترین دلایل وقوع انقلاب مصر، احساس حقارتى بود که مردم این کشور از وابستگى سران خود به رژیم صهیونیستى داشتند و انقلاب مصر و سایر تحولات جهان عرب پس از گذشت یک برهه زمانى، تغییر فاز دادند و از فاز ضد استبدادى وارد ضد صهیونیستى شدند.

وی افزود: انقلاب مصر که در ذات و هویت خود، ضدیت با رژیم صهیونیستى را به همراه داشت، پرقدرت‏تر از دیگران وارد این فاز شد و پس از انقلاب مصر گفتمان لغو «کمپ دیوید» به سرعت در بین انقلابیون شایع شد و سلسله اقدام‏هایى در این حوزه از تسخیر سفارت رژیم صهیونیستى در قاهره گرفته تا قطع گاز به اراضى اشغالى آغاز شد و به نظر مى‏رسد، مطالبه لغو کمپ دیوید در صورت عدم مصادره این انقلاب توسط قدرت‏هاى استکبارى، به عنوان یک مرحله از انقلاب مصر محقق خواهد شد.

* فراگیر شدن مطالبه مردم از حاکمیت جدید مصر

حسینی با اشاره به فراگیر شدن مطالبه از حاکمیت جدید مصر براى نقش‏آفرینى در جهان اسلام و بیدارى اسلامى خاطرنشان کرد: مصر به عنوان یک بازیگر ژئوپلتیک محور، کلید ایجاد یا تغییر توازن استراتژیک در خاورمیانه و آفریقاى عربى است و تغییر در نوع و ماهیت نظام سیاسى این کشور، به مثابه تغییر در توازن استراتژیک و به دنبال آن تغییر در ترتیبات امنیتى و مناسبات سیاسى‏منطقه خواهد بود.

وی افزود: همان‏طور که خروج مصر از مثلث شوم (عربستان سعودى، اردن، مصر مبارک) لرزه به اندام محور جبهه استکبارى در منطقه انداخت، ورود کامل مصر به جبهه اسلامى منطقه و نقش‏آفرینى این کشور در محور بیدارى اسلامى، موجب مسرت محور مقاومت در جبهه اسلامى منطقه خواهد بود.

حسینی بیان کرد: الگوپذیرى عرب‏ها از مصر پر جمعیت، داراى فرهنگ غنى و سابقه تمدنى و گفتمان‏ساز، نکته‏اى است که نباید نادیده انگاشته شود.

حسینی یادآور شد: همچنین جریان «اخوان المسلمین» مصر در جایگاه پدر معنوى بسیارى از جنبش‏هاى اسلامى جهان اسلام قرار دارد و اکثر شاخه‏هاى این جریان که در کشورهاى مختلف قرار دارند، به نوعى‏ تحت تأثیر این جریان در مصر قرار دارند و با این تفاسیر مصر جدید ظرفیت نقش‏آفرینى عمده‏اى را در جهان اسلام داراست و مى‏تواند به منشأ اثر و منبع الهام‏بخش بسیارى از تحولات جهان اسلام تبدیل شود.

* همگرایى مصر با بازیگران ضد سلطه

حسینی ادامه داد: در این مرحله است که با ورود کامل مصر به باشگاه کشورهاى جبهه اسلامى و اتصال این کشور به زنجیره مقاومت، مى‏توان به مستحکم‏تر شدن بلوک قدرتمند جهان اسلام که ریشه در منطقه خاورمیانه دارد و در معادله‏هاى کلان بین‏المللى بسیار مؤثر خواهد بود، اندیشید.

وی افزود: جشن و شادمانى فلسطینى‏ها نشان داد که شاید پس از مصرى‏ها، خوشحال‏ترین مردم از این پیروزى، ملت مظلوم و مقاوم فلسطین باشند که در دوران حکومت مبارک به اندازه رژیم صهیونیستى از حکومت وى آزار و اذیت دیدند و چه‏بسا در مواردى، همکارى حکومت مبارک با صهیونیست‏ها در محروم کردن و در تنگنا قرار دادن فلسطینى‏ها، سخت‏تر و تلخ‏تر از رفتار صهیونیست‏ها با آنها بود و مردم غزه پس از اعلام خبر پیروزى مرسى که به معناى پایان عصر مبارک و دوستى با صهیونیست‏ها تلقى مى‏شود، به خیابان‏ها ریختند و به جشن و پایکوبى پرداختند.

* حفظ منافع اسرائیل در مصر جدید مهم‌ترین دغدغه آمدیکاست

حسینی اظهار داشت: آمریکایى‏ها از مرسى خواستند به پیمان مصر با رژیم صهیونیستى پای‌بند باشد و این واکنش حاکى از آن است که در تحولات مصر در حال حاضر، مهم‏ترین موضوع براى آمریکایى‏ها موقعیت و منافع رژیم صهیونیستى‏ است.

وی با اشاره به واکنش‌های مقامات و رسانه‏هاى صهیونیست افزود: «بنیامین بن الیعازر» وزیر جنگ سابق رژیم صهیونیستى در واکنش به پیروزى مرسى در مصر گفت: «یک زمانى هشدار دادیم که بهار عربى، سرانجام بهار اسلامى مى‏شود؛ اما مسخره‏مان کردند. این خاورمیانه اسلامى است و از اسرائیل [رژیم صهیونیستى ] متنفر است.» روزنامه آحارونوت هم نوشت: «بهار عربى، ما را فرا گرفته است.» دولتمردان رژیم صهیونیستى نیز محتاطانه و تا حدى هم متملقانه گفتند ما به انتخاب مرسى احترام مى‏گذاریم.

انتهای پیام/خ10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول