اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست میراث فرهنگی کردستان خبر داد

شناسایی 81 درخت کهنسال در کردستان

خبرگزاری فارس: سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان از شناسایی 81 اصله درخت در استان کردستان خبر داد.

شناسایی 81 درخت کهنسال در کردستان

 امیر الهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در سنندج، اظهار کرد: این 81 اصله درخت در مناطق مختلف استان شناسایی شده که درخت کهنسال بیاندره بانه یکی از این درختان است.

وی از شناسایی مجموع 325 میراث منقول در حوزه میراث فرهنگی در سطح استان کردستان خبر داد و افزود: این تعداد میراث منقول تاکنون توسط کارشناسان حوزه میراث فرهنگی آنها شناسایی شده که قرآن کانی‌مشکان، قرآن بیساران، قرآن مولان‌آباد سقز، قرآن شوی و قرآن نجنه از جمله این آثار است.

وی در ادامه از شناسایی 92 غار در استان خبر داد و گفت: غارهای کنه‌شم‌شم، غار گلستانه بیجار، غار سورآباد باشماق سقز از جمله غارهای شناسایی شده در استان هستند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کردستان همچنین از چاپ کتابچه پژوهش‌های مردم‌شناسی توسط واحد مردم‌شناسی میراث فرهنگی خبر داد و گفت: با توجه به نیاز تحقیق و پژوهش و مکتوب نمودن موضوعات مردم‌شناسی چاپ کتاب پژوهش‌های مردم‌شناسی توسط واحد مردم‌شناسی این اداره پیگیری شده و در نهایت به چاپ رسید.

الهی مطالب گردآوری شده در این اثر را رسم‌ها و آئین‌های نوروزی شامل پیشینه نوروز در کردستان، سمنی (سبزه)، مقدمات پیش از نوروز (خانه تکانی) چهارشنبه‌سوری (کوله‌چوارشمه) رنگ کردن تخم‌مرغ، شب عید، شال انداختن، عید نوروز، میرنوروزی و سیزده‌بدر عنوان کرد.

به گفته وی مطالب دیگری همچون رسم‌ها و آئین‌های منطقه اورامانات در این کتابچه به چاپ رسیده که شامل رسم‌ها و آئین‌های سنتی همچون خبر، کوته‌کوته، کلاوروچنی، عروسی پیر شالیار، شه و نیشت، تربی وکومساست.

مراسم‌های نوروز و اورامان تخت در فهرست آثار جهانی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/خ20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول