اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سفیر تاجیکستان در ایران خبر داد

فعالیت 130 شرکت ایرانی در اجرای طرح‌های اقتصادی تاجیکستان

خبرگزاری فارس: سفیر تاجیکستان از فعالیت بیش از 130 شرکت ایرانی در اجرای طرح‌های تجاری، صنعتی و عمرانی تاجیکستان خبر داد.

فعالیت 130 شرکت ایرانی در اجرای طرح‌های اقتصادی تاجیکستان

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، دولتعلی حاتم‌اف بعدازظهر امروز در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی، اظهار کرد: ایران همیشه در روزهای سخت از تاجیکستان حمایت کرده و در برقراری ثبات و امنیت و عمران و آبادانی این کشور نقش موثری داشته است.

وی با اشاره به حمایت رییس‌جمهوری اسلامی ایران از مردم تاجیکستان افزود: اظهار این مطلب از سوی آقای احمدی‌نژاد که امنیت و استقلال تاجیکستان، امنیت و استقلال ایران است تاثیر زیادی بر ملت تاجیکستان داشت و آنها را به پشتیبانی ایران دلگرم کرد.

حاتم‌اف با بیان اینکه مردم تاجیکستان، ایران را دوست و برادر جدانشدنی خود می‌دانند افزود: ملت‌های ایران و تاجیکستان در واقع یک ملت هستند و امیدواریم ارتباط دو کشور روز به روز بیشتر شود.

وی از فعالیت بیش از 130 شرکت ایرانی در اجرای طرح‌های تجاری، صنعتی و عمرانی تاجیکستان خبر داد و افزود: مسئولان تاجیکستان برای توسعه روابط با ایران عزم جدی دارند و بارها علاقمندی خود را برای گسترش مناسبات در زمینه‌های مختلف اعلام کرده‌اند.

حاتم‌اف در ادامه با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی و تبریز با دارا بودن هزاران واحد صنعتی و تولیدی، یک قطب صنعتی در منطقه است، اظهار داشت: اقتصاد تاجیکستان در حال توسعه و تحکیم  پایه‌های صنعت و کشاورزی است و در این شرایط آذربایجان‌شرقی می‌تواند همکار خوبی برای ما باشد.

سفیر تاجیکستان با بیان اینکه این کشور از جهت ذخیره آبی رتبه هشتم جهان را دارد، گفت: تولید برق و پروژه‌های نیروگاهی می‌تواند یکی از زمینه‌های مناسب همکاری باشد.

وی علاقمندی کشور متبوعش برای همکاری با آذربایجان‌شرقی در زمینه بهداشت و درمان را از طریق اعزام پزشکان متخصص به تاجیکستان، پذیرش دانشجویان تاجیک در رشته‌های پزشکی، تبادل تجربیات و احداث مراکز درمانی توسط ایران در تاجیکستان اعلام کرد.

حاتم‌اف همچنین با اشاره به اعتقادات دینی مردم تاجیکستان گفت: مردم این کشور به غذاهای حلال نیاز دارند و می‌توانیم در این زمینه نیز همکاری‌های خود را گسترش داده و از توانمندی‌های آذربایجان‌شرقی استفاده کنیم.

جمهوری تاجیکستان کشوری با وسعت 143 هزار و یکصد کیلومتر مربع و جمعیت هفت میلیون و 215 هزار نفر در آسیای میانه است که با کشورهای افغانستان، ازبکستان، قرقیزستان و چین مرز مشترک دارد.

تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرده ‌است. این کشور، کوهستانی و پربارش است و منابع آب فراوانی دارد.

تاریخ و فرهنگ تاجیکستان با ایران اشتراکات بسیاری دارد به طوری که در پاره‌ای از دوران پیش از اسلام، تاجیکستان جزئی از ایران بوده و پس از اسلام نیز سرزمین خراسان (از جمله تاجیکستان) نماینده فرهنگ ایرانی و زبان فارسی به شمار می‌رود. 

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول