اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در یک فیلم مستند به نمایش گذاشته شد

نقش موساد در ترور دانشمند هسته‌ای مصری فعال در عراق

خبرگزاری فارس: شبکه مستند "دیسکاوری" با نشان دادن فیلمی 45 دقیقه‌ای از نقش موساد در ترور دانشمند هسته‌ای مصر و طراح و سازنده تاسیسات هسته‌ای عراق در دوره صدام پرده برداشت.

نقش موساد در ترور دانشمند هسته‌ای مصری فعال در عراق

به گزارش فارس، شبکه "دیسکاوری" یک فیلم مستند با نام « حمله به تاسیسات» را پخش کرد که موضوع آن بمباران تاسیسات هسته‌ای عراق در سال 1981 و ترور "یحیی المشد" دانشمند هسته‌ای مصری در عراق بود.

شبکه تلویزیونی دیسکاوری (به انگلیسی: Discovery Channel) نام اصلی‌ترین شبکه تلویزیونی متعلق به شرکت دیسکاوری کامیونی‌کیشنز است. شبکه تلویزیونی دیسکاوری، برنامه‌های مستند با کیفیت بسیار بالا از تاریخ، علوم، جغرافیا و فناوری تولید و پخش می‌کند.

به گزارش "النخیل"، در این فیلم مستند 45 دقیقه‌ای، صحت دخالت داشتن رژیم صهیونیستی و آمریکا در ترور یحیی المشد در عراق ثابت می‌شود..بر اساس این گزارش، ترور این دانشمند مصری یک گام مهم بود که متوقف کردن اهداف هسته‌ای عراق را بیمه می‌کرد.

در این فیلم اسنادی ارائه می‌شود که نشان می‌دهد، چگونه نیروهای صهیونیستی برای هدف قرار دادن تاسیسات هسته‌ای عراق آماده می‌شدند، در این فیلم همچنین عکسهایی که از طریق ماهواره‌‌ها گرفته شده و در آن نحوه بمباران این تاسیسات و میهمانی برخی از مقامات نظامی و فنی صهیونیستی شرکت کننده در این عملیات تخریبی، به نمایش گذاشته می‌شود.

در ابتدای این فیلم، راوی می‌گوید: در ژوئن 1981، 8 فروند جنگنده بر فراز بغداد به پرواز در آمدند..هدف از این اقدام، بمباران مایه افتخار و فخرفروشی "صدام حسین" دیکتاتور عراق بود.

سپس تصویر تغییر می‌کند و پرواز جنگنده‌های صهیونیستی برفراز آسمان بغداد و بر بالای تمثالهای صدام به نمایش گذاشته می‌شود. در ادامه ژنرال "ویلیام هیگ" وزیر اسبق خارجه آمریکا می‌گوید: این یکی از مهمترین حوادث تاریخ است.

سپس راوی به نگرانی و وحشت عراقی‌ها پس از دیدن ستاره داوود بر روی بال جنگنده‌ها که نشانه نیروی هوایی صهیونیست‌هاست، اشاره می‌کند و می‌گوید: عراقی‌ها می‌پرسیدند که چگونه جنگنده‌های نیروی هوایی رژیم صهیونیستی حریم هوایی عراق را نقض کرده‌اند و پس از انجام عملیات خود به پایگاه‌های هوایی خود بازگشته‌اند؟

ژنرال هیگ در این فیلم می‌گوید که آمریکایی‌ها نتوانستند به دستگاه اطلاعاتی صهیونیست‌ها برای شناسایی و فهمیدن نحوه انجام این عملیات با این دقت، نفوذ کنند و اسرائیل نیز همچنان نحوه انجام این عملیات را سری و محرمانه می‌داند.

راوی در ادامه این فیلم می‌گوید: اسرائیل اخیرا تصمیم گرفته است، برخی اسناد محرمانه در این زمینه را فاش کند. چندین افسر رژیم صهیونیستی نیز به وضوح از نقش رژیم صهیونیستی و دستور "مناخیم بیگن" نخست‌وزیر وقت اسرائیل سخن می‌گویند.

در ادامه فیلم، پیکر یحیی المشد صاحب طرح ساخت و فعالسازی تاسیسات هسته‌ای عراق نشان داده می‌شود. همزمان با این تصویر، ورود جنگنده‌های صهیونیستی در دو فضای اردن و عربستان سعودی در ارتفاع کمتر از 100پا برای گریز از رادارهای موجود در این کشورها، به نمایش در می‌آید.

"راجر کلیر" یکی از نویسندگان این فیلم مستند می‌گوید: به گفته‌ رسانه‌های عربی، هنگامی که جنگنده‌های اسرائیلی بر بالای خلیج عقبه به پرواز در آمدند مدتی بر فراز کشتی تفریحی ملک حسین، شاه اردن چرخیدند و او سرش را با خنده تکان داد و گفت: خلبانان (اسرائیلی) به طرف شرق می‌روند.

در این فیلم گفته می‌شود که موساد، هویت دانشمند هسته‌ای مصری را که برای صدام در آن زمان کار می‌کرد، شناسایی کردند و به او پیشنهاد پول، مقام و رشوه‌های مختلف را دادند اما زمانی که دیدند مشد به این وعده‌های فریبنده اسرائیل توجهی نمی‌کند، تصمیم به ترور او گرفتند و سرانجام در 14 ژوئن 1980، او را در هتل "میریدیان" پاریس به قتل رساندند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول