اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با ارائه 141 هزار و 965 پرونده

70 درصد پرونده‌های ارجاعی به پزشک قانونی مربوط به معاینات است

خبرگزاری فارس: مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان گفت: 70 درصد از پرونده های ارجاعی به پزشک قانونی اصفهان مربوط به معاینات صدمات ناشی از تصادفات، ضرب و جرح، حوادث ناشی از کار، نقص عضو و از کار افتادگی، تعیین سن، تحمل کیفر، بررسی مجوز سقط درمانی و معاینات اختصاصی زنان و مردان بوده است.

70 درصد پرونده‌های ارجاعی به پزشک قانونی مربوط به معاینات است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، علی سلیمان‌پور ظهر امروز در نشست خبری خود که به مناسبت هفته قوه قضائیه و دستگاه‌های مربوطه برگزار شد به تشریح قسمت‌های مختلف پزشک قانونی و شرح وظایف محوله پرداخت و اظهار کرد: پزشکی قانونی هنر استفاده از تجربه، تخصص و دانش پزشکی و فناوری‌های روز مرتبط با کشف حقیقت در راستای تحقق و استقرار عدالت است.

وی با بیان اینکه بیش از 99 درصد از اظهارنظرهای قضات براساس کار کارشناسی پزشکی قانونی صادر می‌شود، افزود: پرونده‌هایی که به پزشکی قانونی ارجاع داده می‌شوند بیشتر جنبه کیفری داشته و باید با دقت بالایی این پرونده‌ها بررسی شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان، پزشکی قانونی را بازوی کارشناسی و اهرم فنی در اختیار مراجع قضایی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر بیش از یک چهارم پرونده‌های دادگستری به پزشکی قانونی برای اظهار نظر کارشناسی ارجاع داده می‌شوند که این آمار حدود 20 تا 35 درصد از پرونده‌های دادگستری را تشکیل می‌دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه پزشکی قانونی استان اصفهان در چهار حوزه فنی و تخصصی فعالیت می‌کند، افزود: بیشترین فعالیت پزشکی قانونی معاینات سرپایی است که بیش از 70 درصد از فعالیت‌های پزشکی قانونی را شامل می‌شود.

سلیمان‌پور با اشاره به اینکه در سال گذشته 141 هزار و 965 مورد اظهارنظر کارشناسی در مورد استعلام‌ها مراجع قضایی پیرامون معاینات سرپایی در مراکز پزشکی قانونی استان صادر شده است، ادامه داد: در این نوع معاینات صدمات ناشی از تصادفات، ضرب و جرح، حوادث ناشی از کار، نقص عضو و از کار افتادگی، تعیین سن، تحمل کیفر، بررسی مجوز سقط درمانی و معاینات اختصاصی زنان و مردان انجام می‌شود.

وی متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌های معاینات سرپایی در استان اصفهان را یک ساعت عنوان کرد و گفت: رسیدگی به پرونده‌ها در این حوزه بالاتر از استاندارد تعریف شده در کشور است.

* 97 درصد از گواهی‌های صادر شده با استاندارد تعریف شده مطابقت دارد

مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان ادامه داد: براساس بررسی‌های صورت گرفته 97 درصد از گواهی‌های صادر شده در بخش معاینات سرپایی اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان با شرایط و استانداردهای سازمانی مطابقت دارد.

وی فعالیت کمیسیون‌های پزشکی قانونی را از دیگر بخش‌های مهم پزشکی قانونی دانست و افزود: در این بخش پرونده‌هایی رسیدگی می‌شود که به دلیل پیچیدگی و اهمیت در بخش معاینات و تشریح نمی‌توان گواهی نهایی را صادر کرد.

*بررسی 95 پرونده قصور پزشکی قانونی در پزشکی قانونی اصفهان

سلیمان‌پور بررسی پرونده‌های قصور پزشکی را از مهم‌ترین بخش‌های کمیسیون‌های پزشکی قانونی عنوان کرد و اظهار کرد: در سال گذشته 95 پرونده قصور پزشکی در اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه نتایج به دست آمده از این پرونده‌ها یک سوم قصور پزشکی در درمان و در دو سوم پرونده‌ها نیز نتایجی دال بر قصور پزشکی احراز نشده است، افزود: در سال گذشته 142 موضوع در پرونده‌های قصور پزشکی استان مورد بررسی قرار گرفته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان اصفهان متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در کمیسیون‌های پزشکی قانونی استان را نیز 26 روز اعلام و تصریح کرد: متوسط رسیدگی به این پرونده‌ها با توجه به استانداردهای کشوری در استان اصفهان بیش از آمار ارایه شده بوده  است.

وی در ادامه با اشاره به این که بیشتر مردم جامعه فعالیت‌های پزشکی قانونی را تشریح و امور متوفیات می‌دانند، تاکید کرد: تنها 2 درصد از فعالیت‌های پزشکی قانونی استان به این حوزه اختصاص داده شده است.

سلیمان‌پور اضافه کرد: اعلام صدمات ظاهری و صدمات داخلی اجساد، تعیین علت فوت، زمان فوت، کمک در تعیین نحوه فوت، توالی فوت در سوانح دسته جمعی، اظهار نظر در مورد ضایعات کشنده و تعیین هویت متوفی در حوزه تشریح و امور متوفیات پزشکی قانونی انجام می‌شود.

*زمان تشریح اجساد در اصفهان یک ساعته انجام می‌شود

وی متوسط معاینه اجساد و صدور مجوز دفن در حوزه تشریح را یک ساعت عنوان کرد و بیان داشت: همچنین تعیین دلیل فوت در موارد بررسی و آزمایشگاهی نیز حدود 54 روز است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول