اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان:

بیشتر آمارها در حوزه صنایع دستی اشتباه است

خبرگزاری فارس: رئیس اتحادیه فروش صنایع دستی استان اصفهان بیشتر آمارهای ارائه شده در حوزه صنایع دستی را اشتباه خواند و همین امر را زمینه به اشتباه افتادن تصمیم‌گیران دانست.

بیشتر آمارها در حوزه صنایع دستی اشتباه است

غلامعلی فیض‌اللهی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان اظهار کرد: اکنون عنوان می‌کنیم که حدود 265 نوع صنایع دستی در ایران وجود دارد، در حالی که اینچنین نیست و تنها حدود 35 نوع از این صنایع هنری هستند و بقیه آنها یا زیرشاخه‌های صنایع دستی هنری هستند و یا صنایعی مانند «پالان دوزی» ، «میخ سازی» است که در قدیم به دلیل نبودن دستگاه آنها با دست ساخته می‌شد و اکنون نیز آنها را جزو صنایع دستی تلقی می‌کنند.

وی تاکید کرد: در بخش دیگری از سخنان مسئولان از صادرات میلیاردی صنایع دستی سخن به میان آمده است، در حالی که اکنون صادرات طلا، جواهر و سنگ‌های تزئینی نیز در این بخش تلقی می‌شود و اگر این صادرات از آمار کسر گردد، آمار واقعی صادرات صنایع دستی رقم ناچیزی است.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه نوع‌آوری و تنوع در زمینه هنر نادیده گرفته می‌شود و افرادی که در رأس کار هستند کارشناس نبوده و حاضر هم نیستند از نظرات دیگران استفاده کنند، اظهار کرد: مسئولان پیشنهادهای کارشناسان را قبول نمی‌کنند و به توصیه‌های آنان نیز توجهی نمی‌کنند.

وی تصریح کرد: اگر چین یا دیگر کشورها در عرصه صنایع دستی موفق هستند، به این علت است که آنها کار پژوهشی همراه با بازاریابی می‌کنند و بازار ایران و سلایق و نیازهای ایرانی‌ها را به خوبی شناخته‌اند، در حالی که در ایران توقع می‌رود هنرمند هم طرح بکشد، هم اجرا کند و هم بازاریابی کند و صنایع خود را به فروش برساند.

فیض‌اللهی ادامه داد: اکنون رشته صنایع دستی در دانشگاه‌ها ایجاد شده، اما این رشته‌ها مبتنی بر خلاقیت نیست و به جای آنکه زمینه نوآوری و تفکر دانشجو را فراهم آورد، بیشتر به توسعه فرهنگ تقلید می‌پردازد و بازار را از نوآوری تهی می‌کند.

وی افزود: طی چند نوبت به مسئولان وزارت امور خارجه پیشنهاد دادیم تا سفرای ایران در دیگر کشورها را موظف کنند تا سالی یک بار یک نمایشگاه از صنایع دستی ایران در آن کشورها برگزار کنند، در این صورت هم تبلیغ کالاهای هنری ایرانی می‌شود و هم اینکه بازار هدف شناخته می‌شود، اما نه تنها این موضوع مورد بی‌مهری مسئولان قرار گرفت، بلکه اکنون در برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی در خارج از کشور، بدترین مکان‌ها را به غرفه‌های ایرانی اختصاص می‌دهند.

رئیس اتحادیه صنایع دستی استان اصفهان ضمن اشاره به اینکه طی 33 سال گذشته تاکنون حدود 56 مدیر در حوزه صنایع دستی تغییر کرده‌اند، گفت: فقط در چند ماه اخیر چهار مسئول صنایع دستی تغییر کرده، در حالی که هیچ یک از آنان از تخصص صنایع دستی برخوردار نبوده‌اند.

فیض‌اللهی اظهار کرد: چندی پیش قرار بود برای گفت‌وگو با معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی کشور به تهران سفر کنیم که چند ساعت پیش از این جلسه، از دفتر ایشان تماس گرفتند و عنوان داشتند که آقای کردستانی برکنار و فرد دیگری جایگزین ایشان شده است.

وی استقلال سازمان صنایع دستی را یکی از راهکارهای اصولی در این زمینه دانست و تصریح کرد: سالیان پیش صنایع دستی زیر نظر سازمان صنایع و معادن بود، سپس بخشی از وزارت کشاورزی شد و چندی بعد نیز زیر مجموعه سازمان دارایی شد، سپس به یکی از معاونت‌های سازمان میراث فرهنگی تبدیل شد و چندی قبل نیز قرار بود یکی از زیر مجموعه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باشد، در حالی که بهترین تصمیم برای این معاونت، استقلال آن در قالب یک سازمان مستقل است.

رئیس اتحادیه فروش صنایع دستی استان اصفهان بیان داشت: یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات مسئولان در زمینه صنایع دستی این است که همچنان معتقدند «هنر نزد ایرانیان است و بس» در حالی که به دلیل همین ناهماهنگی‌ها اکنون کشورهای دیگر در حال پیشی گرفتن از ایران در زمینه هنر هستند.

وی یکی از بزرگ‌ترین ناهماهنگی‌ها در زمینه صنایع دستی را انتقال این معاونت به استان اصفهان بیان کرد و افزود: از همان ابتدای انتقال این سازمان به اصفهان کارکنان آن ناراضی بودند و دایم در حال رفت و برگشت بین اصفهان و تهران، در حالی که همین موضوع سبب بی‌انگیزگی کارکنان این معاونت و بازماندن از بخشی از وظایفشان شده بود.

فیض‌اللهی اضافه کرد: در همان زمان نیز در طول هفته مسئول این معاونت در تهران بود و تنها یک روز در هفته به اصفهان می‌آمد.

وی ادامه داد: در آن زمان هرگاه ما به این موضوع اعتراض می‌کردیم متهم می‌شدیم که داریم ساز مخالف می‌زنیم، اما به طور واقعی اینچنین نبود و حتی نمایشگاه بین‌المللی صنایع دستی نیز در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/صا10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول