اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با برگزاری نشستی در مشهد بررسی شد

نقش زنان تحصیلکرده علوم دینی در جهان اسلام

خبرگزاری فارس: نشست علمی پژوهشی "نقش زنان تحصیلکرده علوم دینی در جهان اسلام در مشهد برگزار شد.

نقش زنان تحصیلکرده علوم دینی در جهان اسلام

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی مدرسه تخصصی خواهران مجتمع آموزش عالی مشهد، نشست علمی پژوهشی "نقش زنان تحصیلکرده علوم دینی در جهان اسلام"  به همت اداره پژوهش این مدرسه و با حضور جمع کثیری از مبلّغین برگزار شد.

 در این نشست،خانم نیلچی‌زاده با اشاره به نقش بانوان در محورهای مشاوره دینی، تربیت دینی افراد، انتقال ارزش‌های اخلاقی و نقش مهم این آنان در امور خانواده و امور تبلیغی افزود: زنان نقش بزرگی در تحولات تمدنی و تاریخی کشورها ایفا کرده‌اند و باید به مباحث مربوط به زنان در جامعه اهمیت داده شود.

وی با بیان اینکه اسلام به این مسئله توجه بسیاری نموده، بیان کرد: مسائل زنان در جامعه در طول تاریخ اسلام همواره مورد بررسی علمای اسلام بوده است.

نیلچی‌زاده با بررسی نقش محوری زنان در جامعه اسلامی، جامعیت و گستردگی، افق اندیشه و دیدگاه‌های تحلیلی درباره کارکردهای سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی زنان را بسیار مهم و ارزشی دانست.

وی اظهار کرد: مسئولیت‌پذیری بانوان در نظام آفرینش دارای ابعاد گسترده‌ای است که از برخی وظایف آنان می‌توان به مسئولیت‌پذیری در تربیت فرزندان صالح و شایسته، حسن معاشرت با همسر و خوب همسرداری کردن، تعیین سرنوشت سیاسی ـ اجتماعی و مشارکت عمومی، دفاع از مملکت و ارزش های اسلامی و حفظ نظام  اشاره نمود.

 وی با اشاره به اینکه الگوپذیری از سیره عملی انسان‌های کامل و همگونی به ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری آنان یکی از راه‌های رسیدن به کمال انسانی است، سیره عملی حضرت زهرا(س) و زینب کبری(س) را برترین الگو در تمامی ابعاد زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی زنان برشمرد.

نیلچی‌زاده ادامه داد: اگر زن مسلمان، نقش مادری و تربیتی خود را به خوبی ایفا کند، نسل آینده نسلی سالم، مؤمن و معتقد می‌شود و می‌تواند جامعه دینی را از گزند آفت‌ها و تهاجم فرهنگی بیگانگان مصون نگه دارد.

وی با تاکید بر اینکه امروزه زنان در حوزه‌های گوناگون به ارتقا علمی دست یافته‌اند، نقش حوزه‌های علمیه را نیز در گره‌گشایی از مسائل زنان مهم دانست.

نیلچی‌زاده یادآور شد: در اوایل انقلاب، امام (ره) به زنان جامعه سفارش می‌کردند که در علوم مختلف تحصیل کنند و پیشرفت داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه یکی از ابزارهای تهاجم فرهنگی، استفاده ابزاری از زنان و ترویج فساد، فحشا، لاابالی‌گری و بی‌حجابی است، خاطرنشان کرد: زنان می‌توانند پایگاه مقاومی در برابر تهاجم فرهنگی بیگانگان به شمار آیند و با تأثیر عمیق تربیتی که در خانه دارند، می‌توانند خانواده‌ را از گزند تهاجم فرهنگ بیگانه مصون و با پرورش فرزندان پاکدامن، توطئه‌های دشمنان را خنثی کنند و از این طریق نقش موثری در گسترش ارزش‌های دینی داشته باشند.

این استاد دانشگاه در ادامه نقش زنان در فعالیت‌های تبلیغی و جلوگیری از تحمیل بحران‌های فرهنگی از سوی دشمنان را مهم خواند و افزود: باید زنان تحصیل‌کرده و آموزش دیده با مخاطب‌شناسی، پیام رسانی و نیازسنجی پیام دین را تبلیغ کنند.

 نیلچی‌زاده افزود: نگاه اسلام به زنان به عنوان موجودی بیدار، هوشیار و آگاه در همه صحنه ها است.

وی همچنین بارزترین مشخصه زنان مبلغ دین را، رعایت حجاب و عفت اسلامی دانست که کامل‌کننده و متمم نقش‌آفرینی در فعالیت‌های سیاسی و اجتماعی آنان نیز هست.

انتهای پیام/خ۳۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول