اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

"عبدالباری عطوان" نویسنده برجسته عرب:

سخنرانی مرسی حامل سه پیام مهم به شورای نظامی، آمریکا و اسرائیل بود

خبرگزاری فارس: عبد الباری عطوان نویسنده و تحلیلگر مشهور جهان عرب با اشاره به سخنرانی دیروز رئیس جمهور منتخب مصر در اجتماع میلیونی مردم در التحریر نخستین این پیام را متوجه رژیم صهیونیستی بعد از آن آمریکا و شورای نظامی دانست.

سخنرانی مرسی حامل سه پیام مهم به شورای نظامی، آمریکا و اسرائیل بود

به گزارش فارس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی چاپ لندن در مقاله خود با عنوان " مرسی بین توطئه ها و چالش ها" به بررسی سخنرانی اخیر مرسی در جمع مردم و پیام های آن و چالش های فراروی وی پرداخت.

وی با ستایش از رئیس جمهوری منتخب مصر که براساس آرای مردم انقلابی این کشور برگزیده شد، درباره سخنرانی دیروز مرسی در جمع مردم مصر گفت: سخنرانی رئیس جمهور منتخب مصر نه تنها قدرتمند و چالشی بود بلکه حاوی پیام برای جریان ها و طرفهای مختلف بود.

عطوان درباره نخستین پیام مرسی گفت: این پیام خطاب به اسرائیل بود و برغم اینکه مرسی در سخنرانی خود اسمی از این رژیم نبرد اما تاکید کرد که نه تنها با برخورداری از پشتوانه مردم مصر به هرگونه تجاوزگری به مصر پاسخ خواهد داد بلکه از بوجود آمدن آن نیز جلوگیری خواهد کرد.

عطوان دومین پیام مرسی را خطاب آمریکا دانست و نوشت: رئیس جمهور منتخب مصر تاکید کرد که دیگر دنباله روی مصر از هیچ کشوری معنا و مفهوم ندارد زیراد این کشور دیگر مستقل و آزاد است.

سردبیر روزنامه القدس العربی سومین پیام سخنرانی رئیس جمهوری منتخب مصر را خطاب به شورای نظامی حاکم در این کشور دانست و نوشت: مردم منبع قدرت و مشروعیت هستند و بالاتر از مشروعیت آنها چیزی نیست و قدرت مردم فراتر از هر قدرتی است.

شورای نظامی خواهان رئیس جمهوری فاقد هرگونه اختیارات واقعی است اما مرسی متعهد شد که اینگونه نباشد و گفت که وی بر رد هرگونه تلاش برای سلب حاکمیت از مردم پافشاری خواهد کرد و هیچ گاه درقبال هریک از اختیارات یا وظایف محول شده از طرف مردم به او کوتاهی و سستی به خرج نخواهد داد.

این نویسنده و تحلیلگر عرب گفت: ما در لحظه تحول تاریخی نه تنها در تاریخ مصر بلکه همه کشورهای عربی قرار داریم.

وی تصریح کرد: روزهای پیش رو برای رئیس جمهور منتخب دشوار خواهد بود چرا که کارشکنی و سنگ اندازیها از امروز آغاز خواهد شد و اولین کارشکنی  در این زمینه، تلاش برای واگذاری قدرتی خیالی و توخالی خواهد بود تا مرسی به یک مقام تشریفاتی تبدیل شود و فقط به استقبال یا تودیع از مسئولان بپردازد و جلوی دوربین های تلویزیون لبخند بزند.

عطوان سپس به چالش های پیش روی مرسی پرداخت و آنها را در سه بخش دانست و نوشت: رئیس جمهور منتخب با سه چالش خطرناک روبرو است که روند تعامل و برخورد با او را در مرحله آینده تعیین خواهد کرد و این وضعیت نه تنها بر آینده مرسی به عنوان رئیس جمهور بلکه آینده انقلاب مصر و فرایند دمکراسی در مصر تاثیر خواهد گذاشت.

وی تصریح کرد: اولین چالش پیش روی مرسی در چگونگی اطاعت نیروهای نظامی از رئیس جمهور مانند زمان رئیس جمهورهای سابق در این کشور است زیرا شورای نظامی تلاش می کند تا به منزله یک دولت باشد یا در بهترین حالت بدنبال آن است تا به یک دولت بزرگ در داخل یک دولت کوچک تبدیل شود؛ به عبارت دیگر صرف نظر از  کوچک یا بزرگ بودن، دولت این شورا مافوق دولت قانونی باشد.

عطوان درباره دومین چالش پیش روی مرسی نوشت: دومین چالش در کنترل و پاکسازی دستگاههای نظامی است که همچنان با تفکر رژیم سابق با مردم برخورد می کند و هدایتگران آشوب به طور عمد درصدد تعمیق ناامنی به منظور به شکست کشاندن انقلاب و بیزار کردن مردم از آن هستند؛ در این دستگاهها ریشه دوانده اند.

وی سومین چالش مرسی را نجات دادن اقتصاد و ایجاد میلیونها فرصت شغلی برای بیکاران و بهبود سطح معیشتی شهروندان دانست بویژه که 40 میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می کنند.

سردبیر روزنامه القدس العربی تصریح کرد: شورای نظامی برای اعلام ریاست جمهوری احمد شفیق آخرین نخست وزیر رژیم مبارک نقشه می کشید و همه سناریوهای احتمالی را نیز طرح ریزی کرده بود اما دخالت آمریکا مانع از اجرای این نقشه ها شد اما باید آگاه بود که هدف آمریکا از این دخالت نیز حمایت یا دفاع از دمکراسی نبود بلکه آمریکا این مداخله را برای جلوگیری از وقوع فاجعه در مهم ترین کشور در ائتلاف استراتژیک آمریکا در منطقه انجام داد زیرا بحران سوریه همچنان در منطقه وجود دارد و لیبی به یک کشور شکست خورده تبدیل شده و شبکه القاعده نیز در حال تقویت ریشه های خود در یمن، عراق، شمال آفریقا و سومالی است.

وی تصریح کرد: دوره ریاست جمهوری مرسی بسیار دشوار و سرشار از سختی ها و دسیسه های طرف های مختلف به ویژه اعراب خواهد بود که اولین مورد آن، سخنان ضاحی خلفان رئیس پلیس دبی بود که گفته بود ما از مرسی استقبال نخواهیم کرد و وی باید سینه خیز به سوی امارات بیاید!

عطوان دومین مورد از این دسیسه های عربی را پیام تبریک سرد و دیرهنگام عربستان به مرسی دانست.

وی سومین مورد را نیز از طرف مخالفان انقلاب مصر دانست که به برگزاری مراسم عزا اقدام کردند و سران آنها نیز پولهای خود را به خارج منتقل کردند.

عطوان درعین حال تاکید کرد: قدرت مرسی از اعتمادش به مردم و اطمینان از حمایت و کمک آنها برمی خیزد لذا وی در میان صدای آژیرهای خودروهای ضد گلوله پلیس و با لباس ضد گلوله در میان مردم حضور نیافت زیرا قلبش سرشار از ایمان و کارنامه مالی او سالم و نیاتش پاک است و از همین رو شایسته کمک است تا در ماموریت بزرگ و دشوار خودش موفق شود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول