اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در مراسم آغاز عملیات احداث کتابخانه مرکزی قم صورت گرفت

تقدیر آیت‌الله سبحانی از خدمات حجت‌الاسلام موسی‌پور

خبرگزاری فارس: یکی از مراجع تقلید در قم با اشاره به آبادانی فراوان قم در زمان استاندار کنونی گفت: چنین وضعی را در هیچ دوره‌ای شاهد نبوده‌ایم.

تقدیر آیت‌الله سبحانی از خدمات حجت‌الاسلام موسی‌پور

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله جعفر سبحانی پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی کتابخانه مرکزی و مجتمع فرهنگی هنری استان قم اظهار کرد: خداوند 39 بار در قرآن مجید قسم یاد کرده و یکی از آنها، سوگند به قلم و آنچه قلم می‌نویسد است.

وی افزود: در دورانی که پیامبر اسلام(ص) به رسالت منصوب شد، در تمام مکه تنها 17 نفر قادر به نوشتن بودند و در مدینه نیز 11 نفر چنین توانی داشتند و در این شرایط، قرآن مجید به قلم سوگند می‌خورد و حتی به آنچه نوشته می‌شود قسم یاد می‌شود و این امر حاکی از این است که مسئله قلم و کتابت مقام عظیمی در اسلام دارد.

این مرجع تقلید با اشاره به سوگندهای قرآن به جان پیامبر اسلام(ص) گفت: در کنار این موارد، سوگند به قلم نیز وجود دارد و این به معنای عظمت و احترام آنهاست.

وی ادامه داد: ما پیرو آیینی هستیم که 14 قرن پیش، قلم را در چنین مرتبه بالایی قرار داده و نیز از ائمه‌ای پیروی می‌کنیم که ششمین آنها یعنی امام جعفر صادق(ع) فرمود «کتاب‌های خود را حفظ کنید تا آیندگان از آنها بهره بگیرند» و این در شرایطی بود که نوشتن حدیث از سوی برخی تحریم شده بود و این ممنوعیت حدود 133 سال به طول انجامید.

سبحانی با اشاره به اهمیت بالای صحیفه فاطمیه در اسلام بیان داشت: نامه‌های پیامبر اکرم(ص) و امیرالمؤمنین(ع) نشان‌دهنده این است که فرهنگ اسلام به معنای خواندن و نوشتن و در حقیقت آگاهی علمی است.

استاد برجسته حوزه علمیه ابراز کرد: هر کشوری که مصرف کاغذ و مرکب زیادی داشته باشد البته به شرطی که در راه بروکراسی اداری مصرف نشود، نشانه بالا بودن فرهنگ آن مملکت است.

وی با اشاره به رتبه‌ نخست تهران و قم در زمینه چاپ و انتشار کتاب گفت: باید تلاش کنیم تا مقام‌های بالاتری در سطح جهان در این زمینه کسب کنیم.

سبحانی افزود: در گذشته تنها یک کتابخانه در قم وجود داشت که متعلق به مدرسه فیضیه بوده و فقط 9 هزار جلد کتاب داشت، اما پس از پیروزی انقلاب پیشرفت‌های زیادی در این زمینه حاصل شد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه کتابخانه‌های تخصصی زیادی پس از انقلاب در ایران به وجود آمدند گفت: همه این‌ها بیانگر توجه ویژه نظام اسلامی به فرهنگ و کتابخوانی است.

سبحانی ادامه داد: کتابخانه‌های ما باید کنترل شده و کتاب‌های مثبت و سازنده و آنچه مایه پیشرفت جامعه هستند در آنها وجود داشته باشند اما کتاب‌هایی که مایه تنزل هستند باید جمع‌آوری شوند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه در نمایشگاه‌های کتاب نیز نباید کتاب‌های غیر صحیح در اختیار مردم قرار داده شود گفت: دشمن متوجه شده است که پشتوانه اصلی مردم ایران، ایمان آنهاست به همین دلیل از طریق چاپ کتاب‌های غیر صحیح در موضوعات مختلف سعی در حذف ایمان مردم دارد و مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید مراقب این‌گونه فعالیت‌ها باشند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عمران و آبادانی فراوان قم در زمان حضور حجت‌الاسلام موسی‌پور افزود: چنین وضعی را در هیچ دوره‌ای شاهد نبوده‌ایم بنابراین باید از این شخصیت تشکر ویژه‌ای داشته باشیم که این اثرات مفید را در قم بنا نهاد و امیدواریم طرح‌هایی که وی بنیان کرد هر چه زودتر تکمیل شوند.

انتهای پیام/ش10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول