اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیلی‌تلگراف: نگرانی سران تل آویو از مصاحبه مرسی/در هر صورت روابط با اسرائیل بازنگری می‌شود

خبرگزاری فارس: به نوشته یک روزنامه انگلیسی پیروزی اسلامگرایان در مصر و تمایل محمد مرسی رئیس‌جمهور جدید مصر به بازیابی روابط با ایران، موجب نگرانی شدید صهیونیست‌ها شده است.

دیلی‌تلگراف: نگرانی سران تل آویو از مصاحبه مرسی/در هر صورت روابط با اسرائیل بازنگری می‌شود

به گزارش فارس روزنامه انگلیسی دیلی‌تلگراف با انتشار مقاله‌ای به قلم ریچارد اسپنسر، به بررسی مواضع صهیونیست‌ها در قبال پیروزی اسلامگرایان در مصر و صحبت‌های "محمد مرسی" در مصاحبه با فارس، پرداخته است. بخش هایی از این مقاله در پی می آید.

با وجود آنکه روز دوشنبه و پس از اعلام پیروزی اخوان‌المسلمون در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر، نگرانی‌هایی در اسرائیل شکل گرفته بود، "بنیامین نتانیاهو" (نخست وزیر رژیم صهیونیستی) تلاش کرد تا واهمه ایجاد شده مبنی بر احتمال ایجاد تنش و برخورد میان مصر و اسرائیل را کاهش دهد.

نتانیاهو عنوان کرد که به دنبال آن است تا با محمد مرسی اولین رئیس‌جمهور اسلامگرای مصر همکاری کند، که این اظهارنظر بسیار مثبت‌تر از آنچیزی بود که مطبوعات اسرائیلی و چندین وزیر سابق در رابطه با مصر گفته بودند، و حتی یکی از این وزرا عنوان کرده بود که اسرائیل باید برای جنگ آماده شود.

نتانیاهو همچنین گفته بود: انتظار داریم تا با دولت جدید تحت پیمان صلحمان کار کنیم. به باور من صلح برای اسرائیل مهم است. باور دارم که صلح برای مصر مهم است. باور دارم که صلح خواسته‌ای اساسی برای دو طرف است.

تیتر رسانه‌های اسرائیلی نیز نشان‌دهنده نگرانی است که بر بخشی از خاورمیانه به دلیل پیروزی اخوان‌المسلمون حاکم شده بود، که این کاملا با صحنه‌های پیروزی که روز یکشنبه در التحریر شاهد بودیم، متفاوت است. "یدیعوت آحارانوت" (روزنامه صهیونیستی) تیتر "سیاهی در مصر" را برای پیروزی اخوان‌المسلمون انتخاب کرده بود.

در مصاحبه با مقامات سابق اسرائیل نیز می‌شد چنین لحنی را مشاهده کرد. "بنیامین بن الیزر" وزیر دفاع سابق اسرائیل در این‌باره گفته است: ما باید برای مذاکره با اسلامگرایان آماده باشیم، و همزمان برای جنگ آماده باشیم.

آشفتگی آن‌ها مسلما با مصاحبه‌ای که مرسی با آژانس خبری فارس انجام داد، تشدید شد. در این مصاحبه به نقل از وی عنوان شده بود که بازیابی رابطه با تهران بخشی از برنامه‌های سیاست خارجی مصر برای برقراری توازن قوا در منطقه است.

همچنین عنوان شده بود که اخوان‌المسلمون در معاهده صلح کمپ دیوید که بیش از 30 سال است بین مصر و اسرائیل برقرار است، بازنگری می‌کند.

دیلی تلگراف سپس به تکذیب این اظهارات از سوی یک سخنگوی مرسی اشاره کرده و می‌نویسد: به هر صورت، از آنجا که شورای عالی نظامی اختیار سیاست‌های خارجی را به خود اختصاص داده، اظهارنظر مرسی می‌تواند تا حد زیادی تئوری باشد.

اگرچه که، در بلندمدت، اخوان‌المسلمون می‌تواند تاثیرگذارتر باشد، به خصوص در صورتی که درگیری در غزه که در مرز مصر قرار دارد، به وجود آید.

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران هم خواستار روابط بیشتر میان ایران و مصر در سایه پیروزی محمد مرسی در انتخابات ریاست جمهوری شد.

"یاسر الشیمی" که یک دیپلمات سابق مصر و تحلیلگر کنونی در امور بحران بین‌الملل است، عنوان می‌کند که هر دولت دموکراتیکی در مصر دیر یا زود روابط با اسرائیل را بازنگری می‌کند.

او می‌گوید: شما به هیچ‌وجه سیاست‌هایی مشابه آنچه که در زمان مبارک در قبال اسرائیل بود را نخواهید دید.

پیروزی اسلامگرایان در مصر و احتمال بازنگری در پیمان صلح میان اسرائیل و مصر، مقامات صهیونیست را به شدت نگران کرده است، و به همین جهت می‌کوشند تا به نحوی صحبت‌های مرسی و مواضع اخوان‌المسلمون را زیر سوال ببرند.

انتهای پیام/ق.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول