اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس‌ جمهور در همایش سراسری قوه قضاییه/ 2

قانون اساسی ایران مترقی‌ترین و الهی‌ترین قانون است

خبرگزاری فارس: رئیس ‌جمهور گفت: قانون اساسی ایران در برابر قوانین سایر کشورها مترقی‌ترین و الهی‌ترین قانون اساسی است.

قانون اساسی ایران مترقی‌ترین و الهی‌ترین قانون است

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، محمود احمدی‌نژاد در همایش سراسری قوه قضاییه در سالن قدس کتابخانه آستان قدس رضوی اظهار داشت: قانون اساسی خواستار حقوق ملت بوده و شهید بهشتی و تمامی کسانی که در تدوین این قانون نقش داشته‌اند با تدوین این قانون به بارش رحمت الهی در کشور کمک کردند.

وی ادامه داد: هر بار که قانون اساسی را مرور می‌کنیم متوجه عظمت اسلام ناب محمدی می‌شویم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه حقوق اساسی ملت ایران در قانون اساسی قابل عرضه است، تصریح کرد: به نظر من قانون اساسی ایران در برابر قوانین سایر کشورها مترقی‌ترین و الهی‌ترین قانون اساسی است.

رئیس‌ جمهور ایران با اشاره به اصل دوم قانون اساسی تصریح کرد: در این اصل آمده است که جمهوری اسلامی نظامی است بر پایه ایمان به خداوند یکتا و حاکمیت مختص خداوند است و کرامت و ارزش بالای انسانی در برابر اصول اساسی دین یعنی توحید، معاد، عدل، امامت و رهبری آمده است.

وی افزود: در هیچ قانونی نمی‌توان این مسئله را دید که کرامت و ارزش انسانی در کنار اصول اساسی دین خدا آمده باشد و در ادامه قانون نفی ستمگری و سلطه‌گری و سلطه‌پذیری نیز مورد توجه قرار گرفته است.

احمدی‌نژاد تصریح کرد: در اصل سوم قانون اساسی نیز دولت یعنی حکومت موظف است برای تحقق اهداف اصل دوم همه امکانات لازم را فراهم کند.

رئیس جمهور افزود:‌ در اصل ششم نیز اصالت اراده و رای مردم در اداره کشور از طریق انتخابات مورد تاکید قرار گرفته و امور کشور باید به اتکا آرای عمومی اداره شود.

وی با بیان اینکه اصل نهم قانون اساسی یکی از اصول مهم قانونی در ایران است، خاطرنشان کرد: در این اصل آمده است که آزادی، استقلال و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ‌ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه مردم و دولت است و هیچ کس حق ندارد به اسم آزادی به استقلال خدشه وارد کرده و یا به بهانه استقلال و تمامیت ارضی آزادی مشروع ملت را سلب کند.

احمدی‌نژاد با اشاره به صحبت‌های شهید بهشتی در هنگام تصویب این اصل قانون اساسی، گفت: شهید بهشتی تاکید کردند که حفظ استقلال از طریق حفظ عدالت و آزادی کشور و حفظ آزادی از طریق حفظ استقلال کشور حاصل می‌شود.

رئیس جمهور هم‌چنین در خصوص اصل نوزدهم قانون اساسی گفت: در این اصل عنوان شده است که مردم از هر قوم، قبیله و یا نژاد دارای حقوق مساوی هستند و هم‌چنین در اصل بیستم همه ملت اعم از زن و مرد از لحاظ قانون یکسان هستند.

وی ادامه داد: در اصل بیست‌ و دوم دفاع از جان، مال و حقوق قانونی مردم مورد تاکید قرار گرفته است و در اصل بیست و دوم عنوان شده که تفتیش عقاید ممنوع بوده و هیچ کس به خاطر داشتن عقیده‌اش نباید مورد تعارض و مخامصه قرار گیرد.

احمدی‌نژاد در ادامه به اصل 38 قانون اساسی اشاره و تصریح کرد: ‌این اصل سند افتخار اندیشه اسلام ناب محمدی و قانون اساسی است که می‌گوید هر گونه فشار و تنبیه برای اقرار و کسب اطلاع و اجبار افراد به شهادت و اقرار و سوگند مجاز نیست.

رئیس جمهور گفت: در زمان تصویب این اصل ساعت‌ها درباره جزئیات آن بحث شده بود و شهید بهشتی در پاسخ به یکی از نمایندگان مجلس خبرگان که گفته بود می‌توان برای امور مهم و کسب اقرار از تنبیه استفاده کرد گفته بود که مجاز کردن تنبیه می‌تواند راه اشاعه آن را باز کند.

وی افزود: شهید بهشتی گفته بود که اگر حتی 10 نفر از افراد سرشناس کشور ربوده شوند بهتر از این است که راه تنبیه و استفاده از زور برای اقرار باز شود.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه حفظ حقوق اساسی و آزادی و کرامت انسان‌ها به قدری مهم است که رئیس ‌جمهور کشور باید برای آن سوگند یاد کند، گفت:‌ این متن قانون اساسی بود که سند افتخار و مبنای قانونی ارزیابی‌هاست و همه ما مسئول هستیم که آن را حفظ و به آن پایبند باشیم.

رئیس‌ جمهور قضاوت را یکی از مهم‌ترین مسئولیت‌‌های انبیاء دانست و تصریح کرد: در سلسله نظام ابتدا قانون است و سپس قضاوت عادلانه و صحیح و حتی برخی صاحب‌نظران که در مورد دایره نفوذ ولایت اختلاف نظر دارند هیچ شبهه‌ای در خصوص قضاوت فقیه ندارند.

وی ادامه داد: ‌نمی‌خواهم نقش سایر دستگاه‌ها را کم‌رنگ کنم اما جایگاه و نقش قضاوت در جامعه نقشی بی‌بدیل است و این مسئولیتی همگانی است و همه باید برای حفظ حقوق مردم و اجرای اصول قانون اساسی دست به دست هم دهیم.

انتهای پیام/ح10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول