اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نیویورک‌تایمز: با پیروزی مرسی، اخوان‌المسلمون تاریخ‌ساز شد

خبرگزاری فارس: یک روزنامه آمریکایی پس از پیروزی "محمد مرسی" در انتخابات مصر و به رسمیت شناخته شدن وی توسط شورای نظامی این کشور در گزارشی نوشت که اخوان‌المسلمون با پیروزی مرسی تاریخ‌ساز شد.

نیویورک‌تایمز: با پیروزی مرسی، اخوان‌المسلمون تاریخ‌ساز شد

به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمریکایی "نیویورک‌تایمز"، حاکمان نظامی مصر روز گذشته رسماً "محمد مرسی" از اعضای اخوان‌المسلمون را بعنوان پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری کشورشان اعلام کردند و با این اقدام خود به اسلام‌گرایان یک پیروزی نمادین و یک سلاح قدرتمند در مبارزه علیه ژنرال‌های ارشد مصر اعطاء کردند.

نیویورک‌تایمز سپس با اشاره به تاریخ‌سازی اسلام‌گرایان در مصر نوشت که مرسی 60 ساله، اولین فرد اسلام‌گرا است که بعنوان رئیس یک کشور عربی منصوب شده است. وی پنجمین رئیس‌جمهوری مصر و اولین رئیس‌جمهور مدنی این کشور است.

بر اساس این گزارش، پیروزی مرسی در انتخابات مصر، پس از گذشت 16 ماه از زمانیکه ارتش این کشور قدرت را از "حسنی مبارک" رئیس‌جمهور مخلوع این کشور به دست گرفت، یک نقطه عطف مهم در انتقال قدرت به سوی دموکراسی است.

این روزنامه آمریکایی افزود که پس از یک هفته تردید، تأخیر و نگرانی از وقوع کودتا پس از آنکه شمارش آراء نشان داد که مرسی از شفیق پیشی گرفته است، ژنرال‌های مصر با پذیرش پیروزی مخالف سیاسی خود، برای برخی از عناصر کلیدی دموکراسی منتخب کشور خود احترام قائل شدند.

نیویورک‌تایمز با اشاره به پیروزی مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری مصر نوشت: موقعیت مرسی به عنوان رئیس‌جمهور منتخب مصر نمی‌تواند بن‌بست بزرگتر به وجود آمده بین ژنرال‌های مصر و اخوان‌المسلمون در خصوص سازمان‌های دولتی و قانون اساسی آینده مصر را رفع کند. ژنرال‌های مصری دو هفته قبل از 30 ژوئن، تاریخ موعود آنها برای انتقال قدرت، پارلمان منتخب و اسلامی مصر را منحل کردند تا بودجه را تنظیم کنند و قوانینی را وضع کنند، یک قانون اساسی موقت حکم کردند و با صدور حکمی برای دستگیری غیرنظامیان، در مصر مجدداً حکومت نظامی تحمیل کردند.

پایتخت مصر روز گذشته، از این بیم که هیأت قضات مصر که توسط مبارک تعیین شده بودند و ناظر بر انتخابات مصر بودند، احتمالاً شفیق را پیروز انتخابات اعلام می‌کنند و کودتای نظامی در مصر تکمیل می‌شود،‌در جو تنش‌زایی بود و بانک‌ها، مدارس و دفاتر دولتی از بیم بروز خشونت در مصر تعطیل شده بود.

نیویورک‌تایمز ادامه داد، اخوان‌المسلمون پس از 84 سال بعنوان یک جامعه مخفی که در زندان‌ها و در سایه پادشاهی و دیکتاتورها به مبارزه می‌پرداختند، هم‌اکنون بیش از هرزمان دیگری به هدف اعلام شده خود برای ساخت یک دموکراسی اسلامی در مصر نزدیک شده‌اند.

"محمد حسین طنطاوی" رئیس شورای نظامی مصر نیز پس از پیروزی مرسی در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به وی تبریک گفت و گارد رسمی ریاست‌جمهوری که زمانی از مبارک محافظت می‌کردند به خانه مرسی آمدند تا نقش جدید خود برای محافظت از مرسی را برعهده بگیرند. و این در حالی است که 16 ماه پیش، حضور آنها در منزل یکی از رهبران اخوان‌المسلمون تنها به مفهوم انتقال این رهبر به یکی از زندانهای مبارک بود. خود مرسی برای مدتی در سال 2008 و سال گذشته در حین انقلاب علیه مبارک زندانی شد.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به نقطه عطفی که پیروزی یکی از اعضای اخوان المسلمون در انتخابات مصر به وجود آمده و لحظه تاریخ‌سازی که پیروزی مرسی به وجود آورده، نوشت که تلویزیون دولتی مصر که برای مدت‌ها علیه اخوان المسلمون تبلیغات می‌کرد، روز گذشته سخنرانی مرسی را پخش کرد.

بر اساس این گزارش، کلیسای قبطی‌ها نیز رسماً به مرسی تبریک گفت و انتخابات مصر را یک پیروزی برای دموکراسی اعلام کرد و مرسی نیز روز گذشته از اخوان‌المسلمون و نقش سیاسی خود در شاخه سیاسی "حزب آزادی و عدالت" وابسته به جماعت اخوان المسلمون کناره‌گیری کرد و قرار است در چند روز آینده یک نخست‌وزیر و کابینه خود را تعیین کند.

به نوشته نیویورک‌تایمز، علاوه بر اخوان‌المسلمون، سکولارهای مصری که در حاشیه جنگ اخوان‌المسلمون با ارتش بودند نیز از پیروزی مرسی خوشحال شدند.

این روزنامه آمریکایی سپس به موضع احمد شفیق در قبال پیروزی مرسی اشاره کرد و نوشت که اوایل هفته جاری، زمانیکه آراء مردم مصر شمارش می‌شد، شفیق خود را پیروز قطعی این انتخابات اعلام کرد اما روز گذشته با ارسال یک نامه تبریک به مرسی برای او در وظایف دشواری که توسط مردم مصر معین می‌شود، آرزوی موفقیت کرد.

این گزارش با اشاره به موارد زیر تأکید کرد که تعیین مرسی بعنوان رئیس‌جمهور منتخب مصر،  به اخوان‌المسلمون و همپیمانان سکولار و لیبرال آنها در مبارزه با ارتش برای قدرت یک بلندگو برای شنیده شدن صدایشان می‌دهد.

نیویورک‌تایمز در پایان گزارش خود نوشت، به طور ناسازگار با در نظر گرفتن تاریخ مخالفت واشنگتن با اسلام‌گرایان اخوان‌المسلمون، قانونگذاران سکولار استدلال کردند که آمریکا به طور نامناسب تلاش کرد تا رقابت ریاست‌جمهوری را به نفع مرسی منحرف کند. مقامات آمریکایی و دیپلمات‌ها می‌گویند که آمریکا صرفنظر از نتایج انتخابات مصر، از فرایند دموکراتیک حمایت می‌کند.

انتهای پیام/ف.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول