اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

"عبدالباری عطوان" نویسنده سرشناس عرب:

تغییرات به مرزهای مصر محدود نمی‌شود/ پیروزی مرسی لرزه بر اندام اسرائیلی‌ها انداخت

خبرگزاری فارس: سردبیر روزنامه القدس العربی با اشاره به تاریخی بودن اعلام پیروزی محمد مرسی در انتخابات، تاکید کرد که چرخ تغییر سریعتر از گذشته به راه خود ادامه می‌دهد و به مرزهای مصر نیز محدود نخواهد شد.

تغییرات به مرزهای مصر محدود نمی‌شود/ پیروزی مرسی لرزه بر اندام اسرائیلی‌ها انداخت

به گزارش فارس، عبدالباری عطوان سردبیر روزنامه القدس العربی در سرمقاله امروز این روزنامه به فضای دوگانه حاکم بر میدان التحریر قاهره، قبل و بعد از اعلام نتایج قطعی انتخابات ریاست جمهوری مصر اشاره کرد و می نویسد: تا پیش از اعلام نتایج، میدان التحریر سرتاسر خشم و اعتراض بود اما پس از اعلام نتایج، غرق شادی و سرور شد و احیای انقلاب و لبخند رضایت میلیونها طرفدار انقلاب را به چشم خود مشاهده کرد.

این نویسنده می افزاید: کشورهای اندکی می توانند تاریخ ساز باشند و مصر قطعاً یکی از بارزترین این کشورهاست، آنچه دیروز اتفاق افتاد یک لحظه تاریخی و فصلی نوین در تاریخ مصر و همه منطقه بود چرا که دکتر محمد مرسی نامزد اخوان المسلمین به عنوان نخستین رئیس جمهور حقیقتاً منتخب مصر برگزیده شد.

متمّم قانون اساس دست رئیس جمهور را می‌بندد

وی می افزاید: از پشت پرده روزهای پیش از اعلام نتایج، خبر نداریم و نمی دانیم که چه فشارهایی از داخل و خارج مصر متوجه شورای نظامی شد، اما مسلّم است که متمّم قانون اساسی و انحلال پارلمان مصر به عنوان دو اقدام پیش دستانه، بیشتر اختیارات رئیس جمهور جدید را سلب کرده است به گونه ای که کارآمدی رئیس جمهور را از وی سلب می کند و توان اتخاذ تصمیمات بزرگ را از او می گیرد.

دشمنی غرب، مهمترین چالش پیش روی رئیس جمهور منتخب

مرسی در حالی رئیس جمهور شده که مردم مصر دچار چند دستگی شده، خزانه خالی است، بیکاری بیداد می کند و مهمتر از همه اینکه با دشمنی آشکار غرب نیز دست و پنجه نرم می کند. مرسی در یک میدان بزرگ مین قدم بر می دارد و باید با کمترین خسارت ممکن از آن عبور کند.

 

این یک مأموریت بسیار دشوار است زیرا یکپارچه کردن مردم متفرّق مصر حول محور یکی از رهبران اخوان المسلمین چالش کوچکی نیست، اما غیرممکن هم به نظر نمی رسد؛ به شرط اینکه دکتر مرسی و جنبش اخوان المسلمین به سرعت از اشتباهات گذشته خود درس بگیرند. مقصود ما از اشتباهات، تلاشهای اخوان المسلمین برای اختصاص همه پستهای کلیدی به خود است، زیرا آنها تلاش کردند ریاست پارلمان، ریاست مجلس مشورتی، ریاست کمیته مؤسسان قانون اساسی و ریاست جمهوری، همه و همه را به انحصار خود درآورند. 

هنگامی که انتقادها علیه انحصارطلبی اخوان المسلمون و هشدارها نسبت به عواقب خطرناک این امر بالا گرفت، برخی سخنگویان اخوان المسلمون به شدت واکنش نشان دادند و برخی مدعی شدند که حزب عدالت و توسعه ترکیه نیز پس از پیروزی قاطع در انتخابات همین روال را دنبال کرد، اما اینان غافل از این بودند که حزب اسلامی ترکیه در سه انتخابات پیاپی به پیروزی رسید و دستاوردهای بزرگ اقتصادی، تسامح با گروههای مردمی مخالف و پاسداشت میراث اجتماعی آتاتورک – با وجود مخالفت حزب عدالت و توسعه با آن - در این موفقیت، نقش بسزایی داشت.

تعهدات مرسی، امیدوار کننده است

دکتر مرسی در آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود پیش از اعلام نتایج قطعی آرا، اعلام کرد که نخست وزیر و دو معاونش از اسلامگرایان نخواهند بود و تعهد کرد که حافظ حقوق زنان و اقلیت قبطی مصر خواهد بود، که این تعهدات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

نیات سوء شورای نظامی

موفقیت دکتر مرسی در وهله اول، منوط به ماهیت رابطه وی با شورای نظامی حاکم است که هم اکنون اکثر اختیارات قانونگذاری، اجرایی، قضایی و حتی رسانه ای را در اختیار دارد. نگرانی اصلی ما این است که شورای نظامی، به تحریک مرسی پرداخته، محاصره وی را تنگ تر کرده و به یک مترسک سیاسی تبدیل کند، انتخاب رئیس دفتر مرسی از سوی شورای نظامی، اتفاق خوش یمنی نیست و سلب تصمیم صلح و جنگ از وی، نشانه سوء نیّت شورای نظامی است، همچنین انحلال پارلمان که در سیطره جنبش اسلامی بود و می توانست یاور و منشأ قدرت رئیس جمهور باشد نشان از نیّات سوء شورای نظامی دارد.

شورای نظامی حق صدور مکمل قانون اساسی را ندارد 

شورای نظامی باید حامی حقیقی انقلاب و دموکراسی نوپای آن باشد، نسبت به همه احزاب و گروهها موضع یکسانی اتخاذ کند و به عنوان حَکَم و نه حاکم رفتار نماید. در این صورت می توان شورای نظامی را خادم کشور و پاسدار ثبات، وحدت ملّی و همزیستی همه ادیان، مذاهب و گروههای سیاسی و اجتماعی مصر دانست. صدور متمم قانون اساسی، حق شورای نظامی نیست و این شورا نمی تواند با وضع قانون، دست و پای رئیس جمهور را ببندد زیرا ریاست جمهوری یک پست نظامی نیست و به هیچ وجه تحت سیطره ستاد کل ارتش قرار نمی گیرد، حال اگر شورای نظامی خواستار متمم قانون اساسی است باید آن را به همه پرسی گذاشته تا مردم مصر که منبع همه قوا هستند در این مورد تصمیم بگیرند.

کشورهای عربی به حمایت از مرسی برخیزند

دکتر مرسی، بر اساس شهادت کسانی که او را می شناسند، انسان باهوشی است زیرا در نوجوانی، جزء ده نفر برتر فارغ التحصیلان دبیرستان بود و در قالب یک هیأت دانشجویی از طرف دولت به آمریکا فرستاده شد تا در آنجا به تحصیل مهندسی مشغول شود، وی که دکترای مهندسی خود را از قدیمی‌ترین دانشگاههای آمریکا اخذ کرده، کشاورز زاده است و پدرش فقط پنج جریب زمین دارد، بنابراین از دل روستا برآمده و وابسته به طبقه زحمتکش مصر است. پیروزی مرسی در انتخابات، پیروزی همه اعراب و تحکیم پایه های انقلابهای عربیِ خواهان دموکراسی، حقوق بشر و احیای کرامت ملی است، به همین خاطر همه کشورهای عربی به ویژه کشورهای ثروتمند عربی باید به حمایت او برخیزند تا بتواند مصر و اقتصادش را احیا کند، زیرا شکست مرسی پیش از مصر، سایر کشورهای عربی را با مشکل مواجه خواهد کرد.

اسرائیل، بازنده اصلی پیروزی مرسی

شکی نیست که پیروزی مرسی لرزه بر اندام اسرائیلی ها انداخته، زیرا از این به بعد با رئیس جمهوری طرف هستند که در مقابل آنها ذلیل نیست، تعظیم نمی‌کند و همه خواسته هایشان را بی چون و چرا اجرا نمی نماید و از همه جنگهایشان حمایت نمی کند. مصر در حال تغییر است،  چرخ تغییر سریعتر از گذشته به راه خود ادامه می دهد و این تغییر به مرزهای مصر محدود نخواهد شد بلکه به مرزهای سایر کشورها نیز سری خواهد زد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول