اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه قم:

از امور جناحی و سیاسی در قضاوت پرهیز شود

خبرگزاری فارس: امام جمعه قم گفت: قضاوت مسئله سنگینی است که نباید امور جناحی و سیاسی در آن دخالت داده شود.

از امور جناحی و سیاسی در قضاوت پرهیز شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله ابراهیم امینی امروز در خطبه نخست نماز جمعه این هفته قم که در حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد با اشاره به هفته قوه قضائیه اظهار کرد: دستگاه قضا دارای مسئولیت‌های بسیار سنگینی است.

وی افزود: در 7 تیرماه سال 1360 حادثه وحشتناکی توسط منافقان روی داد و آنها دفتر حزب جمهوری اسلامی را منفجر کردند که به شهادت دکتر بهشتی و 72 تن از بهترین یاران نظام انجامید.

امام جمعه قم با بیان اینکه دشمنان گمان می‌کردند با این حادثه نظام اسلامی به بن‌بست می‌رسد گفت: هدف منافقان از این اقدام، سقوط انقلاب و نظام بود اما ارشادات مفید و حکیمانه امام راحل(ره) و نیز تشییع جنازه باشکوه این شهدا توسط ملت ایران موجب شد که الطاف الهی نصیب جمهوری اسلامی شود.

وی شهید بهشتی را شخصیتی کم‌نظیر توصیف و ابراز کرد: در شرایط کنونی نیازمند افرادی چون او هستیم زیرا بهشتی برنامه‌ریزی دقیقی به منظور سامان‌بخشی به نظام قضایی ایران داشت.

امینی ادامه داد: مسئله قضا از جایگاه بالایی در اسلام برخوردار است و امنیت هر کشور به دستگاه قضایی آن باز می‌گردد بنابراین قضات باید با عدالت و قاطعیت عمل کنند تا مردم با دلگرمی به کارهای خود مشغول باشند زیرا مردم خواهان امنیت در همه جهات هستند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه قضاوت باید در راستای دفاع از حقوق عامه مردم باشد عنوان داشت: این خواسته اسلام است و قضاوت نیز شغلی دینی و معنوی و از جمله مناصب پیامبر اسلام(ص) محسوب می‌شود به طوری که امیرالمؤمنین(ع) می‌فرماید «افضل مردم، قضاتی هستند که به عدالت حکم می‌کنند».

وی افزود: انتظار مردم از دستگاه قضایی، دفاع از حق برای همه حتی نسبت به کفار و همراه با قاطعیت است.

امینی با اشاره به وجود آفات و مشکلاتی در زمینه مسائل قضایی گفت: توصیه‌های افراد ذی‌نفوذ نخستین مشکل و آفت در این زمینه محسوب می‌شود اما قضات باید توجه داشته باشند که در همه احوال تنها تابع حق و قانون باشند ضمن اینکه دخالت ندادن جنبه‌های سیاسی و جناحی افراد در صدور حکم نیز ضروری است.

وی با انتقاد از تراکم پرونده‌ در دستگاه قضایی بیان داشت: نیازمند بررسی دقیق این مشکل هستیم و مسئولان باید دلیل اصلی راکد بودن این تعداد از پرونده‌ها را ریشه‌یابی کنند.

امینی در خطبه دوم نماز جمعه قم با اشاره به میلاد پربرکت اباعبدالله الحسین(ع) و روز پاسدار ابراز کرد: این امام بزرگوار می‌فرماید «هر کس اهل‌بیت(ع) را با قلب و زبان دوست داشته و یاری کند در بهشت با ما همنشین خواهد بود».

امام جمعه قم با تاکید بر نقش مهم پاسداران در دوران دفاع مقدس و بعد از آن گفت: در شرایط کنونی نیز پاسداران به حفظ نظام مشغول بوده و در این راه شهدایی را تقدیم انقلاب می‌کنند به همین دلیل امام خمینی(ره) در این‌باره می‌فرمایند «پاسداری شغل شریفی در اسلام بوده و مسئولیت‌های سنگینی نیز دارد» و نکته اساسی اینکه پاسداری تنها به نبرد در میدان جنگ محدوده نبوده و پاسداران باید با اعمال و رفتار خود در سطوح مختلف خانوادگی و اجتماعی، آبروی نظام را حفظ کنند.

وی ادامه داد: میلاد با سعادت حضرت ابوالفضل(ع) و امام سجاد(ع) در اوایل ماه شعبان و هفته جاری واقع شده و روز میلاد حضرت عباس(ع) به عنوان گرامیداشت جانبازان اختصاص داده شده است.

امینی با بیان اینکه جانبازی در راه خدا از شهادت کمتر نیست، عنوان داشت: مسئولان باید نیازهای جانبازان را تأمین و به وضع زندگی و درمان آنها رسیدگی کنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به روز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: اعتیاد معضل اجتماعی همه کشورهای جهان است اما انتظار می‌رفت این مشکل پس از انقلاب کاهش یابد ولی اینطور نشد.

وی گفت: آمار واقعی اعتیاد تکان‌دهنده بوده و زیبنده نظام اسلامی نیست و باید این سئوال را مطرح کنیم که جوانان ما به کدام سمت در حال حرکت هستند زیرا بر اساس مطالعات 65 درصد جرایم به اعتیاد و مواد مخدر باز می‌گردند و این مشکل در حال گسترش است.

امینی با بیان اینکه حدود 60 درصد معتادان را افراد متأهل تشکیل می‌دهند افزود: مسئولان باید بیندیشند که چرا با صرف بودجه‌های فراوان، موفقیتی در خصوص حل معضل اعتیاد حاصل نشده است به همین دلیل از آنها به طور جدی تقاضا داریم که به حل مشکل اعتیاد در کشور عنایت وی‍ژه داشته باشند، زیرا به نظر می‌رسد شیوه‌های کنونی مبارزه با این مسئله جوابگو نبوده و نیازمند تجدید نظر در این روش‌ها هستیم.

خطیب جمعه قم در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به هشدار جدی مسئولان در خصوص آب شرب قم بیان داشت: چنانچه صرفه‌جویی توسط همه اقشار مردم صورت نگیرد ممکن است در اواسط تابستان به مشکل جدی در این خصوص برخورد کنیم.

وی تاکید کرد: مردم باید در همه زمینه‌ها از جمله شستشوی اتومبیل و آبیاری غیر ضروری باغچه‌ها به وسیله آب شرب دقت لازم را داشته باشند تا مشکلی از این بابت به وجود نیاید.

انتهای پیام/س10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول