اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

بیوگرافی مبارک

دموکراسی وارونه/ دیکتاتور مصر آزاد و مرسی در بند

بعد از انقلاب مردم مصر در سال 25 ژانویه در سال 2011و سرنگونی مبارک، وی که بیش از دو سال را به اتهام‌های متعدد در زندان حضور داشته، امروز با بررسی آخرین پرونده فساد وی در دادگاه حکم آزادی او صادر شد.

دموکراسی وارونه/ دیکتاتور مصر آزاد و مرسی در بند

به گزارش خبرگزاری فارس، بعد از بررسی آخرین پرونده فساد مالی «محمد حسنی مبارک» رئیس جمهور مخلوع مصر، دادگاهی در قاهره حکم آزادی وی از پرونده معروف به «هدایای الاهرام» را صادر کرد.

بعد از سقوط دیکتاتور مصر که بیش از 3 دهه بر این کشور حکمرانی می‌کرد، مردم این کشور در انتخابات ریاست جمهوری «محمد مرسی» را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کردند.

تنها بعد از گذشت یک سال بار دیگر نارضایتی عمومی بالا گرفت و سر انجام در 30 ژوئن با دخالت ارتش مصر مرسی نیز از قدرت برکنار و به زندان فرستاده شد.

در حالی که رئیس جمهور منتخب مصری ها در زندان به سر می‌برد، دادگاه قاهره حکم آزادی دیکتاتور این کشور را صادر کرد.

آنچه در زیر می‌آید نگاهی به زندگینامه حسنی مبارک از تولد تا به امروز است:

از بدو تولد تا جوانی

«محمد حسنی سید مبارک» معروف به حسنی مبارک (Hosni Mubarak) در 4 می سال 1928 میلادی به دنیا آمد. دوره دبیرستان را در دبیرستان «المساعی» شبین کوم مصر گذارند و سپس وارد دانشکده نظامی شد و توانست در فوریه 1949میلادی دیپلم علوم نظامی اخذ و با درجه ستوان دومی فارغ التحصیل شود.

ورود به ارتش سپس به مدت 3 ماه به عنوان افسر پیاده نظام فعالیت کرد تا اینکه دانشکده هوایی مصر اعلام کرد که از بین دانش آموختگان دانشکده نظامی نیرو می‌پذیرد. حسنی مبارک نیز به همراه یازده افسر دیگر پس از موفقیت در امتحانات مقدماتی به دانشکده هوایی راه یافت.

مبارک در 12 مارس 1950 میلادی دیپلم علوم هوایی از این دانشکده اخذ کرد و در سال 1964 میلادی نیز در دوره مطالعات عالی، آکادمی نظامی «فرونز» اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد. وی به محض فارغ التحصیلی به سرعت وارد مشاغل نظامی شد، به‌گونه‌ای که در 13 مارس 1950 میلادی در نیروی هوایی مشغول به کار شد. سپس در سال 1951 میلادی برای آموزش جنگ‌افزار به فرودگاه «حلوان» نقل مکان کرد و تا سال 1953 میلادی در این مکان به کار خود ادامه داد.

انتقال به دانشکده هوایی

او سپس به دانشکده هوایی منتقل شد تا به عنوان مدرس به کار خود ادامه دهد. در آنجا به دستیاری ستاد جنگ دانشکده و بعد از آن به فرماندهی اسکادران هوایی انتخاب شد و تا سال 1959 میلادی در این سمت مشغول به فعالیت بود.

مبارک به همراه هیئت‌های مصری سفرهای متعددی به اتحاد شوروی داشت و بین سال‌های 1964- 1965میلادی در دوره مطالعات عالی آکادمی نظامی فرونز اتحاد جماهیر شوروی شرکت کرد. وی تا سال 1966 میلادی فرمانده تیپ بمب افکن‌ها و همچنین معاونت فرماندهی پایگاه هوایی غرب قاهره را بر عهده داشت.

حضور در جنگ‌های مصر و اسرائیل

در سال 1967 میلادی مبارک فرماندهی پایگاه هوایی بنی سویف را بر عهده داشت و در همان سال در دوره‌ای که مصر شاهد جنگ با اسرائیل بود، به ریاست دانشکده هوایی انتخاب شد و سپس در 1969 میلادی به درجه سرهنگی رسید. سپس سمت ریاست ستاد جنگ نیروهای هوایی را بر عهده گرفت و در آوریل 1972 میلادی فرمانده نیروهای هوایی مصر و در همان سال معاون وزیر جنگ شد.

طی کردن مدارج ترقی

مبارک در جنگ اکتبر 1973 میلادی نیروهای هوایی مصر را رهبری کرد و  در فوریه 1974 میلادی با درجه سرتیپی به پاس زحماتش در جنگ با اسرائیل به رتبه سرلشکری نائل آمد. در 15 آوریل 1975 میلادی "محمد انور السادات"، وی را به سمت معاونت ریاست جمهوری انتخاب کرد.

 

مبارک در طول سال‌های 1975-1981 میلادی در این سمت به فعالیت پرداخت. زمانی که سادات در سال 1978 میلادی "حزب ملی دموکراتیک" را تاسیس کرد، مبارک نایب رئیس حزب شد. در این دوره وی بسیاری از مسئولیت‌های عربی و بین المللی مصر را بر عهده داشت.

رسیدن به ریاست جمهوری مصر

در 14 اکتبر 1981 میلادی پس از ترور انور السادات، محمد حسنی مبارک سکان هدایت مصر را بر عهده گرفت. انتخاب وی پس از آن صورت گرفت که مجلس ملی وی را به عنوان نامزد ریاست جمهوری معرفی کرد و مردم نیز در یک همه‌پرسی ریاست جمهوری او را تایید کردند.

 

تکرار ریاست جمهوری و آغاز نارضایتی مردمدر 5 اکتبر 1987 میلادی برای بار دوم همه‌پرسی برای انتخاب مجدد حسنی مبارک تکرار و او بار دیگر در مقام خود ابقا شد. در سال‌های 1993 و 1999 میلادی نیز این روند بار دیگر تکرار و حسنی مبارک برای سومین و چهارمین بارپیاپی اداره امور را در این کشور مهم عربی بر عهده گرفت.

چهار دوره تصاحب پی در پی قدرت توسط حسنی مبارک اعتراض مردم مصر را به همراه داشت. مردم معترض مصر خواهان تغییر قانون اساسی بودند تا افراد دیگری نیز بتوانند در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند و رئیس جمهوری به جای همه‌پرسی با رای مستقیم مردم انتخاب شود.

به همین منظور در فوریه 2005 میلادی پس از درخواست حسنی مبارک برای اصلاح ماده 76 قانون اساسی مصر، مجلس این کشور با اصلاح قانون اساسی موافقت کرد. بر این اساس رئیس جمهور به جای همه‌پرسی که تا قبل از این مرسوم بود، برای اولین بار با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شد.

تلاش برای موروثی کردن حکومت

اما در مقابل قید و بندها و محدودیت‌های شدیدی علیه افرادی که قصد نامزدی در انتخابات را داشتند، وضع شد. به‌گونه‌ای که معارضان، مبارک را به زمینه سازی برای موروثی کردن حکومت به فرزندش جمال مبارک متهم کردند.

به هرحال مبارک در انتخابات سال 2005  میلادی توانست بر رقبای نه چندان مطرح خود پیروز و برای 6 سال دیگر در مقام خود ابقا شود. مبارک در دوران زمامداری بر مصر هیچگاه کسی را به عنوان معاون خود تعیین نکرد.

از مدت‌ها پیش بحث جانشینی مبارک 84 ساله که از وضعیت نامساعد جسمانی نیز رنج می‌برد، در محافل رسانه‌ای دنیا مورد توجه قرار گرفت. چهره‌هایی نظیر جمال مبارک فرزند حسنی مبارک؛ ژنرال "عمر سلیمان"، رئیس دستگاه‌های اطلاعاتی مبارک؛ "محمد البرادعی"، مدیرکل سابق سازمان بین المللی انرژی اتمی؛ "عمرو موسی"، دبیرکل سابق اتحادیه عرب و «صفوت شریف» دبیرکل حزب حاکم مصر از جانشینان احتمالی وی به شمار می‌رفتند.

اما مبارک نه تنها از این امر استقبال نکرد، بلکه از قصد خود برای موروثی کردن ریاست جمهوری که بیشتر به سلطنت شبیه شده بود، در خانواده‌اش خبر داد تا پس از وی پسر کوچکترش "جمال مبارک" قدرت را در مصر به دست گیرد.

سیاست خارجی مصر در دوران مبارک

در عرصه سیاست خارجی مبارک گفت‌وگوهای صلحی که انور سادات با اسرائیل در کمپ دیوید شروع کرده بود را تکمیل و روند صلح مصر با اسرائیل را ادامه داد. به گفته معارضان در عصر مبارک و از زمان روی کار آمدن وی به علت حاکم بودن قانون حالت فوق العاده، پدیده شکنجه در مراکز پلیس و خشونت علیه زنان در این کشور به شدت افزایش یافته است.

خانواده مبارک «سوزان صالح ثابت» معروف به سوزان مبارک همسر رئیس جمهوری مخلوع مصر به شمار می‌آید و علاء و جمال نیز دو پسر او هستند.

 

دو نوه به نام‌های محمد و عمر از فرزند بزرگش علاء دارد که محمد در 18 می سال 2009  میلادی در سن 12 سالگی در اثر یک بیماری سخت از دنیا رفت و از فرزندش جمال نیز یک دختر به نام فریده دارد که در 23 مارس 2010  میلادی در لندن متولد شد.

آغاز انقلاب 25 ژانویه

قبضه قدرت توسط مبارک و خاندانش و تنگ‌تر کردن حلقه فشار بر مردم که به شدت از وضعیت بد معیشتی رنج می‌بردند، شعله انقلاب 25 ژانویه را در این کشور رقم زد، انقلابی که حسنی مبارک هیچ‌گاه تصورش را نمی‌کرد،‌ سرنگونی وی از قدرت را به دنبال داشته باشد. اما تقدیر حکم دیگری را برای مبارک رقم زده بود و او در 11 فوریه سال 2011 و در پی اعتراضات مردمی به حکومتش از ریاست جمهوری مصر کناره ‌گیری و نیروهای مسلح را مامور اداره کشور کرد.

پیروزی انقلاب مصر

پس از پیروزی انقلاب مصر حسنی مبارک و سران رژیم وی که به کشتار انقلابیون و انواع و اقسام فسادها متهم بودند، بازداشت و با پافشاری مردم مصر به دادگاه جنایی مصر معرفی شدند تا به اتهامات آنها رسیدگی شود.

پس از گذشت بیش از یک‌سال از روند محاکمه حسنی مبارک و فرزندانش «جمال و علاء» مبارک و «حبیب العادلی»، وزیر کشور و 6 نفر از معاونان بلند پایه‌اش در قضیه کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری و فساد مالی دادگاه جنایی قاهره اعلام کرد که روز 2 ژوئن حکم مبارک و همراهانش در قضایای فوق را اعلام خواهد کرد.

محاکمه مبارک

اولین جلسه محاکمه حسنی مبارک و فرزندان و وزیر داخلی‌اش در  3 اوت 2011 میلادی برابر با 12 مرداد 1390 در «دانشکده پلیس» شهر قاهره به ریاست قاضی «احمد رفعت» برگزار شد و مبارک در حالی‌که روی برانکارد قرار داشت، توسط آمبولانس به قفسی داخل دادگاه منتقل شد.

 

اتهامات مبارک

اتهامات حسنی مبارک و همراهانش در پرونده‌ای قطور با بیش از 50 هزار صفحه به رشته تحریر درآمد و مهمترین اتهامات وارده به مبارک را می‌توان در جنایت قتل عمد، کشتار تظاهرات‌کنندگان مصری، زیر گرفتن عمدی تظاهرات‌کنندگان با هدف کشتن آنها، ایجاد رعب و وحشت در میان تظاهرات‌کنندگان، واداشتن آنها به چشم پوشی از خواسته‌های خویش، حمایت از مقامات و مسئولان رژیم و باقی ماندن برمسند قدرت خلاصه کرد که رهاورد تمام اتهامات فوق افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان از میان انقلابیون بود و فساد مالی‌ ملاحظه کرد.

اتهامات همراهان مبارک

اما اتهامات وارده به علاء و جمال مبارک و همچنین حبیب العادلی علاوه بر دست داشتن در کشتار تظاهرات‌کنندگان مواردی همچون کسب درآمد نامشروع، سوء استفاده از قدرت، دست داشتن در قضیه صدور گاز مصر به اسرائیل و فساد مالی را در برمی‌گرفت.

 

اعلام حکم حبس ابد برای مبارک

به هر روی دادگاه اعلام حکم مبارک و همدستانش روز شنبه برابر با 2 ژوئن و 13 خرداد سال‌ گذشته در حالی برگزار شد که میلیون‌ها مصری سال‌هاست انتظار چنین روزی را می‌کشیدند و دادگاه به ریاست احمد رفعت در کمال ناباوری در قضیه کشتار انقلابیون مصری حکم به حبس ابد حسنی مبارک و وزیر کشورش حبیب العادلی داد و علاء و جمال مبارک و 6 معاون العادلی از اتهامات وارده تبرئه شدند.

تلاش شورای عالی نظامی برای نجات مبارک از اعدام

مبارک که با ترفند شورای عالی نظامی از چوبه دار و مجازات اعدام گریخته بود، راضی به رفتن به زندان طره نمی‌شد و پس از گریه‌ها و مویه‌های بسیار سرانجام راضی به بستری شدن در بیمارستان طره شد، اما از فردای روز اقامت در طره سناریوی وضعیت وخیم جسمانی مبارک به اجرا گذاشته و هر روز نمی‌گذشت که خبری از وخامت حال وی منتشر نشود، حتی چندین بار نیز خبر مرگ وی توسط رسانه‌های مصری و عربی منتشر و سپس تکذیب شد.

محاکمه دوباره مبارک

در ژانویه( دی ماه)  2013 داده تجدید نظر مصر همه احکام صادر شده در پرونده مبارک را باطل اعلام و دستور محاکمه مجدد همه متهمان را صادر کرد.

در آوریل(فروردین) سال 2013 دادستان کل مصر دستور بازداشت پانزده روز مبارک در پرونده فساد مالی مربوط به کاخ های ریاست جمهوری را صادر کرد.

چند روز پیش دادگاهی در قاهره حکم آزادی مبارک را در پرونده قصرهای ریاست جمهوری صادر کرد و حکم بازداشت او در پرونده فساد دیگری معروف به هدایای اهرام را صادر کرد که این پرونده آخرین پرونده فساد مالی مبارک بوده که با صدور حکم تبرئه وی، احتمالا او فردا آزاد می‌شود.

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول