اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا خبر داد

پیش‌بینی برداشت 14 تن پیله ابریشم در شهرستان جلفا

خبرگزاری فارس: مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا از آغاز برداشت محصول پیله تر ابریشم در سواحل رودخانه ارس خبر داد و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال 14 تن پیله ابریشم در این شهرستان تولید شود.

پیش‌بینی برداشت 14 تن پیله ابریشم در شهرستان جلفا

به گزارش خبرگزاری فارس از جلفا، رضا مظلومی پیش‌ازظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: پیش‌بینی می‌شود امسال بیش از 14 تن پیله ابریشم از 403 جعبه نوغان پرورش یافته در بخش سیه‌رود برداشت شود.

وی با بیان اینکه این میزان نسبت به سال گذشته چهار تن افزایش دارد، افزود: در صورت اعلام به موقع خرید تضمینی پیله ابریشم توسط شرکت ابریشم ایران میزان تولید ابریشم به مراتب افزایش می‌یافت. 

مظلومی نرخ خرید تضمینی پیله تر ابریشم را در سال‌جاری به ازای هر کیلو 86 هزار ریال اعلام کرد و گفت: این میزان نسبت به سال گذشته 14 هزار ریال افزایش یافته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان جلفا متوسط عملکرد کشوری را در هر جعبه 25 کیلوگرم بیان کرد و افزود: در این شهرستان عملکرد در هر جعبه 37 کیلوگرم است و از این حیث تولیدکنندگان این منطقه، رتبه اول کشوری را در اختیار دارند و کیفیت مرغوب پیله‌های ابریشم این منطقه نسبت به سایر نقاط کشور باعث تعدد مشتریان محصول تولیدی شده است. 

مظلومی از جمله دلایل افزایش تولید پیله ابریشم شهرستان جلفا را برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویج مردم برای تولید و افزایش نرخ خرید تضمینی عنوان کرد و افزود: امسال برای نخستین بار در راستای حمایت از تولیدکنندگان بیش از سه میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه برای 100 نوغاندار این شهرستان پرداخت شد که در افزایش سطح برداشت محصول موثر بود.

وی از جمله نیازهای اساسی برای احیا و رونق پرورش ابریشم را ایجاد کارخانه‌های نخ‌ریسی در منطقه بیان کرد و افزود: همه ساله با آغاز فصل بهار و آغاز برگ‌دهی درختان توت که منبع اصلی تغذیه کرم ابریشم است، کار توزیع جعبه نوغان در بین نوغانداران روستاهای مرزی بخش سیه‌رود آغاز شده و پس از طی دوره 47 روزه برداشت پیله ابریشم آغاز می‌شود. 

پرورش کرم ابریشم که از دیرباز در این منطقه مرسوم است، طی سال‌های اخیر در سایه حمایت دولت از مشاغل خانگی به یکی از منابع عمده درآمد خانوارها تبدیل شده است. 

انتهای پیام/ل20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول