اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل

کارشناسان افغان:

همکاری‌های آمریکا و هند در افغانستان، پاکستان را تحریک می‌کند

خبرگزاری فارس: کارشناسان افغان با اشاره به توافق اخیر هند و آمریکا در خصوص همکاری های 3 جانبه در افغانستان، این امر را عامل تحریک پاکستان عنوان کردند.

همکاری‌های آمریکا و هند در افغانستان، پاکستان را تحریک می‌کند

به گزارش فارس، هند و آمریکا توافق کردند تا برای جستجوی فرصت‌های پیشرفت و توسعه افغانستان، مشاوره رسمی 3 جانبه داشته باشند.

این مشورت بخش‌های کشاورزی، معادن، انرژی، ظرفیت‌سازی و ایجاد زیرساخت‌ها را در بر می‌گیرد.

"هیلاری کلینتون" وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه در پایان گفت‌وگوی استراتژیک واشنگتن و "دهلی‌نو"، از این توافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری "جمهور"، پس از تنش در روابط آمریکا و پاکستان در ارتباط با حملات هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا به خاک پاکستان، آمریکا روابطش را در بخش‌های مختلف با هند گسترش داده است.

اما "رابرت بلیک" دستیار وزیر خارجه آمریکا در امور جنوب و آسیای مرکزی در این رابطه گفته است که گفت‌وگوهای 3 جانبه بین آمریکا، هند و افغانستان علیه پاکستان نیست.

با وجود این ادعا دیده می‌شود که آمریکا به طور عملی تمایل زیادی دارد تا با کشور هند؛ رقیب دیرینه پاکستان به منظور تحت فشار قرار دادن پاکستان، روابط خود را مستحکم‌تر کند.

"فیض‌الله جلال" استاد دانشگاه کابل در گفت‌وکو با خبرگزاری جمهور دلیل تمایل آمریکا به هند را سیاست‌های ضد و نقیض پاکستان عنوان کرد و اظهار داشت: علاوه بر سیاست‌های کژدار و مریز پاکستان که آمریکا را بسیار ناامید کرده، نقش گسترده هند در منطقه نیز یکی از عوامل تمایل آمریکا به هند است.

به گفته جلال، نزدیکی روابط آمریکا و هند نگرانی‌های زیادی را برای پاکستان به وجود آورده است و هر اندازه که سردی روابط بین پاکستان و آمریکا  بیشتر شود، دامنه تنش‌ها در داخل پاکستان گسترش پیدا خواهد کرد.

وی در عین حال تصریح کرد: نزدیکی روابط آمریکا و هند ضمن این که تهدیدی برای پاکستان است، فرصت مناسبی برای تأمین امنیت و ثبات در افغانستان نیز است.

جلال افزود: این نزدیکی، پاکستان را در دو راهی قرار خواهد داد زیرا پاکستان مجبور است که تجربه و بحران داخلی را بپذیرد و یا هم مجبور خواهد شد تا در سیاست‌های خود در قبال افغانستان تجدید نظر  و در روند صلح با افغانستان و آمریکا همکاری کند.

به باور این استاد دانشگاه کابل، با وجود آن که دولت افغانستان به نقش پاکستان و عربستان سعودی در روند صلح همواره نگاه خوشبینانه داشته است اما این کشورها هرگز صادقانه برای تأمین امنیت در افغانستان عمل نکرده اند.

جلال اظهار داشت: سیاست‌های مریض پاکستان و عربستان سعودی سبب شد که افغانستان و آمریکا نتوانند امنیت پایدار را در افغانستان تأمین کنند.

وی با انتقاد از سیاست خارجی افغانستان، اضافه کرد: متاسفانه دستگاه سیاست خارجی افغانستان، مریض است و سیاست و دیپلماسی فعال ملی را نمی‌تواند به پیش ببرد وگرنه زمینه و فضا برای تحت فشار قرار دادن پاکستان در امر مبارزه با تروریسم با نزدیکی آمریکا به هند، فراهم شده است.

به گفته جلال، وارد کردن فشار بر پاکستان در این شرایط می‌تواند طرح‌ها و برنامه‌های غیرمسئولانه دولت پاکستان در قبال افغانستان را کمرنگ ساخته و  در تأمین امنیت در افغانستان مؤثر باشد.

"عبدالشکور اخلاقی"روزنامه نگار و کارشناس افغان نیز ضمن این که تیرگی روابط بین آمریکا و پاکستان را فرصت مناسبی برای افغانستان دانست، گفت: در این شرایط، دستگاه دیپلماسی افغانستان باید به طور مؤثر وارد عمل شود اما متاسفانه چنانچه در گذشته فرصت‌های خوبی را از دست داده ایم دستگاه سیاست خارجی ما در این زمینه هم تاکنون طرح و برنامه‌ای نداشته است.

اخلاقی تصریح کرد: فشارهای آمریکا بر پاکستان از یک سو می‌تواند پیامدهای مثبتی در قبال افغانستان داشته باشد تا پاکستان صادقانه به تعهدات خود عمل کند و از سوی دیگر این امکان نیز وجود دارد که این فشارها، تحرکات و اقدامات پاکستان را در افغانستان افزایش دهد.

به گفته وی، سیاست های جدید آمریکا در منطقه و تحکیم روابط این کشور با هند می‌تواند برنامه‌ها و طرح‌های دولت افغانستان را در امر مصالحه و مذاکره با مخالفان، تحت الشعاع قرار دهد و این روابط باعث خواهد شد تا پاکستان نیروهای بیشتری را به منظور آسیب زدن به ثبات و امنیت افغانستان تحریک کند.

این کارشناس افغان تأکید کرد: نداشتن طرح و برنامه‌های فعال و دقیق دستگاه سیاست خارجی افغانستان از جمله عواملی است که زمینه ساز عدم برخورد صادقانه پاکستان در امور افغانستان می‌شود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول