اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قم پشتوانه فکری و فرهنگی کشور

گزارش فارس از سفر وزیر ارشاد به قم

خبرگزاری فارس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر پنجشنبه به قم سفر کرد یک نیم روز کاری شلوغ را در این شهر پشت سر گذاشت.

گزارش فارس از سفر وزیر ارشاد به قم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم سید محمد حسینی در بدو ورود خود به قم به بیمارستان شهید بهشتی قم رفت و با آیت‌الله سیدمجتبی موسوی‌لاری از روحانیون برجسته و نویسندگان بزرگ جهان اسلام که به علت بیماری کلیوی در بیمارستان بستری است عیادت کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی کتاب‌های آیت‌الله موسوی‌لاری را باقیات و صالحات دانست و ابراز داشت: هم‌اکنون کتاب‌های آیت‌الله موسوی‌لاری که به سایر زبان‌ها ترجمه شده است، در هفته فرهنگی قم در کشور مالزی در معرض دید علاقمندان گذاشته شده است.

سیدمحمد حسینی سپس برای بازدید از پروژه تالار مرکزی قم که در شمار پروژه‌های مهر ماندگار دولت به شمار می‌رود به محل اجرای این پروژه رفت و ضمن بازدید از بخش‌های مختلف آن، در جریان پیشرفت این مجموعه بزرگ فرهنگی و هنری قرار گرفت.

کلنگ تالار مرکزی قم سال 87 به زمین زده شده است و طبق گفته مسئولان قرار است در دهه فجر امسال آماده بهره‌برداری شود گر چه قرارداد اتمام این پروژه 31 اردیبهشت ماه سال آینده است.

تالار مرکزی شهر قم در چهار طبقه و در 12 هزار مترمربع زیربنا و با کاربری‌های مختلف فرهنگی و هنری در حال ساخت است.

این تالار دارای دو سالن 650 نفره و 220 نفره آمفی‌تئاتر، سالن تمرین تئاتر، سالن اجرای تعزیه و کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این پروژه بر اجرای هر چه سریع‌تر آن تاکید کرد.

حسینی پس از بازدید از پروژه تالار مرکزی قم در منزل آیت‌الله احمد صابری‌همدانی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم که دارای تالیف متعددی است حضور یافت و از درگاه خداوند منان برای این عالم برجسته حوزه نیز طلب سلامتی عاجل کرد.

وی پس از منزل آیت‌الله صابری‌همدانی به ساختمان جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت و در جمع ائمه جماعات قم به ایراد سخن پرداخت و فعالیت‌های فرهنگی و هنری وزارت ارشاد در سطح کشور را تشریح کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسجد به عنوان پایگاه بسیار مهم آموزش اعتقادات، اخلاق، معنویت و احکام یاد کرد و گفت: مساجد مرکز مبارزه با جنگ نرم هستند.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت ارشاد در راه‌اندازی خانه فرهنگ دیجیتال اظهار داشت: در حالی که دشمنان سرمایه‌گذاری زیادی در فضای مجازی کرده‌اند نمی‌توان فضای مجازی را نادیده گرفت بلکه باید در این زمینه نیز فعال بود.

حسینی قم را پشتوانه فکری کشور دانست و گفت: هر جا در کشور برنامه‌ای داشته باشیم نگاه‌ها به قم دوخته شده است و همه استان‌های کشور نیازمند حمایت قم و بزرگان قم هستند.

وی برگزاری نمایشگاه‌هایی از جمله نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و نمایشگاه قرآن را از جمله فعالیت‌های تاثیرگذار دانست و اظهار کرد: باید به وسیله این چنین فعالیت‌های فرهنگی موج‌آفرینی کنیم و فضای جامعه را در دست بگیریم.

وزیر ارشاد با بیان اینکه باید معارف اهل‌بیت را به جوانان معرفی کنیم خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم در نمایشگاه قرآن امسال بخشی را به زیارت جامعه اختصاص می‌دهیم تا جایگاه بالای امام هادی(ع) را هر چه بهتر معرفی کنیم.

حسینی با بیان اینکه بهترین پاسخ به اهانت‌کنندگان معرفی هر چه بیشتر امامان معصوم است یادآور شد: در تاریخ هم همین‌گونه بوده است هر موقع عده‌ای به ائمه توهین می‌کردند، علما و بزرگان شیعه آثار ماندگاری به جای گذاشته‌اند.

وی در ادامه به برخی از دوره‌های آموزشی وزارت ارشاد اشاره کرد و گفت: دوره آموزشی نگرشی بر عفاف و حجاب، ورود به فضای مجازی کارآفرینی فرهنگی، حفظ و آموزش قرآن، کارگاه آموزشی نهج‌البلاغه، مهارت بیان حدیث و... از آن جمله است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از شارژ کارت‌های الکترونیکی طلاب برای خرید کتاب در سال جاری خبر داد و گفت: 2 میلیارد و 500 میلیون تومان در زمینه اعتبار تامین شد.

وی در پاسخ اظهارات یکی از ائمه جماعات در خصوص وضعیت زننده حجاب در نمایشگاه کتاب اظهار کرد: در نمایشگاهی که روزانه نیم میلیون بازدیدکننده دارد امکان دارد عده‌ای هم به نمایشگاه بیایند که وضعیت حجاب آنها مناسب نباشد.

حسینی با بیان اینکه نسبت به مسائل فرهنگی، ارزشی و اعتقادی توجه جدی وجود دارد گفت: اگر کسی بی‌تفاوت نسبت به مسائل باشد، باید محکوم شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پس از پایان سخنان خود در جمع ائمه جماعات قم به دیدار آیت‌الله محمد یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم رفت که البته این دیدار بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.

وی همچنین به دیدار آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی از علمای برجسته حوزه علمیه قم رفت و از رهنمود‌های وی در رابطه با مسائل مختلف فرهنگی کشور بهره‌مند شد.

آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی در این دیدار با اشاره به برگزاری نمایشگاه کتاب تهران تاکید کرد: باید در نمایشگاه کتاب تهران شاهد عرضه هر چه بیشتر کتاب‌های علمی عمیق باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید کتاب‌های عمیق علمی در اختیار علما و دانشمندان قرار گیرد گفت: وزارت ارشاد باید در این زمینه امانت‌داری کرده و زمینه بهره‌برداری دانشمندان و علما از کتاب‌های علمی را فراهم کند.

این مرجع تقلید با تاکید بر اینکه نباید کتاب‌ها وارد بازار سیاه شده و مورد سوءاستفاده سودجویان قرار گیرد افزود: دانشمندان غربی منتظر هستند که ببیند در کشور ایران چه کتابی منتشر می‌شود.

وی ضرورت توجه به دانشمندان را مورد تاکید قرار داد و گفت: دانشمندان جزو خواص هر جامعه محسوب شده و خواص را هم اخص رهبری می‌کند.

آیت‌الله جوادی‌آملی حفظ دانشمندان را برای دستیابی کشور به پیشرفت‌های علمی ضروری دانست.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیداری اسلامی اشاره کرد و افزود: در کشورهای مصر، تونس و بحرین به برکت حضور علما بیداری اسلامی شکل گرفته است و البته بسیاری از آنان تحصیلکرده حوزه علمیه قم و نجف هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این دیدار گزارشی از فعالیت‌های فرهنگی و هنری کشور ارائه کرد.

حسینی پس از این دیدار به صدا و سیمای مرکز قم رفت و در جلوی دوربین زنده تلویزیونی سیمای نور حاضر شد و گزارشی از فعالیت‌های وزارت ارشاد ارائه کرد.

وی همچنین به تشریح اقدامات در دست اجرای فرهنگی و هنری در استان قم پرداخت.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول