اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به دنبال انجام آزمایش ژنتیک در ازدواج فامیلی صورت گرفت

کاهش چشمگیر معلولیت در کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز توسعه و پیشگیری‌ بهزیستی کشور گفت: انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج‌های فامیلی، آمار معلولیت را به شدت کاهش می‌دهد.

کاهش چشمگیر معلولیت در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، کاظم نظم‌ده ظهر امروز در حاشیه نشست هم‌اندیشی تدوین سند نهایی بنیاد پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ازدواج‌های قومی و فامیلی در برخی خانواده‌ها و مناطق کشور به یک فرهنگ تبدیل شده اما لازم است در کنار این فرهنگ، برای آگاه‌سازی خانواده‌ها نیز اقدامات کافی انجام شود.

وی افزود: انجام آزمایش‌های ژنتیک قبل از ازدواج‌های فامیلی و در خانواده‌هایی که دارای فرزند معلول هستند، باید فرهنگ‌سازی شود.

نظم‌ده تاکید کرد: اگر این اتفاق رخ دهد، در آینده شاهد کاهش چشمگیر و باور نکردنی معلولیت‌های مادرزادی و ژنتیکی خواهیم بود.

وی با بیان اینکه در کنار فرهنگ‌سازی برای خانواده‌ها برخی اقدامات دیگر نیز باید انجام شود، خاطرنشان کرد: هزینه‌های آزمایش ژنتیک بالاست و طبیعی است که بسیاری از خانواده‌ها از عهده این هزینه‌ها برنیایند و انجام آن را به تعویق بیاندازند.

نظم‌ده همچنین یادآور شد: هزینه‌های خرید دستگاه‌ها و تجهیزات آزمایشگاه‌های ژنتیک نیز گران است و واگذاری این بخش، به بخش خصوصی، ناخودآگاه هزینه انجام آزمایش را افزایش می‌دهد.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه بخش خصوصی نیز با وجود گرانی تجهیزات، تمایلی به سرمایه‌گذاری در این زمینه ندارد بنابراین لازم است دولت و خیران وارد این مقوله شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود از تلاش برای راه‌اندازی بنیاد پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی در کشور خبر داد و افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، تلاش می‌کنیم این بنیاد در پنج قطب کشور راه‌اندازی شود.

نظم‌ده، یزد را یکی از قطب‌های بنیاد پیشگیری از معلولیت‌های ژنتیکی کشور برشمرد و افزود: در صورت راه‌اندازی این مرکز در یزد، امکان پوشش منطقه جنوب شرق کشور وجود دارد.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول