اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

برنامه هسته‌ای ایران و کنفرانس سوریه موضوع مذاکرات لاوروف در تهران

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه در مذاکرات امروز خود با مقامات بلندپایه جمهوری اسلامی در تهران اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و ابتکارعمل مسکو برای برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه را بررسی خواهد کرد.

برنامه هسته‌ای ایران و کنفرانس سوریه موضوع مذاکرات لاوروف در تهران

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه امروز، چهارشنبه به تهران سفر می‌کند و در جریان مذاکرات خود با مقامات بلندپایه این کشور اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران و همچنین ابتکارعمل مسکو در خصوص برگزاری کنفرانس بین المللی در مورد سوریه را مورد بررسی قرار دهد.

وزارت امور خارجه روسیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: اوضاع کلی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا با توجه به جریانات سیاسی کنونی در این منطقه، بخصوص بحران کنونی در سوریه در مرکز توجه مذاکرات لاوروف با مقامات ایرانی قرار دارد.

روز گذشته "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد که مسکو آمادگی میزبانی برای برگزار کردن کنفرانس بین المللی در مورد سوریه را دارد. 

به عقیده مقامات مسکو در این کنفرانس می‌توانند حدود 15 کشور، از جمله اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل (شامل روسیه، آمریکا، چین، فرانسه و انگلیس) و همسایگان سوریه شرکت داشته باشند. علاوه بر این نمایندگان بلندپایه سازمان‌های بین المللی، از جمله اتحادیه عربی، سازمان کنفرانس اسلامی، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد و همچنین ایران باید در این کنفرانس حضور داشته باشند.

در بیانیه وزارت امور روسیه آمده است: روسیه اصلا قصد ندارد تا نقش وکیل مدافع رژیم‌های سیاسی حاکم بر خاورمیانه و شمال آفریقا را بازی کند. روسیه صرفا خواستار رعایت حقوق و ضوابط بین المللی در جهت تامین امنیت و ثبات در این منطقه است.

مقامات دیپلماتیک روس همچنین یادآور شدند که بکارگیری «الگوی لیبی» برای سایر کشورهای منطقه که درگیر حوادث انقلابی هستند، برای روسیه غیرقابل قبول است و مقامات مسکو بر حل و فصل مشکلات داخلی این کشورها بر اساس گفت‌وگوهای داخلی تاکید دارند.

وزیر امور خارجه روسیه پیش از این هشدار داده بود که شورای امنیت سازمان ملل هرگز مجوز مداخله نظامی در بحران سوریه را صادر نخواهد کرد.

بر اساس اطلاعات وزارت امور خارجه روسیه، اوضاع پیرامون برنامه هسته‌ای ایران نیز با توجه به نزدیک شدن به مذاکرات آتی ایران و نمایندگان کشورهای عضو گروه «1+5» در مسکو ( که قرار است در تاریخ 19-18 ماه ژوئن (30-29 خرداد) برگزار شود)، دیگر موضوع مذاکرات سرگئی لاوروف در تهران است.

مقامات دیپلماتیک روس با ابراز امیدواری نست به سازنده بودن این گفت‌وگوها یادآور شدند: در حال حاضر پیشنهادات مشخصی از سوی گروه 1+5 که در مذاکرات قبلی طرفین در بغداد مطرح شده، روی میز قرار دارد. این پیشنهادات شامل درخواست‌هایی از مقامات تهران و همچنین اقداماتی در پاسخ به عملی شدن آنها از سوی کشورهای گروه «1+5» است. البته واضح است که در جریان مذاکرات مسکو نمی‌توان همه مسائل با توجه به منافع همه طرفین را در آن واحد حل و فصل کرد، ولی ما بر این عقیده هستیم که روند این مذاکرات باید بعد از دور بعدی آن در مسکو همچنان ادامه یابد تا بر اساس اصل گام به گام و اقدام متقابل به مرور نتیجه بخش بوده و بتواند به پیشبرد مذاکرات کمک کند.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول