اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

شاعران داخلی و خارجی شعرخوانی کردند

رونمایی از تندیس شاعر عاشورایی اردبیل

خبرگزاری فارس: همزمان با برگزاری کنگره نکوداشت استاد عسگر شاهی شاعر عاشورایی اردبیل از تندیس این استاد رونمایی شد.

رونمایی از تندیس شاعر عاشورایی اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل در این مراسم که شامگاه دوشنبه در مجتمع فدک اردبیل برگزار شد تندیس استاد عسگر شاهی که ساخته ودود موذن‌ هنرمند اردبیلی است با حضور استاندار اردبیل و رایزن فرهنگی ایران در جمهوری آذربایجان و برخی از شاعران و ادیبان استان اردبیل پرده‌برداری شد.

این تندیس قرار است مدتی در مجتمع فرهنگی، هنری فدک اردبیل در دید عموم گذاشته شده و سپس به موزه مفاخر اردبیل منتقل شود.

در این برنامه که بیش از دو و نیم ساعت طول کشید عسگر شاهی در سخنانی با قدردانی از زحمتکشان این آئین نکوداشت اظهار داشت: ادبیات از جهتی علم است علمی که ستوده تمام ادیان بوده از آن به منزل هدایت و ملک ملکوت یاد می‌شود.

وی ادبیات را شامل دو حیات علمی و هنری توصیف کرد و گفت: شاخصه حیات علمی و هنری شعر معرفت به حقیقت است به طوری که شاعران ما با جذبه عشق و معرفت می‌توانند بهترین سروده‌ها را از خود به یادگار بگذارند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم عباسعلی یحیوی معروف به ایلچی و عاصم کفاش اردبیلی، استاد شاهین از کشور آذربایجان و کلامی زنجانی از استان زنجان به قرائت شعر پرداختند که در اشعار و مطالب یاد شده از شاهی به عنوان شکارچی دقایق عرفانی فضولی نام برده شد که بخشی از عمر خود را صرف جمع‌آوری آثاری در مورد عرفان فضولی در سه جلد و شرح غزلیات حافظ کرده است.

در این مراسم یکی از اساتید دانشگاه‌های اردبیل در سخنانی بیان داشت: اعضای شورای فرهنگ عمومی استان با مصوب کردن برگزاری نکوداشت استاد شاهی تلاش می‌کند تا به تدریج برای سایر مفاخر و اندیشمندان این استان چنین برنامه‌ای را تدارک ببیند.

بیوک جامعی با قدردانی از حمایت امام جمعه اردبیل از این حرکت ارزشمند خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه عسگر شاهی در شعر حسینی و تعزیه یکی از پیشتازان است سعی کردیم با محوریت همین موضوع از این شاعر پرشور و حال تقدیر داشته باشیم.

وی یادآور شد؛ آثار این شاعر برجسته باید به صورت کامل تدوین و جمع‌آوری شود تا در اختیار علاقمندان قرار گیرد چرا که حقیقتاً در شیوه مراثی استاد شاهی در کنار یحیوی، انور و منزوی چهره درخشان این دیار حسینی است.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در پایان این مراسم دستگاه‌های مختلف فرهنگی از شخصیت علمی و ادبی استاد شاهی با تقدیم لوح سپاس، تندیس و هدایای ویژه تجلیل کردند.

انتهای پیام/ن20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول