اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در هفته جهاد کشاورزی محقق شد

یکپارچه‌سازی 192 هکتار زمین در کاشان

خبرگزاری فارس: رئیس اداره امور زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان گفت: در هفته جهاد کشاورزی 192 هکتار از زمین‌های تسطیح و یکپارچه‌سازی شده این شهرستان آماده بهره‌برداری شد.

یکپارچه‌سازی 192 هکتار زمین در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، علی محلوجی بعدازظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: این اقدام در قالب طرحی شامل 12 کیلومتر لوله‌گذاری، 21 کیلومتر احداث جاده با 75 هزار مترمکعب حجم عملیات خاکی، و احداث استخر با حجم یک‌هزار و 800 مترمکعب ذخیره با ایستگاه پمپاژ اجرا می‌شود.              

وی افزود: این طرح بالغ بر یک میلیارد ریال هزینه در برداشته که مبلغ 8 میلیارد و 500 میلیون ریال آن از محل منابع ملی برای تسطیح و یکپارچه‌سازی مزرعه «زینبیه دو» یزدل تأمین شده و بقیه آن نیز از محل خودیاری کشاورزان فراهم می‌شود.

به گفته وی، اجرای عملیات تجهیز و یکپارچه‌سازی زمین‌های کشاورزی یکی از مهم‌ترین وظایف اداره امور زیربنایی این مدیریت به‌خصوص در بخش زراعی است.

این مسئول در ادامه خرده مالکین را یکی از مشکلات بخش کشاورزی کاشان دانست و گفت: در روستاها، زمین‌ها پس از فوت پدر برای احتساب سهم‌الارث تقسیم و در نتیجه خرد شده و کشاورزی در این زمین‌ها اقتصادی نبوده و هزینه‌های بیشتری برای تولید به کشاورز تحمیل می‌کند.

وی 90 درصد از زمین‌های کشاورزی شهرستان کاشان را زمین‌های خرد دانست و ادامه داد: پراکندگی زمین‌ها  موجب می‌شود تا استفاده از عوامل تولید با دشواری صورت گیرد.

رئیس اداره امور زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان افزود: نیروی کار که یکی از عوامل تولید در کشاورزی است به‌علت وجود عارضه پراکندگی زمین، تضعیف شده و کارایی آن کاهش می‌یابد.

محلوجی یادآور شد: فاصله بیش از حد بین قطعات، کیفیت نامناسب راه‌های موجود و رفت و آمدهای مکرر موجب کاهش انرژِی کشاورزان می‌شود.

این مسئول عنوان کرد: عبور و مرور ماشین‌آلات کشاورزی از بین قطعات کوچک و پراکنده با دشواری زیادی همراه است و کشاورزان ناچارند نهاده‌های تولید مانند کود، سم، بذر و تولیدات خود را به‌وسیله چهارپایان جابجا کنند که این خود مشکل دیگری برای بهره‌برداران به همراه می‌آورد.

رئیس اداره امور زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی کاشان بیان داشت: با وجود آنکه استفاده از تکنولوژی جدید و کشت مکانیزه می‌تواند افزایش تولید را به‌دنبال داشته و فعالیت‌های کشاورزی را اقتصادی‌تر کند اما به‌علت یکپارچه نبودن زمین‌ها و وجود عوارض طبیعی، بهره‌برداران نمی‌توانند از آن به‌صورت بهینه استفاده کنند.

وی، سرمایه‌گذاری در امور زیربنایی نظیر احداث سدها، شبکه‌های آبرسانی، زهکشی، تسطیح زمین و احداث جاده‌های بین مزارع را مهم خواند و اذعان داشت: به‌علت پراکندگی قطعات، امکان سرمایه‌گذاری در این زمین‌ها با وضعیت موجود امکان ندارد. 

انتهای پیام/ن20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول