اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهریز خبر داد

مهریز عمده‌ترین رویشگاه آنغوزه شیرین یزد

خبرگزاری فارس: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان مهریز گفت: مهریز عمده‌ترین رویشگاه آنغوزه شیرین استان یزد است.

مهریز عمده‌ترین رویشگاه آنغوزه شیرین یزد

علی زارع سروی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از مهریز از آغاز بهره‌برداری از گیاه آنغوزه در این شهرستان خبر داد و اظهار داشت: شهرستان مهریز با 535 هزار هکتار مرتع، رویشگاه محصولات فرعی مرتع و گیاهان دارویی مختلفی از قبیل آنغوزه، اشترک و ریواس است و از این میان آنغوزه از گیاهانی است که ارزشی بی‌نظیر دارد و به آن طلای کویر نیز گفته می‌شود.

وی افزود: آنغوزه از خانواده گیاهان چتری چند ساله و علفی است که در طول عمرش تنها یک بار گل می‌دهد و بعد از آن از بین می‌رود و گلدهی آن بعد از هفت سال است.

زارع‌ سروی بیان کرد: آنغوزه استفاده محدودی در ایران دارد و یکی از اقلام مهم صادراتی گیاهی ایران است و از ارزش اقتصادی بالایی برخوردار بوده و انحصاری کشور محسوب می‌شود.

وی تصریح کرد: از شیره آنغوزه که بوی بدی دارد، برای تسکین درد استفاده می‌شود و از فواید دیگر آن خاصیت ضد انگلی، ضد تشنج و برای رفع بیماری‌های عصبی و دستگاه تنفسی استفاده می‌شود.

زارع سروی، عمده‌ترین رویشگاه آنغوزه شیرین استان یزد را شهرستان مهریز عنوان کرد و افزود: این محصول در شهرستان مهریز در مراتع دهستان میانکوه و کنجکوه رویش دارد و منبع درآمد بسیاری از اهالی کویر است که با توجه به پراکندگی آن آمار دقیقی از میزان برداشت و سطح زیر کشت آن در دست نیست.

وی خاطرنشان کرد: در سال جاری با توجه به بارندگی‌های صورت گرفته و احیاء مراتع ییلاقی، مراحل مقدماتی بهره‌برداری از گیاه دارویی آنغوزه در شهرستان مهریز آغار شده و این در صورتی است که بهره‌برداری از آن فقط با اخذ مجوز و تعیین بهره‌بردار امکان‌پذیر بوده و برداشت غیرقانونی آن جرم محسوب شده و پیگرد قانونی دارد.

زارع سروی اظهار داشت: معمولا هر گیاه آنغوزه 20 تا 40 گرم شیره‌دهی دارد و از شیره آن ده‌ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می‌آید که به علت نبودن صنعت تبدیل در ایران، به صورت خام به دیگر کشورها صادر می‌شود و عمده صادرات آن به کشور هند است.

وی خاطرنشان کرد: در مراتعی که بهره‌برداری صورت می‌گیرد، بعد از برداشت محصول عملیات احیا مراتع شامل بذرپاشی و کپه‌کاری توسط بهره‌بردار صورت می‌گیرد و ملزم به انجام آن هستند و مراتع نیز قرق شده تا پوشش منطقه برای آینده‌ای نزدیک و بهره‌برداری دیگر وضع اولیه خود را به دست آورد.

انتهای پیام/خ20/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول