اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

/بر خلاف فشارهای غربی/

خبرگزاری فرانسه: روسیه با قدرت بر موضع حمایت‌آمیز از سوریه ایستاده است

خبرگزاری فارس: یک خبرگزاری معتبر در تحلیلی از وضعیت موضع کشورهای مختلف در قبال سوریه اعلام کرد که بر خلاف همه فشارهای غربی، روسیه همچنان بر موضع خود در حمایت از سوریه باقی مانده است.

خبرگزاری فرانسه: روسیه با قدرت بر موضع حمایت‌آمیز از سوریه ایستاده است

به گزارش فارس، خبرگزاری فرانسه در تحلیلی از اوضاع منطقه و سوریه و موضع کشورهای دیگر در قبال آن به روسیه اشاره و تاکید کرد که موضع مسکو در قبال سوریه تغییر نیافته است.

بنوا ونک تحلیلگر مسائل منطقه در یادداشتی برای خبرگزاری فرانسه نوشت: بر خلاف تلاش‌های مستمر غرب برای تغییر دادن موضع روسیه در قبال بحران سوریه، مسکو همچنان با قدرت بر موضع سرسختانه خود در قبال نظام سوریه و مخالفان آن ایستاده است. هر چند که گاه‌گاهی سخنانی مطرح می‌کنند [یعنی سران روسیه] که وانمود می‌کند موضع آنان انعطاف‌پذیرتر شده است.

دیپلمات‌های روس در ماه گذشته مواضعی مطرح کردند که روسیه اصرار بر ابقای شخص بشار اسد ندارد و حتی گفتند که او در اجرای اصلاحات اندکی تاخیر هم داشته است و حتی گینادی گاتیلوف معاون وزیر خارجه روسیه سه‌شنبه گذشته اعلام کرد که «ما نگفته‌ایم و شرط قرار نداده‌ایم که بشار اسد تا پایان روند سیاسی در قدرت بماند». این مواضع اینطور وانمود می‌کرد که ممکن است روسیه از حمایت از بشار اسد صرف‌نظر کند. اما سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه یک روز بعد چهارشنبه 7 ژوئن در چین، درباره دخالت در سوریه، غرب و آمریکا را بر حذر داشت و اعلام کرد: گروه‌های مخالف خارج از سوریه هر روز گروه بین‌المللی را به حمله به نظام سوریه و براندازی نظام فرامی‌خوانند. این کار بسیار خطرناکی است و ممکن است منطقه را به فاجعه بکشاند.

خبرگزاری فرانسه در ادامه این مقاله به قلم بنوا ونک نوشت: تا الان موضع حمایت‌کننده روسیه از متحد خود سوریه، تغییر نکرده است هرچند که چند بار از حمایت از شخص بشار اسد خودداری کرده است.

این تحلیلگر نوشت: برخی کارشناسان معتقدند که مسکو هرچند که اسد را در رأس اولویت خود قرار ندهد، حمایت خود از نظام سوریه را قطع نخواهد کرد.

الکسی مالاشنکو تحلیلگر روس و عضو مرکز کارنگی در مسکو در این خصوص گفت: مسئله اساسی در وهله اول خود سوریه است و بشار اسد در مرتبه دوم قرار دارد.

نویسنده مقاله افزود: این تحلیلگر همچنین معتقد است که «روسیه نمی‌تواند از او چیزی به دست بیاورد. او گوش نمی‌دهد و روسیه را به رویارویی با غرب سوق می‌دهد». این چیزی است که مسکو تمایلی به آن ندارد. به موازات این، روسیه در مسئله روسیه همچنان بر سر موضع سرسختانه خود هست و هرگونه تحریمی که نظام سوریه را هدف بگیرد، رد می‌کند. پیش از این هم با متحد خود، چین، دو پیش‌نویس قطعنامه‌ای را که شورای امنیت در آن قصد داشت نظام سوریه را محکوم کند، رد کردند.

به نوشته این تحلیلگر، در پایان سفر ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه چهارشنبه (7 ژوئن) به چین، روسیه و چین بار دیگر مخالفت شدید خود را تلاش‌هایی که هدفش دخالت نظامی در سوریه و تغییر نظام این کشور است، اعلام کردند. حال آنکه مجموعه بین‌المللی بر خلاف اختلافات درونی خود تلاش می‌کند ابزارهایی برای فشار بر نظام سوریه بیابد.

سه‌شنبه گذشته عربستان روسیه را به تغییر موضع و توقف حمایت از نظام سوریه فراخواند و از آن کشور خواست از چیزی که آن را انتقال سیاسی مسالمت‌آمیز [قدرت] در سوریه دانست، حمایت کند.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، اما مسکو معتقد است که مخالفان نظام سوریه حداقل «اندکی تروریست» در خود دارد و گروه بین‌المللی باید بر اجرای طرح حل بحران کوفی عنان (فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه) که تاکنون عملی نشده است، پا بفشرد.

چند روز قبل هم وزرای خارجه اتحادیه عرب در دوحه خواستار تعیین جدولی زمان‌بندی شده برای اجرای طرح عنان و استفاده از بند هفتم منشور سازمان ملل شدند که خواستار قطع روابط سیاسی با دمشق و استفاده از قدرت نظامی علیه آن می‌شود.

این تحلیلگر همچنین نوشت: روسیه بیم آن دارد که سناریو لیبی تکرار شود. چرا که در مسئله لیبی با تصمیم شورای امنیتی برای حمله ناتو به لیبی موافقت کرد اما نیروهای غربی از حد تعیین شده فراتر رفتند و حملاتی انجام دادند که مردم و غیرنظامیان را نیز فرا گرفت.

انتهای پیام/.++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول