اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای چندمین بار توسط مردم صورت گرفت

تعطیلی فعالیت‌های غیرقانونی معدن مس دره‌زرشک

خبرگزاری فارس: برای چندمین بار مردم روستاهای دره‌زرشک، حسن‌آباد و روستاهای اطراف معدن مس، فعالیت معدن مس دره‌زرشک را تعطیل کردند.

تعطیلی فعالیت‌های غیرقانونی معدن مس دره‌زرشک

به گزارش خبرنگار فارس از یزد، از صبح امروز تاکنون حدود 500 نفر زن از مردم منطقه دره‌زرشک با حضور در محل فعالیت این معدن، بار دیگر فعالیت‌های غیر قانونی شرکت خصوصی مس در منطقه را که بدون مجوز قانونی اقدام به حفاری‌هایی در منطقه کرده بود را متوقف کردند.

پس از مطرح شدن طرح ارزیابی معادن دره‌زرشک و حسن‌آباد در قالب ارزیابی معدن مس علی‌آباد، در تمام سطوح کارشناسی با طرح مذکور مخالفت به عمل آمد اما این شرکت با تغییر نام طرح به «طرح ارزیابی معدن مس دره‌زرشک» طرح را به جریان انداخته است.

این طرح در بوروکراسی ادارات مختلف به ویژه اداره کل محیط زیست استان یزد و سازمان محیط زیست کشور بلاتکلیف مانده و به دلیل حمایت‌های برخی مسئولان استان کار خود را به پیش می‌برد.

با وجود این، شرکت مس چندی پیش به بهره‌برداری معدن مس اقدام کرده بود که با توجه به مخالفت‌های گسترده و تاثیرات آن بر آلودگی‌‌های زیست محیطی و هوای استان و تاثیرات زیان‌باری که بر انسان‌ها، گیاهان، حیوانات و حیات منطقه دارد، با ادامه فعالیت این شرکت مخالفت شد.

اما این شرکت در قالب طرحی جداگانه معدن دره‌زرشک که تقریباً در فاصله چهار کیلومتری علی‌آباد و در دامنه ارتفاعات شیرکوه قرار گرفته ‌است را مجددا در دستور کار قرارداده و با وجود مخالفت‌های شدید مردمی و نداشتن مجوزهای قانونی به بهانه‌های مختلف اقدام به فعالیت‌ در منطقه کرده که مردم طی یک ماهه گذشته بارها با تجمع‌های اعتراض‌آمیز از فعالیت‌های آنها جلوگیری کردند.

امروز نیز تعداد زیادی از مردم با تجمع در منطقه، ماشین‌آلات شرکت مس را مجبور به توقف عملیات و ترک منطقه کردند.

نیروی انتظامی نیز در تمام صحنه‌ها همکاری لازم را برای برقراری نظم با بی‌طرفی کامل انجام داد.

مردم منطقه با حمل پلاکاردهایی خواستار توقف فعالیت‌های غیرقانونی شرکت مس و خروج این شرکت از منطقه شدند.

آنها همچنین خواستار رساندن صدای خود توسط رسانه‌ها به مسئولان شدند.

در این میان جمعی از مردم با اعلام اینکه حاضر به ترک سرزمین اجدادی خود نیستند، خواستار حمایت از کشاورزی منطقه در سال تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی شدند.

آنها همچنین پلاکاردهایی با مضامینی همچون «انتخاب کنید مس = آب‌نبات منطقه دره‌زرشک و حسن‌آباد = گوهرناب» از مسئولان خواستند به خواسته آنها رسیدگی کرده و از اقدامات شرکت مس که نه تنها بر منطقه بلکه بر حیات کل استان به ویژه آب‌های زیرزمینی و هوای مناطق زیردست از جمله تفت، یزد، مهریز، اشکذر، اردکان و میبد از یک طرف و از طرف دیگر مناطق نیر و کاریزات تاثیرگذار است، جلوگیری کند.

به گزارش فارس، مدیرکل محیط زیست نیز چندی پیش اعلام کرده بود، برای تعیین تکلیف معدن دره‌زرشک کارگروهی ملی تشکیل شده و نمایندگانی از همه وزارتخانه‌های مرتبط در آن حضور دارند.

حمید جلالوندی اعلام کرده بود: شرکت مس برای همه بخش‌های معدن توجیه آورده اما در زمینه آلودگی آب حاصل از فعالیت معدن مس، هنوز هیچ توجیهی ارائه نکرده و تا زمان این اعلام، هر نوع فعالیتی اعم از اکتشافی و غیراکتشافی در این منطقه ممنوع است.

انتهای پیام/ش10/گ1003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول