اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد/

معدن مس دره‌ زرشک در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان

خبرگزاری فارس: معدن مس دره ‌زرشک که قرار بود پیش از این در روستای علی‌آباد مورد بهره‌برداری قرار گیرد، از جمله پروژه‌هایی است که بر سر بهره‌برداری از آن بین مسئولان محیط زیست،‌ مسئولان استانی و کشوری و مردم روستاهای مجاور معدن اختلاف نظر وجود دارد.

معدن مس دره‌ زرشک در انتظار تصمیم‌گیری مسئولان

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، این معدن که قرار بود ابتدا در منطقه علی‌آباد مورد بهره‌برداری قرار گیرد، با مخالفت شدید محیط زیست مواجه شد و براساس استدلال‌های این سازمان، بهره‌برداری از این معدن کلاً منتفی شد.

اما وجود رگه‌های ارزشمند مس در این معدن، بخش خصوصی را بر آن داشت تا مطالعه بهره‌برداری از معدن را در منطقه دیگری به نام دره‌ زرشک پی‌گیری کند.

گر چه بهره‌برداری از این معدن هنوز قطعی نشده و محیط زیست اجازه بهره‌برداری از آن را صادر نکرده و هر گونه فعالیت حتی فعالیت‌های اکتشافی در معدن مس دره‌ زرشک غیر قانونی است، اما ظاهراً شرکت مس به عنوان مجری طرح، اقداماتی در زمینه راه‌سازی برای معدن در دست انجام دارد که این امر اعتراض مردم منطقه را به دنبال داشته است.

بر همین اساس مردم روستاهای دره‌زرشک، علی‌آباد، نوق و تعداد دیگری از روستاهای شهرستان تفت از توابع استان یزد که در محدوده این معدن قرار دارند، در اعتراض به عدم تمکین شرکت مس به رای سازمان محیط زیست مبنی بر ممنوعیت هر گونه فعالیت در این معدن، تجمع کردند و مانع فعالیت این شرکت شدند.

این قبیل تجمع‌ها از ابتدای تصمیم‌گیری برای بهره‌برداری از معدن کم و بیش صورت گرفته و تجمع این بار نیز کمی طولانی‌تر از دفعات قبل شده است.

مردم در اجتماع خود از عدم اقدام اداره‌کل محیط زیست استان یزد به عنوان ضابط اجرایی برای توقف فعالیت شرکت مس گلایه دارند.

مردم در اجتماع خود اعلام می‌کنند که استاندار یزد و فرماندار تفت به رغم مخالفت سازمان محیط زیست کشور، از حامیان این شرکت خصوصی هستند که به صورت غیر قانونی وارد منطقه شده و به بهانه‌های مختلف عملیات اجرایی، بهره‌برداری و اکتشاف را در منطقه بدون مجوز قانونی آغاز کرده است.

مردمی که در این اجتماع شرکت کرده‌اند، اعلام می‌کنند: شنیده‌ها حاکی است که شرکت مس، پس از شرکت نفت، دومین شرکت خصوصی ثروتمند است و تلاش زیادی را برای بهره‌برداری از این معدن سال‌هاست داشته است اما با وجود این تلاش‌ها، به دلیل مخالفت سازمان محیط زیست کشور و کارشناسان محیط زیست و نیز شرکت آب منطقه‌ای، اداره‌کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی به دلیل ضررهای غیرقابل جبران که این معدن بر بخش‌های مربوطه آن داشته و خطراتی که برای حیات انسان، گیاهان و حیوانات دارد، تاکنون موفق به اخذ مجوزهای لازم نشده است.

به گفته مردم این مناطق، کارشناسان معتقدند بهره‌برداری از این معدن موجب خشک شدن 250 رشته قنات و از بین رفتن 125 آبادی می‌شود.

مردم معتقدند: گر چه سازمان محیط زیست مخالفت خود را از بهره‌برداری از معدن مس علی‌‌آباد اعلام کرده اما مسئولان شرکت مس برای ورود مجدد به منطقه در قالب طرح مجدد معادن مس دره ‌زرشک وارد شده‌اند در حالی‌ که روستای دره‌ زرشک در چهار کیلومتری علی‌آباد قرار دارد و علاوه بر تاثیراتی که معدن علی‌آباد داشته، این منطقه به دلیل قرار داشتن در گردنه علی‌آباد بر سفره‌های زیرزمینی دشت ابرکوه و ده‌شیر نیز تاثیرگذار خواهد بود.

مردم منطقه از اینکه مسئولان و مقامات اجرایی استان با وجود مخالفت‌های قطعی کارشناسان به خاطر بالا بردن آمار معدودی اشتغال در مقابل ضررهای بلندمدت این طرح سکوت کرده‌اند و راه را برای تخلف مس باز گذاشته‌اند،‌ از مسئولان گلایه دارند.

البته اجتماع مردم در محل بهره‌برداری از معدن مس، هیچ واکنشی از سوی استانداری یزد به دنبال نداشت و اجتماع‌ کنندگان معتقدند، صدا و سیما نیز به دلیل هم‌سویی با استانداری، اقدام به انعکاس خبری این تجمع نکرده است.

* مسئولان محیط زیست چه می‌گویند

پرس‌وجوهای خبرنگار فارس گر چه به نتیجه قابل قبولی نرسید اما یکی از کارکنان روابط عمومی محیط زیست اعلام کرد: شرایط بهره‌برداری از معدن مس، هنوز هم همانند اظهاراتی است که مدیرکل محیط زیست استان یزد در آخرین جلسه خبری خود در اسفندماه سال گذشته اعلام کرده بود.

مدیرکل محیط زیست استان یزد در این جلسه با تاکید بر اینکه از طرف محیط زیست هیچ مجوزی برای معدن مس دره‌ زرشک صادر نشده است، اظهار داشت: وضعیت این معدن در کمیته ارزیابی زیست محیطی در حال بررسی است و محیط زیست به تنهایی در این زمینه تصمیم گیرنده نیست و تنها به عنوان یک نماینده در این کمیته حضور دارد.

حمید جلالوندی افزود: برای رفع اختلاف نظر میان مدیران استان یزد با اعضای این کمیته، اغلب مدیران استانی مرتبط با این معدن در جلسات کمیته حضور پیدا کرده‌اند تا در نهایت به جمع‌بندی برسند.

وی با بیان اینکه تاکنون دو جلسه ملی و یک جلسه استانی تشکیل شده است، تاکید کرد: هنوز مجوزی از سوی کمیته ارزیابی برای بهره‌برداری از این معدن صادر نشده است.

جلالوندی عنوان کرد: مجری این طرح یعنی شرکت مس هنوز نتوانسته در زمینه تاثیرگذاری بهره‌برداری از این معدن بر روی آب شرب، آبخوان‌ها، سفره‌های زیرزمینی، گسل‌ها، وضعیت زمین‌شناسی و در مجموع در مباحث ژئوتکنیک و ژئوهیدرولیک پاسخ متقاعد کننده‌ای به اعضاء ارائه دهد.

وی ادامه داد: جلسات کمیته ارزیابی هر بار منوط به انجام تحقیقات و مطالعات بیش‌تر و گسترده‌تر در این زمینه شده اما هنوز جواب محکمی از مجری این طرح ارائه نشده است.

جلالوندی با بیان علت عدم جلوگیری محیط زیست از فعالیت این معدن گفت: براساس مصوبه 24 قانون معادن، سازمان صنایع و معادن تنها در مناطق حفاظت شده اقدام به دریافت مجوز از محیط زیست می‌کند اما در این مورد استثنا با وجود اینکه معدن دره‌ زرشک در منطقه حفاظت شده نیست، محیط زیست را وارد کرده که ما نیز مستقیم وارد عمل نشدیم و بحث ارائه مجوز را به کمیته ارزیابی بردیم.

وی با تاکید بر اینکه قانون 24 معادن و تفسیر غلط قانون، مورد انتقاد ماست، افزود: فعالیت‌هایی که تاکنون در این معدن انجام شده اکتشافی و شامل مطالعات محدوده معدن، ظرفیت و عیار آن بوده است و هیچ فعالیت اکتشافی صورت نگرفته است.

جلالوندی یادآور شد: کمیته ارزیابی اعلام کرد تا تعیین تکلیف در مورد این معدن صورت نگرفته است، حتی فعالیت‌های اکتشافی نیز باید متوقف شود و سازمان صنایع و معادن به صراحت اعلام کرده که کلیه فعالیت‌ها در این محدوده متوقف شده است.

انتهای پیام/خ10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول