اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون جهاد کشاورزی استان اردبیل:

20 درصد سیب‌زمینی تولیدی در اردبیل ضایعات است

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: 20 درصد سیب‌زمینی تولید شده در این استان ضایعات بوده که بلااستفاده به هدر می‌رود.

20 درصد سیب‌زمینی تولیدی در اردبیل ضایعات است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، خلیل نیکشاد عصر امروز در جلسه بررسی مشکلات سیب‌زمینی‌کاران در اردبیل اظهار داشت: استان اردبیل با تولید 800 هزار تن سیب‌زمینی یکی از مهم‌ترین قطب تولید و صادرات این محصول است و در کنار آن جایگاه برتری را در کشور از لحاظ تولید بذر سیب‌زمینی دارد.

وی تصریح کرد: این استان از لحاظ سطح زیر کشت و تولید بذر مرغوب جزو استان‌های برتر کشور است به طوریکه در چند رقم بذر سیب‌زمینی در مراکز تولید و پرورش مینی‌تیوبر این استان عمل‌آوری شده و روانه بازار مصرف می‌شود.

50 درصد صادرات سیب‌زمینی متعلق به اردبیل

نیکشاد خاطرنشان کرد: یک پنجم تولید سیب‌زمینی کشور در استان اردبیل اتفاق می‌افتد و از 400 تن صادرات سیب‌زمینی در کشور، 50 درصد متعلق به استان اردبیل است.

این مسئول به نبود انبارهای مکانیزه و سورتینگ در استان اردبیل اشاره کرد و ادامه داد: این استان با ظرفیت تولید متنوع سیب‌زمینی تنها سه واحد صنعتی فرآوری سیب‌زمینی دارد که با طراحی تولید 30 هزار تن محصول فرآوری از سیب‌زمینی فعالیت می‌کنند.

وی به عملیات درجه‌بندی، سورتینگ و صادرات سیب‌زمینی اشاره کرد و بیان داشت: متأسفانه از 800 هزار تن تولید سیب‌زمینی در این استان 20 درصد ضایعات است که به دلیل شرایط جوی گرم یا سرد بخش عظیمی از تولید سیب‌زمینی به دلیل شرایط نامناسب بسته‌بندی و انبارداری به سرعت خراب شده و از چرخه مصرف خارج می‌شود.

به گزارش فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل ضرورت احداث و راه‌اندازی انبارهای مکانیزه نگهداری سیب‌زمینی را یادآور شد و اضافه کرد: در این زمینه شایسته است از محل اعتبارات مختلف به ویژه توسعه بخش کشاورزی تسهیلاتی در اختیار متقاضیان قرار گیرد تا نسبت به راه‌اندازی واحدهای صنعتی فرآوری سیب‌زمینی و انبارهای مکانیزه اقدام شود.

نیکشاد به بازار خوب سیب‌زمینی استان اردبیل در کشور آذربایجان و ترکمنستان اشاره کرد و گفت: صادرات خام سیب‌زمینی سود قابل توجهی را متوجه فعالان این بخش نمی‌کند و شایسته است با توسعه واحدهای تولیدی فرآوری سیب‌زمینی به گونه‌ای عمل کنیم تا با حفظ ارزش افزوده این محصول درآمدزایی نیز برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان به همراه داشته باشد.

وی افزود: از چهار واحد کارخانجات صنایع تبدیلی سیب‌زمینی با ظرفیت سالانه 50 هزار تن تولید تنها یک واحد فعال است و مابقی واحدها نیاز به حمایت و دریافت تسهیلات کم‌بهره است که امیدواریم با اعطای این تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه کشاورزی و بنگاه‌های زودبازده فرصتی فراهم آید تا صنعت فرآوری سیب‌زمینی بیش از گذشته رونق پیدا کند.

نیکشاد در ادامه تصریح کرد: در سال‌های گذشته 600 میلیون تومان تسهیلات برای پشتیبانی از صاحبان واحدهای صنایع تبدیلی اختصاص یافته بود که به نظر می‌رسد امسال نیز 3 میلیارد تومان در این زمینه اعتبار مورد نیاز تزریق شود.

وی در پایان سخنان خود خاطر نشان کرد: در کنار این امر با توجه به بالا بودن ظرفیت مطلوب توسعه کشاورزی استان مطالعاتی صورت گرفته و توسعه آبی استان از طریق تجهیز و نوسازی شبکه‌های آبیاری برای افزایش راندمان آبیاری تا سال 1404 تاکید بسیاری داریم.

تسهیلات بخش کشاورزی در 70 رشته به دانش‌آموختگان این رشته پرداخت می‌شود

در جلسه کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان کوثر نیز رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل از پرداخت 185 میلیارد تومان تسهیلات به متقاضیان حوزه کشاورزی و کارآفرینان در این بخش خبر داد.

عادل عبدایمانی گفت:‌ این اعتبارات در 70 رشته به صورت تسهیلات کم‌بهره با اولویت فارغ‌التحصیلان رشته‌های کشاورزی با هدف توسعه واحدهای دامی، زراعی، باغی پرداخت می‌شود.

وی به وجود 5 هزار بیکار بخش کشاورزی در استان اشاره کرد و اظهار داشت: در قالب طرح توسعه بخش کشاورزی 4 هزار نفر از این تعداد در حال ساماندهی هستند.

فرماندار شهرستان کوثر نیز در این جلسه تصریح کرد: 8 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغات شهرستان زیر پوشش خدمات بیمه‌ای قرار گرفته است.

سعدالله رئیس‌ساداتی خاطرنشان کرد: 38 طرح با 450 میلیون تومان تسهیلات در کارگروه توسعه کشاورزی شهرستان به تصویب رسیده و قرار است با معرفی این طرح‌ها به بانک کشاورزی پرداختی‌ها در این زمینه انجام شود.

انتهای پیام/آ10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول