اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

در پی عدم توافق اعضای شورای همکاری

اعلام اتحاد شورای همکاری خلیج فارس به تاخیر افتاد

خبرگزاری فارس: وزیر خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که بررسی طرح انتقال شورای همکاری به مرحله اتحاد تا ماه سپتامبر به تاخیر افتاده است.

اعلام اتحاد شورای همکاری خلیج فارس به تاخیر افتاد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، "سعود الفیصل" وزیر خارجه عربستان سعودی دیروز در نشست وزرای خارجه شورای همکاری خلیج فارس اعلام کرد که بررسی طرح انتقال شورای همکاری به مرحله اتحاد به ماه سپتامبر آتی موکول شده است.

وی افزود: واکنش‌های اعضای شورای همکاری و اصلاحات پیشنهادی وارد بر آیین‌نامه اصلی این شورا برای انتقال از مرحله همکاری در این شورا به مرحله اتحاد هنوز اجرا نشده و بزودی تکمیل خواهد شد. لذا باید زمان لازم برای تنظیم و ساماندهی ملاحظات و تکمیل بررسی‌های صورت گرفته صرف شود و این امر تا سپتامبر آینده طول خواهد کشید.

سران کشورهای حوزه خلیج فارس در پایان نشست خود که 14 ماه گذشته میلادی در ریاض برگزار شد، خواستار بررسی مسئله تبدیل شورای همکاری خلیج فارس به شورای اتحاد این کشورها در نشست بعدی خود شده بودند.

فیصل در ادامه از سایر اعضای شورای همکاری خواست تا در کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به یمن که قرار است در ماه جاری در ریاض برگزار شود، شرکت کنند و گفت: ما باید به یمن کمک کنیم تا از شرایط کنونی عبور کرده و امنیت را بازگرداند چرا که امنیت این کشور امنیت کشورهای حوزه خلیج (فارس) به شمار می‌آید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع سوریه اشاره کرد و گفت که کشتار و خشونت همچنان علیه شهروندان سوری ادامه دارد و مهم این است که شورای همکاری امکان حل و فصل فوری بحران جاری در این کشور را فراهم کند.

فیصل همچنین در نشست خبری مشترک با "عبداللطیف الزیانی" دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس گفت: زمان آن فرا رسیده که موضع روسیه در قبال سوریه تغییر کند و مسکو برای توقف درگیری‌ها در سوریه و انتقال مسالمت‌آمیز قدرت تلاش کند.

وی تاکید کرد: در خصوص طرح "کوفی عنان" فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه نیز باید بگویم که ما امید خود را برای دستیابی به راهکاری از طریق طرح عنان از دست داده‌ایم و اگر شورای امنیت تصمیمی بر اساس فصل هفت منشور سازمان ملل اتخاذ نکند طرح کوفی عنان اجرا نخواهد شد.

وی از شورای امنیت خواست تا فصل هفتم اساسنامه شورای امنیت را که بر استفاده از زور برای مجبور کردن کشورها جهت اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل تاکید دارد به اجرا درآورد.

وزیر خارجه عربستان سعودی در بخش دیگری از سخنانش به ایران حمله کرد و در همسویی مجدد با رویکرد رژیم صهیونیستی مدعی شد که طرح هسته‌ای ایران عامل ایجاد تنش و بحران در منطقه است.

سعودالفیصل در سخنان خود به خطر و تهدید هسته‌ای اسرائیل که دارای بیش از 200 میلیون کلاهک هسته‌ای است، اشاره نکرد.

الجزیرة نیز نوشت که وزیر خارجه عربستان سعودی بار دیگر ادعا کرد که ایران جزائر سه‌گانه را اشغال کرده است و درباره برنامه هسته‌ای ایران نیز گفت که هیچ اقدامی برای اعتماد سازی در این زمینه صورت نگرفته است.

وی در پاسخ به سوالی در این‌باره گفت: من نمی‌توانم تصور کنم که ایران عامل نابودی منطقه شود زیرا این کشور خود اولین متضرر این جریان خواهد بود لذا باید به دولت‌های منطقه درباره مقاصدش اطمینان دهد.

انتهای پیام/++

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول