اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

در مصاحبه با رسانه‌های چینی

لاوروف: روسیه و چین مخالف سیاست گسترش اتحادهای نظامی هستند

خبرگزاری فارس: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو و پکن مخالف سیاست گسترش اتحادهای نظامی، استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی بر اساس بلوک‌بندی و خواستار برقراری نظام چند قطبی در جهان هستند که دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تر است.

لاوروف: روسیه و چین مخالف سیاست گسترش اتحادهای نظامی هستند

به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، "سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با آژانس خبری «شین هوا» اعلام کرد که مقامات مسکو و پکن مخالف سیاست گسترش اتحادهای نظامی و استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی بر اساس بلوک‌بندی خاص هستند.

لاوروف که قبل از سفر خود به پکن و در آستانه دیدار رسمی "ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهوری روسیه از این کشور روز یکشنبه در مصاحبه با  رسانه‌های گروهی چینی شرکت کرد، گفت: روسیه و چین از الگوی چند قطبی در روابط بین المللی حمایت می‌کنند که نظام سیاسی و اقتصادی دموکراتیک‌تر و عادلانه‌تری را بوجود آورده و نقش مرکزیت سازمان ملل در حل و فصل مشکلات بین المللی را تقویت می‌کند.

وی افزود: ما سیاست گسترش اتحادهای نظامی، استقرار سامانه‌های دفاع ضد موشکی بر اساس بلوک‌بندی خاص و تلاش برای تامین امنیت برخی کشورهای به ازای در خطر افتادن امنیت سایر کشورها را قبول نداریم.

وزیر خارجه روسیه بویژه تاکید کرد: مشارکت گسترده روسیه و چین در عرصه بین المللی متناسب با اوضاع کنونی در جهان استوار است که گویای جابجایی ساختاری دورنمای ژئوپلیتیکی و اقتصادی و دفع کننده جریان پیچیده برقراری نظام جهانی تک قطبی جدید است. و اساس این مشارکت تطابق منافع کلیدی دو کشور، نزدیکی مواضع و دیدگاه‌ها در خصوص بسیاری از مسائل و رویدادهای جهانی و توانایی واکنش به مناقشات و چالش‌های بین المللی است.

لاوروف همچنین یادآور شد که روسیه و چین همکاری نزدیکی با سازمان‌های منطقه‌ای و بین المللی متعددی، از جمله سازمان ملل متحد و شورای امنیت زیر نظر آن، سازمان همکاری‌های شانگهای، گروه 20، گروه «بریکس» و بسیاری سازمان‌های دیگر دارند.

وی گفت: مسکو و پکن دارای مواضع هماهنگ و موثری در مسائل مهم بین المللی، همچون روند اوضاع در خاورمیانه و شمال آفریقا، بویژه در رابطه با اوضاع کنونی در سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و مشکلات هسته‌ای در شبه جزیره کره دارند.

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: در مجموع روابط خارجی روسیه و چین در تمام سطوح و بر اساس هماهنگی مشارکتانه و برخورد واقع گرایانه و مشترک برای حل و فصل مشکلات با موفقیت در حال اجراست.

رئیس‌جمهوری روسیه عصر روز دوشنبه (4 ژوئن) به دعوت "اسلام کریم اف" رئیس‌جمهوری ازبکستان سفر رسمی به این کشور خواهد داشت و از آنجا به دعوت " هو جین تائو" رهبر جمهوری خلق چین برای انجام یک دیدار رسمی به پکن سفر می‌کند که این سفر تا 7 ماه ژوئن ادامه دارد.

رئیس‌جمهوری روسیه در 7-6 ژوئن در نشست سران کشورهای سازمان همکاری‌های شانگهای در پکن شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/آ.ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول