اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حقوقدان مصری در گفت‌وگو با فارس:

حکم ابد شدیدترین مجازات دستگاه قضایی مصر/دادگاه فعلی صلاحیت صدور حکم اعدام مبارک را نداشت

خبرگزاری فارس: یک حقوقدان مصری حکم حبس ابد را شدیدترین مجازات دستگاه قضایی مصر برشمرد و با بیان اینکه ‌احکام اعدام در دادگاه‌های جنایی صادر می‌شوند، گفت: معترضان خواستار تشکیل دادگاه نظامی و یا دادگاه جنایی هستند زیرا این دادگاه صلاحیت صدور حکم اعدام را ندارد.

حکم ابد شدیدترین مجازات دستگاه قضایی مصر/دادگاه فعلی صلاحیت صدور حکم اعدام مبارک را نداشت

"محیی الدین الغندور" حقوقدان و نائب رئیس حزب آزادگان مصر در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل فارس با اشاره به صدور حکم ابد برای حسنی مبارک و وزیر کشورش، چنین احکامی را شدیدترین مجازات در مصر خواند و افزود: معتقدم که حکم حبس ابد شدیدترین حکمی است که دادگاه مذکور می‌توانست برای حسنی مبارک و حبیب العادلی صادر کند.

وی در پاسخ به سئوالی درباره چرایی عدم صدور حکم اعدام برای حسنی مبارک، ‌احکام اعدام در دادگاه‌های جنایی صادر می‌شوند نه در دادگاه سیاسی. صدور حکم اعدام برای قاضی بسیار سخت است و تنها در مواردی صادر می‌شود که قاضی یقین داشته باشد که متهم مقتول را به قتل رسانده باشد.

الغندور با بیان اینکه برای صدور حکم اعدام در مصر بایستی سه قاضی یقین پیدا کنند که دستان متهم به خون مقتول آغشته شده‌‌اند، گفت: اگر یک شخص از آن سه قاضی یقین نداشته باشد بنابراین حکم اعدام صادر نمی‌شود.

این حقوقدان مصری یادآور شد که از نظر وجدان کاری و نوع دوستی برای قاضی بسیار سخت است که حکم به گرفتن جان کسی بدهد در حالی که یک درصد در قاتل بودنش شک داشته باشد. لذا معتقدم که حکم صادره برای مبارک شدیدترین مجازات قانون قضایی مصر است.

الغندور حکم حبس ابد را معادل زندان رفتن به مدت 25 سال به همراه اعمال شاقه خواند و افزود: البته ملاحظاتی درباره احکام صادره برای ماموران پلیس وجود دارد هر چند دادگاه تنها بر اساس مستنداتی که در دست دارد می‌تواند حکمی را صادر کند.

وی با اشاره به اعتراضات حاضران در دادگاه و خانواده‌های قربانیان انقلاب 25 ژانویه گفت: معترضان خواستار تشکیل دادگاه نظامی و یا دادگاه جنایی هستند زیرا دادگاه امروز صلاحیت صدور حکم اعدام را ندارد.

نائب رئیس حزب آزادگان مصر با اشاره به اعتراضات صورت گرفته به احکام اعلام شده،‌گفت: طبیعی است که این احکام خواسته‌ برخی‌ها از جمله خانواده‌های قربانیان و انقلابیون را بر آورده نکند.

وی تاکید کرد که افرادی که از احکام صادره ناراضی باشند قطعا به آن احکام اعتراض می‌کنند ولی بعید می‌دانم که حکم صادره، در دادگاه‌های استیناف تغییر کند.

الغندور در پایان ابزار امیدواری کرد که احکام صادره هر چه زودتر اجرایی شوند و متهمان همانند افراد معمولی به زندان انداخته شوند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول