اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

‌سلیمی‌‌نمین در نشست بررسی مسائل روز و شخصیت حضرت امام ‌(ره) ـ 2

دوم خردادی‌ها برای رسیدن به اهداف خود ظلم‌های بسیاری به فرهنگ کشور کردند

خبرگزاری فارس: رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: دوم خردادی‌ها برای رسیدن به اهداف خود ظلم‌های بسیاری به فرهنگ کشور کردند.

دوم خردادی‌ها برای رسیدن به اهداف خود ظلم‌های بسیاری به فرهنگ کشور کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، عباس سلیمی‌ نمین در ادامه سخنانش در نشست بررسی مسائل روز در دفتر سرپرستی خبرگزاری فارس خراسان جنوبی اظهار داشت: امروز عرصه فرهنگی کشور که باید از قابلیت‌ها و سرمایه‌های کلان که می‌تواند تحول فرهنگی در جوانان ایجاد کند استفاده کنیم را به دست افرادی داده‌ایم که می‌توانیم دست کم آنها را نالایق بخوانیم و آنها این سرمایه‌ها را ضایع می‌کنند.

وی ادامه داد: در مسائل فرهنگی امام (ره) مبنا را رشد جامعه می‌دانند و امام به درستی معتقد هستند که اگر می‌خواهید در جامعه تحولی ایجاد کنید باید کار فرهنگی کنید و از طریق کار فرهنگی به جامعه اجتماعی رشد بدهیم و انسان‌ها را به جایگاه اصلی آنها سوق بدهیم و رشد دهیم.

* راه‌حل مشکلات سیاسی و اجتماعی از نگاه سلیمی نمین

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: وقتی انسان‌ها به رشد و منزلت خودشان نزدیک شوند بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی و مسائل کلان برطرف می‌شود.

سلیمی نمین اضافه کرد: وقتی انسان شأن و منزلت خود را فهمید کارها و زندگی خود را با کارهای  خراب آلوده نمی‌کند و اینکه خود را اکنون انسان‌ها آلوده می‌کنند به خاطر این است که‌ شأن و منزلت خود را نمی‌دانند.

وی ائمه اطهار را اسوه‌های تاریخ بشر خواند و با طرح این سؤال که ما چگونه این اسوه‌ها را معرفی می‌کنیم و چه‌قدر ما از این اسوه‌ها که بالاترین شناخت را نسبت به منزلت انسانی دارند استفاده می‌کنیم، تأکید کرد: مجالس مذهبی ما فاصله با این اسوه‌ها دارد.

* مجالس عزاداری امروزه مجلس عربده کشیدن است

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: در مورد عزاداری‌ها نه نگاه امام و نه نگاه رهبری امروز دنبال می‌شود و هیچکس جرات حرف زدن ندارد و من بارها گفته‌ام که مجالس عزاداری امروزه مجلس عربده کشیدن است و عمداً می‌خواهند فردی را با تمام احساسات به گریه بیندازد.

سلیمی نمین تأکید کرد: متأسفانه امروز در عرصه فرهنگی میدان‌داران کسانی هستند که قابلیت معرفت‌دهی ندارند و اصلاً با معرفت زاویه ندارند و عنصر معرفت نیستند.

وی یادآور شد: بسیاری از جلسات امام حسین را دادیم دست کسانی که اصلاً نه خلقیاتشان به امام حسین (ع) می‌خواند و در طول سال خلافکاری‌هایی می‌کنند و بعد در جلسات امام حسین (ع) سردمدار هستند و دل ما خوش است که امسال خیمه‌های ما بیشتر شده است.

* برخی دستگاه‌ها در عرصه فرهنگ کشور غایب به تمام معنا هستند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: نهادهای فرهنگی ما در این موضوع‌ها غایب به تمام معنا هستند و بعد ما می‌توانیم بگوییم که از هدایت‌های رهبری داریم استفاده می‌کنیم به هیچ وجه اینطور نیست.

سلیمی نمین اضافه کرد: در بحث‌های فرهنگی فکر می‌کنم شرایط بسیار نامطلوبی داریم و علت امر هم دخالت‌هایی است که مسائل سیاسی در حوزه فرهنگ داشته است.

* برخی دولت‌ها عده‌ای بی‌فرهنگ را الگو کردند

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: احزاب و سیاسیون به خاطر اهداف خودشان دست به کارهایی که منطقی نیست می‌زنند ولی اهداف آنها در کوتاه‌مدت به نوعی پوشش داده می‌شود و به هدف سیاسی که می‌رسند، مجاز می‌دانند که از هر شیوه‌ای استفاده کنند.

سلیمی نمین اظهار داشت: احزاب سیاسی در دوم خرداد یک جور استفاده می‌کردند و آنها به مسائل مذهبی توجهی نداشتند بلکه یک افراد نامتناسبی را به نوعی الگو در عرصه سیاسی می‌کردند مثلاً یک فوتبالیستی که هنرش این است که خوب توپ می‌زند ولی آدمی بی‌فرهنگ هم باشد، این ظلمی بود که دوم خردادی‌ها در آن زمان کردند تا به اهداف سیاسی خود برسند.

وی تاکید کرد: متأسفانه در دوران اخیر دولتمردان و سیاست‌مداران و به ویژه در انتخابات گذشته و دولت اخیر عده دیگری را اسوه کردند و مداحان را همین‌ها مطرح کردند و به جای فوتبالیست‌ها مداحان را مطرح کردند و اینها هم ظلم می‌کنند و اینها قابل جبران نخواهد بود.

* چرا امام و رهبری دغدغه تولید فکر داشتند؟

رئیس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران اسلامی گفت: در عرصه فرهنگ وقتی امام (ره) می‌گویند در تحول در فرهنگ، جامعه می‌تواند منشأ رستگاری باشد که حرف درستی است، این مبتنی بر تولید اندیشه است و باید تولید اندیشه در جامعه باشد تا رشد فرهنگی در جامعه به وجود بیاید و نمی‌توانیم جامعه را به رشد فرهنگی برسانیم بدون تولید فکر که رهبری فرمودند که من دعوت می‌کنم که صاحب‌نظران بیایند تولید فکر کنند.

سلیمی نمین افزود: وقتی این جابه‌جایی‌ها صورت می‌گیرد این آدم‌ها خودشان را مدعی عرصه فرهنگ  می‌دانند و وقتی کسی حرفی بزند که خوششان نیاید بالای منبر رفته و هر حرفی از دهنشان درمی‌آید می‌زنند و وقتی چنین کاری می‌شود عرصه فرهنگ پرهزینه می‌شود و به نوعی شرایط کار سخت و تولید کم می‌شود.

انتهای پیام/آ10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول