اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه:

کاشت زعفران از منابع اصلی درآمدزایی در تربت‌حیدریه است

خبرگزاری فارس: مدیر جهاد کشاورزی تربت‌حیدریه گفت: زعفران یکی از منابع اشتغال درآمدزا در تربت‌حیدریه است.

کاشت زعفران از منابع اصلی درآمدزایی در تربت‌حیدریه است

سعادت علی‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تربت‌حیدریه اظهار کرد: در سال گذشته از سطح 7 هزار و 600 هکتار از مزارع تربت‌حیدریه زعفران برداشت شد.

علی‌نیا افزود: سطح زیر کشت زعفران در تربت حیدریه 7 هزار و 600 هکتار بود که حدود 15.2 تن زعفران از سطح مزارع شهرستان برداشت شد.

وی در ادامه زعفران را یکی از مهم‌ترین منابع اشتغال و درآمدی تربت‌حیدریه عنوان کرد و افزود: 15 هزار و 200 خانوار تربتی به طور مستقیم به امر کاشت و برداشت زعفران اشتغال دارند و انحصار تولید کیفی محصول مرغوب دنیا را در اختیار دارند.

مدیر جهاد کشاورزی تربت‌‌حیدریه خشک‌سالی در سال گذشته و افت منابع آب را مهم‌ترین موانع توسعه مزارع زعفران دانست و گفت: در سال گذشته با افت منابع آبی و به‌ ویژه قنوات و چشمه‌ها در سال زراعی جاری بیش از هزار و 750 هکتار از مزارع شهرستان با تانکر آب‌رسانی شد که به دلیل کمبود اعتبارات و انبوه متقاضیان در زمان مناسب آبیاری انجام نگرفت و امکان برداشت محصول برای کشاورزان فراهم نشده بود و دلسردی زیادی را در کشاورزان به وجود آورد.

علی‌نیا افزود: طرح مزارع آرمانی در قالب طرح جامع زعفران و بخشی از آن است که در آن مزارع بازسازی، پیازها غربال می‌شوند و پیازهایی با مشخصات خاص کشت می‌شود.

وی گفت: برای طرح جامع زعفران هم‌اکنون اقداماتی صورت گرفته و طرحی فرابخشی برای زعفران است که همه مراحل قبل از تولید زعفران تا بعد از آن و حتی صادرات آن را دربر می‌گیرد که باید همه دستگاه‌های دخیل در این امر مشارکت کنند.

وی گفت: بیشترین تولید زعفران در تربت‌حیدریه، زاوه، کاشمر، رشتخوار و مه‌ولات صورت می‌گیرد و برای ادامه حیات و حفظ این محصول ارزشمند باید افزایش راندمان تولید را داشته باشیم.

انتهای پیام/آ20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول