اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در سفر وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی:

اختصاص 115 میلیارد تومان برای حمل نقل و مسکن آذربایجان‌غربی

خبرگزاری فارس: در سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی بیش از 115 میلیارد تومان برای حمل نقل و مسکن آذربایجان‌غربی اختصاص یافت.

اختصاص  115 میلیارد تومان برای حمل نقل و مسکن آذربایجان‌غربی

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، امروز در سفر یک روزه وزیر راه و شهرسازی به آذربایجان‌غربی بیش از 115 میلیارد تومان به مصوبه‌های بخش‌های مختلف راه و مسکن اختصاص یافت اما این سفر با حواشی جالبی برای خبرنگار فارس همراه بود که شاید تکرار آن خالی از لطف نباشد.

علی نیکزاد، روز پنجشنبه طی سفر یکروزه به آذربایجان‌غربی و سفر به چند شهرستان از توابع این استان، از نزدیک در جریان اقدامات انجام گرفته در خصوص طرح مسکن مهر و همچنین طرح‌های راهسازی این استان قرار گرفت.

در این سفر وزیر راه و شهرسازی که استاندار، تعدادی از مدیران کل ادارات، نمایندگان مجلس و تنی چند از رؤسای ادارات شهرستانی وی را همراهی می‌کردند، طبق برنامه قبلی اعلام شده از سوی اداره‌کل راه و ترابری آذربایجان‌غربی، قرار بود مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در بدو ورود به فرودگاه ارومیه پاسخگوی سوالات خبرنگاران رسانه‌های استانی باشد.

در همین راستا و با توجه به دعوت‌نامه ارسالی از سوی روابط عمومی اداره‌کل راه و ترابری استان، چندتن از خبرنگاران خبرگزاری‌ها و رسانه‌های سراسری آذربایجان‌غربی، ساعت هفت صبح در محل ستاد این اداره‌کل حاضر شده بودند تا برابر هماهنگی‌های به عمل آمده برای انجام مصاحبه با وزیر راه و شهرسازی عازم فرودگاه ارومیه شوند.

حدود ساعت 7 و 45 دقیقه مسئولین روابط عمومی اداره‌کل راه و ترابری خبر ورود وزیر به ارومیه را اعلام کرده و خبرنگاران را جهت عزیمت به فرودگاه دعوت کردند. اما با نزدیک‌شدن به فرودگاه و در پی تماس‌های تلفنی مسئولان، مشخص شد که مصاحبه بدو ورود وزیر لغو شده و مقصد اولیه اکیپ همراه وی راهدارخانه قوشچی برای صرف صبحانه و انجام مصاحبه است.

به همین جهت خبرنگاران به همراه کارشناسان روابط عمومی راه و ترابری آذربایجان‌غربی به سوی مقصد تعیین شده حرکت کرده و پس از توقف حدود 15 دقیقه‌ای متوجه عبور هیئت همراه وزیر راه و شهرسازی از مقابل این راهدارخانه بدون توقف و توجه به حضور جمعی از اصحاب رسانه در مقابل آن شدند؛ عملی که شاید اندکی بر خلاف عرف و عادت عمومی باشد چراکه انتظار بیهوده در حرفه خبرنگاری نوعی بی‌احترامی به جامعه عمومی تلقی می‌شود.

پس از این اقدام و در پی علامت‌های خودروهای همراه وزیر برای حرکت هیئت خبرنگاران به دنبال این اکیپ، مشخص شد که هیئت همراه وزیر قصد توقف نداشته و خبرنگاران رسانه‌های استانی دوباره به دنبال خودروهای همراه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی به راه افتاده و به سمت سلماس به عنوان نخستین مقصد علی نیکزاد عزیمت کردند.

*گام اول: 500 میلیون تومان اعتبار برای محور مواصلاتی خان تختی _سلماس

در میان این راه، وزیر راه و شهرسازی برای بازدید از جاده مواصلاتی خان‌تختی _ سلماس برای لحظاتی در این جاده توقف کرده و در سخنان کوتاهی ضمن تخصیص 500 میلیون تومان برای تکمیل این پروژه، بر احداث پنج مورد دوربرگردان در این محور تاکید کرد.

پس از این توقف کوتاه، وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه وی، برای بازدید از روند احداث مسکن مهر در شهرستان سلماس وارد این شهرستان شدند، استقبال گرم مسئولان شهرستانی از هیئت همراه وزیر باعث توقف دوباره کاروان در ورودیه سلماس شد.

*گام دوم: کاهش سهم خودآورده اعضا در طرح مسکن مهر سلماس

هدف اصلی وزیر در این سفر اطلاع از نحوه اجرای طرح مسکن مهر در شهرستانها بود و به همین دلیل پس از استقبال مسئولان سلماس، برای بازدید از مسکن‌های مهر این شهرستان به سمت مسکن مهر 480 واحدی آبیاری سلماس حرکت کرد تا از نزدیک در جریان ساخت این پروژه قرار گیرد.

وزیر در این بازدید ضمن شنیدن انتقادات صریح و بی‌پیرایه پیمانکاران مسکن مهر سلماس، دستور افزایش سهم وام اعطایی به اعضا از 22 میلیون تومان به 25 میلیون تومان را صادر کرد تا با این اقدام سهم خودآورده اعضا به میزان 3 میلیون تومان کاهش یابد.

نیکزاد، پس از این بازدید، بازدید کوتاهی از مجتمع 40 واحدی خیرین مسکن‌ساز سلماس نیز داشت و سپس با حضور در پروژه مسکن مهر 177 واحدی فتح این شهرستان، از پیمانکاران و مسئولان تعاونی‌های متصدی امر ساخت‌وساز این پروژه نیز انتقاداتی را دریافت کرد و سپس ضمن ابراز نارضایتی شدید از وضعیت موجود در ساخت مسکن مهر سلماس، بر توسعه روند احداث این واحدها تاکید کرد و دستور پیگیری روند اجرای این طرح توسط مسولان استانی را صادر نمود.

*گام سوم: وجود 7 پروژه مهر ماندگار در آذربایجان‌غربی

وزیر راه و شهرسازی، در حاشیه این بازدید در مصاحبه رسانه‌ای کوتاهی شرکت کرده و با اشاره به اجرای 71 پروژه مهر ماندگار در سطح کشور، اظهار داشت: از این تعداد پروژه  هفت مورد سهم آذربایجان‌غربی است با اعتباری بالغ بر 865 میلیارد تومان تا پایان دولت دهم به بهره‌برداری خواهد رسید.

*گام چهارم: دستور اجرای آسفالت راه روستایی کوزه‌رش و هفت‌وان

این مسئول، در ادامه سفر خود به سلماس از بزرگراه سلماس _ صوفیان نیز بازدید به عمل آورده و پس از شنیدن سخنان و نیازمندی‌های پیمانکار این طرح، 6میلیارد تومان برای بهسازی روکش و آسفالت این جاده اختصاص داد. وی همچنین قول مساعد تخصیص 4 میلیارد تومان دیگر برای سال آینده در خصوص این پروژه نیز ارائه  کرد.

نیکزاد، همچنین دستور جدی برای اجرای آسفالت راه‌های روستایی در کوزه‌رش و هفت‌وان سلماس را صادر کرد.

*گام پایانی: بازدید از کمربندی سلماس و تخصیص اعتبار لازم برای اتمام پروژه

وی، در پایان سفر به سلماس، ضمن بازدید از روند تعریض کمربندی این شهرستان، 4میلیارد برای پایان این پروژه اختصاص داد که 50 درصد آن از محل اعتبارات استانی و 50درصد باقیمانده نیز از محل بودجه سازمان راهداری و حمل و نقل کشور تامین می‌شود. پیمانکار این پروژه نیز در مقابل این تفویض بودجه، قول مساعد را برای اتمام طرح تا هفته دولت سال جاری به وزیر راه و شهرسازی داد.

نیکزاد، همچنین 15 میلیارد تومان برای بهسازی و احداث باندهای جدید در محور مواصلاتی سلماس _ خوی اختصاص داد.

مقصد بعدی وزیر راه و شهرسازی در سفر به آذربایجان‌غربی خوی بود. وی در این سفر نیز با استقبال امام جمعه، فرماندار و رؤسای ادارات مختلف نظامی و دولتی مواجه شد.

*گام اول: کاهش 5 میلیون تومانی سهم اعضا در مسکن مهر خوی

مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، در ابتدای این سفر با حضور یکی از پروژه‌های مسکن مهر خوی، میزان وام اعطایی به اعضای تمام واحدهای مسکن مهر این شهرستان را از 20 میلیون تومان به 25 میلیون تومان افزایش داده و به این ترتیب سهم پرداخت نقدی اعضا را از 13 میلیون تومان به هشت میلیون تومان کاهش داد.

*گام دوم: احداث مسجد در میان مسکن مهر خوی

در این بازدید، حجت الاسلام موسوی شکوری امام جمعه خوی، تقاضای ساخت یک باب مسجد در میان هریک از بلوک‌های مسکن مهر این شهرستان را به وزیر راه و شهرسازی داد که با تصویب وزیر و اعطای اعتبار برای ساخت این مساجد، مقرر شد برای ساخت دو باب مسجد در مساکن مهر خوی مبلغ 120 میلیون تومان اختصاص یابد.

با تقاضای رئیس مرکز آموزش عالی شمس تبریزی این شهرستان، مقرر شد تا اداره‌کل مسکن و شهرسازی آذربایجان‌غربی به عنوان متولی امر مسکن مهر در استان، زمینی به مساحت 6/2 هکتار برای ساخت دانشگاه در محل مسکن مهر خوی اعطا کند.

در این بازدید نسبتا طولانی، همچنین مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون تومان برای حل مسئله فاضلاب مسکن‌های مهر خوی اختصاص یافت که از این مقدار 500 میلیون تومان سهم وزارت راه و شهرسازی و 700 میلیون تومان سهم استانداری است.

*گام سوم: بازدید از محور مواصلاتی خوی _ ایواوغلی

نیکزاد و هیئت همراه وی، در ادامه سفر به شهرستان خوی، به بازدید از محور مواصلاتی خوی _ ایواوغلی نیز عزیمت کردند که در این بازدید مبلغ 12 میلیارد تومان برای اتمام پروژه در نظر گرفته شد.

لازم به ذکر است، طبق گفته پیمانکار طرح، محور مواصلاتی خوی _ ایواوغلی نیاز به چهار تقاطع غیرهمسطح، زیرگذر و روگذر، محل عبور راه آهن و همچنین زیرسازی و آسفالت دارد.

گام چهارم: ضیافت ناهار در کمال بی‌توجهی‌ها!!!

پس از نصف روز فعالیت مداوم و البته بدون صرف صبحانه، نوبت ضیافت ناهار رسید تا هیئت همراه وزیر راه و شهرسازی ضمن استراحت و اقامه نماز ظهر، با نیروی مضاعفی به ادامه بازدیدها بپردازند.

پس از اقامه نماز ظهر، نوبت به پخش ناهار رسید؛ اما آن چه در این میان به طور کامل مشهود بود بی‌توجهی صرف مسئولان غذاخوری به میهمانان حاضر در سالن بود چراکه تمام کارکنان و کارگران این تالار مجلل پذیرایی دقت نظر خود را به نحوی صرف میز ناهار وزیر، معاونان، استاندار و فرماندار کرده بودند که در این میان اعتراض چندین باره میهمانان ثمره‌ای در بر نداشت و هر فردی با مراجعه به آشپزخانه باید غذای خود را دریافت می‌کرد!

البته شاید بی‌توجهی کارگران تالار به میهمانان به اندازه بی‌حرمتی پایانی مدیر تالار موجب رنجش خاطر نمی‌شد که با لحنی کنایه‌آمیز و تمسخرکننده از ضعف مدیریتی میهمانان گلایه کرده و شاکی این قضیه بود که چرا هر فرد نسبت به دریافت غذای خود اقدام نمی‌کرد! نکته‌ای که شاید در هیچ جای دنیا قابل مشاهده نباشد.

*گام پنجم: ارائه آمار به واحد خبر صدا و سیما و بی‌پاسخ ماندن خبرنگاران سایر رسانه‌ها

پس از صرف ناهار، نوبت به ارائه آمار از سفر به خوی رسید تا به عنوان پایان این سفر چند ساعته گزارش کار وزیر اعلام شود. خبرنگاران واحد خبر صدا و سیما طبق معمول نخستین افرادی بودند که با استقبال گرم مسئولان استانی و شهرستانی مواجه شدند و به عنوان مطرح‌کنندگان سوالات معرفی شدند.

وزیر در این مصاحبه با ارائه گزارش کار سفر چند ساعته خود به خوی، نیاز به گاز را مهم‌ترین دغدغه در طرح‌های مسکن مهر این شهرستان دانست و از اختصاص 10 میلیون تومان اعتبار به مسجد جامع این شهرستان نیز خبر داد.

*گام پایانی: خداحافظی گرم با مسئولان شهرستانی

با پایان یافتن سفر وزیر به خوی، در مسیر کمربندی این شهرستان فرماندار، امام جمعه و مسئولان ادارات خوی در خوش و بش گرم و صمیمی با نیکزاد برای وی و دولت دهم آرزوی موفقیت کردند و میهمانان را راهی ارومیه مرکز استان و مهم‌ترین شهرستان آذربایجان‌غربی کردند.

با حرکت کاروان همراه وزیر راه و شهرسازی به سمت ارومیه به عنوان آخرین مقصد سفر یک روزه وی به استان آذربایجان‌غربی، اندک اندک برخی ناملایمتی‌ها آغاز شده و با عقب ماندن تعدادی از خودروهای همراه کاروان، مسیر حرکت این قافله دو بخش شد: یکی به سمت وزیر و دیگری به سمت ناکجا آباد!!!

اطلاع‌رسانی‌های نامناسب و دارای نقص مسئولان استانی در خصوص برنامه کاری وزیر، موجب شد تا خودروهای حامل خبرنگاران که نسبت به خودروهای حامل وزیر و تعدادی از مسئولان استانی دارای کارآمدی کمتری بود با گم کردن راه از مسیرهای انحرافی دری به سوی خود بگشایند اما متاسفانه اولین کجراهه این کاروان از اینجا آغاز شد تا ادامه داستان خوشبوتر باشد...

*گام اول: دریاچه ارومیه؛ مشکل زیست محیطی ملی

بالاخره پس از گشت و گذار و انتظار طولانی در محل کارگاه ساخت آزادراه ارومیه _ تبریز، خبر رسیدن خودروهای حامل وزیر و مسئولان استانی رسید تا به این ترتیب تمام حاضران دلخوش ملحق‌شدن به کاروان باشند.

تشکیل جلسه با پیمانکاران دریاچه ارومیه، نخستین اقدام وزیر پس از ورود رسمی به این شهرستان بود که با حضور مسئولان مربوطه و نادر قاضی‌پور نماینده ارومیه در مجلس و یکی از حامیان اصلی طرح احداث این آزادراه منعقد شد.

در این جلسه تصمیمات مربوط به دریاچه ارومیه و بحث آزادراه ارومیه _ تبریز مطرح شد که البته با مخالفت قاضی‌پور به دلیل دوری مسیر مواجه شد. وی معتقد بود که مسیر صحیح این آزادراه ارومیه به سمت بستان‌آباد می‌باشد.

البته این طرح نماینده مردم ارومیه در مجلس، مورد تایید اعضای حاضر در جلسه قرار گرفت و مقرر شد پیمانکار طرح در اسرع وقت نسبت به ارسال طرح تفصیلی آن به وزارتخانه راه و شهرسازی اقدام کند.

در این جلسه، وزیر راه و شهرسازی ضمن تاکید بر تسریع در روند احداث آزادراه ارومیه _ تبریز، اظهار داشت: این آزادراه باید از مسیر تقاطع غیرهمسطح ابوذر ارومیه آغاز و تا نقطه پایانی در آذربایجان‌شرقی در اسرع وقت احداث شود.

استاندار آذربایجان‌غربی نیز در این جلسه، فضای مناسب برای کار را عامل مهمی در پیبشبرد امور دانست و تاکید کرد که پیمانکار طرح در حال حاضر به دلیل آب و هوای مطلوب منطقه باید اقدامات مربوطه را به صورت فوری آغاز و این طرح را به طور فوری به اتمام رساند.

در این جلسه همچنین اعضای حاضر به ارائه نظرات خود پرداختند.

*گام دوم: ماندگاری خبرنگاران در کنار جاده برای تعمیر خودرو!

با خروج از محدوده دریاچه ارومیه، قرار بر این بود که اکیپ همراه وزیر راه و شهرسازی به سمت آزادراه ارومیه _ میاندوآب حرکت کند اما بدلیل توقف در تقاطع ابوذر این شهرستان برای بازدید از پروژه تقاطع غیرهمسطح به عنوان نقطه آغاز آزادراه ارومیه _ تبریز، دردسرهای خبرنگاران آغاز و همین دردسرها پایانی تلخ بر پوشش خبری رویدادها بود!!!

خرابی خودروی حامل خبرنگاران جراید محلی در محل تقاطع ابوذر و پاسخگو نبودن هیچ کدام از مسئولان اداره‌کل راه و ترابرای به تماس‌های کارشناس روابط عمومی این اداره‌کل موجب گردید تا این خبرنگاران حدود 30 دقیقه معطل پیدا کردن راه حل برای پیوستن به هیئت همراه وزیر شوند اما هیچ راه حلی جز پناه آوردن به خودروهای بین‌راهی نتوانست راهگشای ماجرا باشد.

*جا ماندن از بازدید بزرگراه ارومیه _ میاندوآب

با پیش آمدن این مشکل، خبرنگاران تعدادی از رسانه‌های استانی و کشوری از جمله خبرنگار فارس از همراهی کاروان در بازدید از بزرگراه ارومیه _ میاندوآب بازمانده و طی تماس‌های تلفنی کارشناس روابط عمومی راه و ترابری استان با افراد همراه کاروان، معلوم شد وزیر راه و شهرسازی به مقصد مسکن‌های مهر گلشهر در حال عزیمت می‌باشد.

به این ترتیب، با استفاده از نعمت خودروهای بین‌راهی، این خبرنگاران خود را به قافله رساندند اما وزیر و هیئت همراه با رسیدن خبرنگاران بازدید خود را به اتمام رسانده و به مقصد دیگری عازم بودند که بر اساس گفته‌های مسئولان اداره‌کل راه و ترابرای این مسیر روستای شملکان بود.

خبرنگاران مفقودی و پیش‌بینی‌های اشتباه مسئولان امر طبق توافق کارشناسان روابط عمومی با یکی از خودروهای اداره‌کل راه و ترابری استان، مقرر شد تا خبرنگاران برای عزیمت به روستای شملکان پیش از خودروهای حامل وزیر و سایر همراهان عازم این روستا شده و در انتظار وزیر و هیئت همراه باشند.

با ورود این خبرنگاران به داخل روستا، بعد دیگری از بی‌نظمی و ضعف مدیریتی در عرصه روابط عمومی جلوه‌گر شده و مشخص شد افتتاح همزمان 127 کیلومتر راه روستایی استان توسط معاون وزیر انجام می‌گیرد و بر اساس اخبار نادرست مسئولان مربوطه، خبرنگاران نیز دچار پدیده‌ای به نام مفقودی شده‌اند!!!

حال پس از این همه گشت‌و‌گذار و جا ماندن از قافله نوبت همراهی با معاون وزیر آن هم در شرایطی بود که جلسه شورای تامین مسکن و حمل و نقل آذربایجان‌غربی به ریاست وزیر راه و شهرسازی در محل فردگاه ارومیه رسیده بود تا به این ترتیب خبرنگاران به عنوان عناصر اصلی اطلاع‌رسانی از وقایع پس از تمام اعضا و افراد حاضر به محل جلسه رسیده و متاسفانه سخنان وزیر و استاندار را به طور ناقص و شکسته و بسته دریابند.

تنها سخنان وزیر در مورد مصوبات این سفر بود که برای خبرنگاران حاضر در هیئت همراه وی به عنوان تکرار گذشته تلقی می‌شد و یادآوری سخنان گذشته نامبرده می‌شد.

پس از برگزاری این شورا، وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه به سمت تهران عزیمت کردند تا مسئولان استانی به دنبال یافتن راه‌حل‌های جدید برای پیگیری مشکلات مردم به خصوص در امر مسکن مهر و راهسازی باشند.

خبرنگاران اعزامی از رسانه‌های مختلف نیز به دلیل بازماندن از قافله در حیرت از کار روزگار ماندند و در انتظار سفری دیگر و ناهماهنگی‌های مکرر مسئولان!!!

/گزارش از سجاد کردلر/

 

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول