اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

اندرحکایت گام‌های کند پیاده‌راه همدان

خبرگزاری فارس: طرح پیاده‌راه خیابان‌های بوعلی و اکباتان از نوروز سال 90 آغاز شده و با وجود گذشت مدت یک سال، برای این طرح کاری نشده است و باید دید در ادامه به کجا می‌رسد؟

اندرحکایت گام‌های کند پیاده‌راه همدان

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، در نوروز سال 1390 بود که خیابان‌های بوعلی و اکباتان همدان به سمت میدان امام ‌خمینی(ره) پیاده‌راه شد، تا از این طریق بتوان ظرفیت‌های گردشگری همدان را افزایش داده و میدان امام که تنها میدان جهان است که شش خیابان از آن منشعب می‌شود را به عنوان نقطه گردشگری مرکز همدان حفظ کنند.

همان زمان برخی می‌گفتند اگر چه این طرح مشکلاتی را برای عبور و مرور مردم به وجود می‌آورد اما چه زیباست اگر این طرح اجرایی شود چرا که خیابان بوعلی و اکباتان هر دو در انتها به نقاط گردشگری چون آرامگاه بوعلی سینا و تپه تاریخی هگمتانه ختم می‌شوند که با پیاده‌راه شدن، جذابیت آنها دوچندان می‌شود.

این طرح در ابتدا به صورت ناقص اجرا شد یعنی تنها به بسته شدن این دو خیابان بسنده شد و کار دیگری برای این دو پیاده‌راه صورت نگرفت تا اینکه شهردار همدان در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام کرد اجرای طرح کامل پیاده‌راه از ابتدای خردادماه اجرایی می‌شود.

پس از گذشت 9 روز از خردادماه متوجه شدیم هنوز کاری برای آغاز طرح کامل این پیاده‌راه صورت نگرفته که همین امر منجر به پیگیری این مهم از سوی برخی مسئولان همدان شد.

فرماندار همدان در این راستا اظهار کرد: این دو خیابان اینجا قرار است بر اساس مصوبه شورای ترافیک استان پیاده‌راه شود و شهرداری موظف بود از ابتدای خردادماه سال جاری کار خود را شروع کند که تاکنون اقدام نشده است.

حسن قهرمانی‌مطلق افزود: این طرح‌ باید اجرایی ‌شود به طوری که باید پیمانکار آن به زودی تعیین شده و نسبت به اجرای سریع طرح اقدام شود.

وی با بیان اینکه پس از اجرای طرح، این دو خیابان پیاده‌راه کامل می‌شود، تصریح کرد: این طرح به گونه‌ای است که ابتدا و انتهای خیابان اکباتان و بوعلی مسدود می‌شود که بر مبنای پیاده‌راه کف خیابان و مبلمان این دو خیابان نیز تغییر می‌کند.

فرماندار همدان ابراز داشت: قرار بر این است که خودروهای با سوخت کم و مناسب یا برقی برای کسانی که دارای سن بالا و یا بیمار هستند، در نظر گرفته شود تا در طول این خیابان‌ها حرکت کنند ولی در مجموع به صورت پیاده‌راه درآید.

وی با بیان اینکه دسترسی نیز برای این دو خیابان تعریف شده است، گفت: مشاور همه این موارد را دیده است و در طرح اجرا می‌شود و در ساعاتی از شبانه‌روز ممکن است مسدودیت برداشته شود تا مغازه‌ها نیز بار خود را تخلیه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان نیز در خصوص عدم اجرای طرح پیاده‌راه خیابان‌های بوعلی و اکباتان اظهار کرد: استقرار چند "خودرو ون" در ابتدای خیابان بوعلی بیش از یک سال است که مطرح شده است و بارها به شهرداری گفتم که این کار را انجام دهید اما تاکنون خبری نشده است.

سید احمد حسنی‌حلم افزود: بیش از یک سال است که قرار بود دو خودروی ون در این خیابان‌ها گذاشته شود که تاکنون عملی نشده است و اخیراً جلسه‌ای داشتند در ارتباط با دو لاین خیابان بوعلی که قرار است طرح‌هایی تصویب شود که راجع به این‌ها اطلاع دقیقی ندارم.

وی در خصوص اینکه اکنون از دو لاین ماشین تردد می‌شود، افزود: این به این علت است که باید مغازه‌ها بارهای خود را بتوانند به مغازه‌ها انتقال دهند که همین امر نیازمند دسترسی است.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه ابتدا باید دسترسی‌هایی را ایجاد می‌کردند، اظهار کرد: شهرداری از ابتدای طرح باید از کوچه‌های پشتی نقاطی را برای دسترسی ایجاد می‌کرد تا نقل و انتقال خودروها صورت گیرد چرا که در کشورهای دیگر نیز دسترسی را برای چنین پیاده‌راه‌هایی تعریف می‌کنند تا راه برای تخلیه بارهای مغازه‌ها باز باشد.

* قرار بود طرح پیاد‌ه‌راه از ابتدای خرداد اجرایی شود

وی در خصوص اینکه قرار بود این طرح از ابتدای خردادماه اجرایی شود، گفت: این طرح مشکلات زیادی دارد چرا که یکسری مقدمات برای اجرای طرح لازم بود که انجام نشد و در این راستا حداقل مقدمات این بود که برای مغازه‌ها از کوچه‌های پشت خیابان، دسترسی‌هایی را تعریف می‌کردند تا مغازه‌ها بتوانند در انجام کارهای روزمره خود دچار مشکل نشوند.

حسنی‌حلم تصریح کرد: برخی برای اجرا کردن طرح، معتقد بودند که مغازه‌ها باید تغییر شغل دهند اما هر شغلی هم که باشد مغازه‌ها باید حمایت کنند تا کارهای آنها دنبال شود.

وی ابراز داشت: در ادامه آنها بر این امر اذعان داشتند که پزشکان مستقر در خیابان جابه‌جا شوند که این نیز زمان‌بر است و در این نقل و انتقال تنها پزشکان دچار مشکل نمی‌شوند بلکه مشاغل دیگر و بیماران نیز با مشکل روبه‌رو می‌شوند.

رئیس شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به خیابان اکباتان نیز اذعان داشت: در خیابان اکباتان بحث باربری‌ها و آهن‌فروش‌هایی را داریم که اگر از جاهایی برای آنها دسترسی ایجاد نشود، کارشان به مشکل بر می‌خورد.

وی با انتقاد از اجرای ناقص این طرح خاطرنشان کرد: با تعطیل کردن و بستن چند خیابان کار درست نمی‌شود و با اجرای ناقص به جای اینکه مشکلی برداشته شود، بر مشکلات افزوده می‌شود.

حسنی‌حلم در ادامه تأکید کرد: باید هرچه سریع هم دسترسی‌های دو خیابان بوعلی و اکباتان پیگیری شود و هم ون‌ها آنجا فعالیت کنند تا مردم به خصوص سالخورده‌ها و بیماران دچار مشکل نشوند.

* در مراحل انتخاب پیمانکار هستیم

معاون عمرانی شهردار همدان نیز با اشاره به عدم اجرایی شدن کامل طرح پیاده‌راه اظهار کرد: کارهای مقدماتی اجرای کامل طرح پیاده‌راه انجام شده و اگر با پیمانکار قرارداد منعقد شود، کار را شروع می‌کنیم.

موسی رسولی ابراز داشت: بحث‌های اداری شرایط خاص خود را دارد و وقتی مناقصه برگزار می‌کنیم، شرکت کردن پیمانکار در مناقصه در اختیار خودش است و دست ما نیست.

وی تصریح کرد: مناقصه در روزنامه درج شد، اما در نوبت اول کسی شرکت نکرد و در نوبت دوم نیز یک نفر شرکت کرد که پیگیری کارهای آن را دنبال می‌کنیم.

معاون عمرانی شهردار همدان اضافه کرد: با توجه به اینکه با شرکت یک نفر در مناقصه نمی‌توان پیمانکار را برگزید اما امیدواریم مجوزهایی را بگیریم تا با یک نفر که در مناقصه شرکت کرده، پیمانکار انتخاب و عقد قرارداد شود چرا که پیمانکار بدون عقد قرارداد کار را شروع نمی‌کند.

====================

گزارش از سیده فریده حسینی فرزام

====================

انتهای پیام/صا10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول