اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در کاشان

یادمان استاد امام‌خمینی برگزار شد

خبرگزاری فارس: مراسم سالگرد ارتحال مرجع وارسته و استاد امام راحل حضرت آیت‌الله میرسید علی یثربی در کاشان برگزار شد.

یادمان استاد امام‌خمینی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان پنجاه و چهارمین سالگرد ارتحال عالم وارسته و فقه برجسته تشیع آیت‌الله میرسید علی یثربی یکشنبه شب با حضور خیل گسترده علما، طلاب و مردم خطه عالم‌پرور کاشان در مسجد حبیب‌بن موسی(ع) این شهرستان برگزار شد.

یکی از فضلا و علمای تهران در این مراسم از آیت‌الله میرسید علی یثربی به‌عنوان پهلوان عرصه فقاهت و اصول نام برد و گفت: حضور این عالم وارسته و دیگر علمای تأثیرگذار در کاشان که از افتخارات این شهرستان به‌شمار می‌روند، رسالت علما و طلاب حوزه‌های علمیه این دیار را در راستای تداوم مسیر فقاهت به‌عنوان میراث این اسوه‌های ماندگار سنگین‌تر می‌کند چراکه کاشان باید همچون گذشته محل صدور ارزش‌های اخلاقی به دیگر نقاط باشد.

حجت‌الاسلام شیخ اکبر حمیدزاده، تواضع، فروتنی، پاسخگویی، مردمداری و برخورداری از ذکاوت و فراست در دین را از خصیصه‌های این فقیه و مجتهد نامدار تشیع برشمرد.

وی بیان داشت: این عالم وارسته که تحسین استاد خود را برانگیخت و شخصیت‌های برجسته‌ای چون سید‌محسن حکیم از اسوه‌های فقاهت شیعه در محضرش کسب فیض کرده‌اند، مایه عزت، آبرو و برکت برای دیار دارالمومنین کاشان بوده و مردم این خطه باید به داشتن چنین سرمایه‌هایی افتخار کنند.

این خطیب و حافظ نهج‌البلاغه در ادامه معنای حقیقی فقه را متفاوت از مفهوم رایج در بین اهل حوزه و عرف دینداران دانست و ابراز داشت: در عرف، فقیه کسی است که نسبت به احکام تکلیفی شناخت و آگاهی داشته باشد در حالی‌که معنای حقیقی آن معرفت و شناخت نسبت به دین است و احکام بخشی از آن محسوب می‌شود.

وی معنای لغوی فقه را ژرف‌اندیشی و نگاه عمق‌گرایانه ذکر و خاطرنشان کرد: جایگاه شیعیان در عالم به زیارت رفتن و ارادت ورزیدن آنها نیست بلکه معرف و شناخت آنها نسبت به دین بر جایگاهشان افزوده است.

حمیدزاده طلاب حوزه‌های علمیه را به حرکت در مسیر شناخت عمیق دین توصیه و عنوان کرد: حفظ حدیث مهم نیست بلکه فهم و درک محتوای آن مؤثر و ضروری است.

این خطیب نبود تفقه را منشأ ناگواری‌ها و بلاها از صدر اسلام تاکنون قلمداد و تصریح کرد: اگر امروز اسلام طالبانی و القاعده در جهان وجود دارد و جهان سلطه در برخی کشورهای اسلامی بساط اقتدار پهن کرده به‌علت نبود شناخت و معرفت نسبت به دین است. 

به گفته وی در شرایطی که دشمن در راستای هجمه‌های فرهنگی خود به جامعه اسلامی با ابزاری چون ماهواره‌ها، سایت‌ها و وبلاگ‌ها همواره سعی در به چالش کشیدن مکتب اهل بیت(ع) دارد و فرقه ضاله وهابیت با انتشار کتابی چون «نگاه تازه به نهج‌البلاغه» به دنبال ایجاد شائبه و زیر سئوال بردن عصمت و عظمت امامت است، شناخت و معرفت حقیقی دین تنها ابزار و سلاح مؤثر برای مقابله با این تهاجمات دشمن است.

میر سیدعلی یثربی پشت مشهدی کاشانی فقیهی محقق، مجتهدی اصولی و عالمی متقی و پرهیزگار از چهره‌های نامدار و ماندگار خطه دارالمؤمنین به شمار می‌رود.

این مرجع فقید در سال 1311 هجری در شهر مقدس کربلا دیده به جهان گشود و پس ‌از یک عمر تلاش و خدمت خالصانه به اسلام، سرانجام در سحرگاه پنجم رجب‌المرجب 1379 قمری برابر با سیزدهم دی‌ماه 1338 شمسی براثر عارضه قلبی در 68 سالگی دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

انتهای پیام/ن10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول