اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

حزب بارزانی منافقین را در سرکوب کردها تبرئه کرد

خبرگزاری فارس: در کتابی که گفته می‌شود از نوشته‌های سرکرده گروهک تروریستی منافقین است، سندی ارائه شده که نشان می‌دهد، حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی، این گروهک را از جنایاتش علیه کردها مبرا می‌داند.

حزب بارزانی منافقین را در سرکوب کردها تبرئه کرد

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری "النخیل"، در کتاب "کارزار پیروزی در اشرف" که گفته می‌شود نویسنده آن "مسعود رجوی" سرکرده گروهک تروریستی منافقین است، آمده که "هوشیار زیباری" در دوره‌ای که رئیس روابط بین‌المللی حزب دموکراتیک کردستان بود، در 4 جولای سال 1999، نامه‌ای به دادگاه هلند نوشته و طی آن گروهک تروریستی منافقین را از انجام جنایت علیه کردها و مشارکت آن در سرکوب این قوم در عراق در دوران دیکتاتوری صدام، تبرئه کرده است.

در این سند آمده است: حزب دموکراتیک کردستان بعنوان یکی از احزاب برجسته کردهاست که در انتفاضه 1991 و نیز آزادسازی شهر نفتی کرکوک با همکاری مردم و نیروهای پیشمرگه مشارکت داشته است. برخی شایعات در آن زمان وجود داشت که می‌گفت یگان‌هایی از سازمان مجاهدین خلق[منافقین] به نیروهای عراقی کمک می‌کردند در چنین شرایطی واقعیت موضوع روشن نبود تا اینکه این حزب در آوریل تا سپتامبر 1991 با دولت وارد مذاکره شد و در آن زمان برای ما روشن شد که شایعات منتشر شده درباره سازمان مجاهدین خلق، صحت نداشته است و این حزب [کردی] می‌تواند تاکید کند که سازمان مجاهدین در این سرکوب‌ها یا حتی در طول انتفاضه دخالتی نداشته است. تا کنون نیزهیچ مدرکی دال بر اینکه خصومتی میان مجاهدین خلق و ملت کرد در عراق وجود دارد، در دست نیست.

این درحالی است که اسناد زیادی درباره مشارکت منافقین در سرکوب ملت کرد در طول انتفاضه عراق وجود دارد که پایگاه خبری "هابیلیان" برخی از این مدارک را منتشر کرده است.

- طی بحران حوزه خلیج فارس و در آغاز سالهای دهه نود از قرن گذشته، کردهای عراق از ضعف دولت مرکزی استفاده کردند و مناطق کردنشین را پس گرفتند. مسعود رجوی سرکرده منافقین نیز به درخواست ارتش عراق و با هدف حفظ رژیم صدام و به بهانه حمله نیروهای ایرانی به پایگاه‌های منافقین، نیروهای خود را به سوی مناطق کردنشین حرکت داد و کردهای عراق را سرکوب کرد تا اینکه ارتش عراق از جنوب خود را به کردها رساند. (این متن اصلی گزارش وزارت خارجه آمریکا است که بر اساس مصاحبه "جلال طالبانی" رئیس‌جمهور کنونی عراق با روزنامه وال‌استریت ژورنال اعلام شده است.)

در آغاز جنگ کویت، منافقین در منطقه‌ای به اسم "نوجول" در شمال عراق مستقر شدند. پیش از حضور نیروهای رجوی در این منطقه، کردها ساکن بودند اما پس از آنکه منافقین در آنجا مستقر شدند، کردها از این منطقه خارج شدند...ارتش عراق نیز حملات سختی علیه شهرک‌ها و روستاهای این منطقه آغاز کرد و تعدادی زیادی از ساکنان آن را کشت و تعدادی از آنها را آواره کرد که در نهایت به ایران و ترکیه پناهنده شدند. چندماه پس از عملیات "فروغ جاویدان" از سوی "الضیاء خالد"، صدام مسئولیت حفظ این منطقه را به عهده عناصر رجوی که خود را برای کشاورزی در این منطقه آماده نشان می‌دادند، قرار داد. پس از آغاز جنگ خلیج‌فارس عناصر رجوی از اشرف به این منطقه آمدند. در طول حملات هوایی نیروهای ائتلافی به مناطق نظامی و استراتژیکی در عراق، مقرهای منافقین در اشرف و نوجول به هیچ وجه آسیبی ندید زیرا هماهنگی‌های لازم در این زمینه صورت گرفته بود. در هر دو منطقه، دو پرچم بزرگ ایران و عکس بزرگ مسعود و مریم رجوی نصب شده بود که جنگنده‌ها از آسمان به راحتی قادر به رویت آنها بودند به همین دلیل این مناطق را هدف قرار نمی‌دادند.

پس از آنکه صدام با شکست مواجه شد، تمام نیروهای خود را به مرزهای کویت برد. به همین دلیل مناطق شمالی خالی از نیروهای بعثی شد و این فرصتی برای کردها بود تا مناطق خود را بازپس گیرند. کردها شهرهای بزرگ و اصلی مثل موصل و سلیمانیه را بازپس گرفتند و به سوی "طوز"، "کفری" و "جلولاء" پیشروی کردند... پس از آنکه بر روی این شهرها سیطره یافتند، همچنان به پیشروی خود به سوی بغداد ادامه دادند و هیچ چیز نمی‌توانست آنها را متوقف کند.

علاوه بر اینها، تاکنون رسانه‌ها افشاگری‌های زیادی درباره نقش منافقین در سرکوب شیعیان عراق منتشر کرده‌اند.

به عنوان مثال "عدی الخدران " یکی از مقامات امنیتی ارشد عراقی در این‌باره تاکید کرده است: اسناد، مدارک و فیلمهای ویدیوئی در دست است که ثابت می‌کند رهبران پایگاه اشرف در پاکسازی شخصیتهای ملی عراق نقش داشته‌اند و در سرکوب انتفاضه شعبانیه شیعیان عراق در سال 1991 میلادی علیه رژیم صدام دخیل بوده‌اند.

نقش منافقین در سرکوب شیعیان و ترور شخصیتهای ملی عراق

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با "الصباح" گفت: اسناد و مدارکی در دست است که نشان می‌دهد عناصر منافقین در پایگاه اشرف در ترور شخصیتهای ملی عراق، از جمله "محمد هادی" و برادرش "حسن عبدالهادی "، "علی وحید" و 5 تن دیگر از اهالی شهر "خالص " در سال 2004 میلادی نقش داشته‌اند.

این مقام امنیتی عراقی تصریح کرد: برخی نوارهای ویدیوئی وجود دارد که شامل اعترافهای تعدادی از منافقین است که نشان می‌دهد آنها در سرکوب انتفاضه شعبانیه در مناطق شمالی و جنوبی عراق علیه رژیم صدام با این رژیم همکاری کرده‌اند و حتی تعدادی از شهروندان عراق را دستگیر کرده و بارها به شیوه‌های مختلف آنها را شکنجه کرده‌اند.

منافقین برای تروریستهای القاعده کارت شناسایی صادر می‌کنند

خدران تاکید کرد: ما به برخی اسناد رسمی دست یافته‌ایم که تاکید می‌کند عناصر گروهک منافقین حاضر در پایگاه اشرف برای تعداد زیادی از تروریستهای القاعده در سالهای اخیر کارت شناسایی و هویت صادر می‌کرده‌اند تا پس از انجام حملات تروریستی وارد اردوگاه اشرف شده و مخفی شوند. اکثر این ترویستها به گروهک موسوم به "دولت اسلامی عراق" و "القاعده" وابسته بوده‌اند و این امر طی سالهای اخیر که وضعیت امنیتی عراق از ثبات زیادی برخوردار نبوده است، مشهودتر است.

دادخواستهای قضایی مردم عراق علیه پایگاه اشرف

از دیگر سو، "عبدالحسین الشمری" رئیس پلیس استان "دیالی" گفت: یکی از اعضای مجاهدین خلق (گروهک منافقین) از پایگاه اشرف گریخته است و پس از فرار از شکنجه‌های این پایگاه خود را به نیروهای امنیتی عراق تسلیم کرده است.

وی افزود: تعداد کل کسانی که از این اردوگاه خود را به نیروهای امنیتی عراق معرفی کرده‌اند، 28 نفر است. ضمن اینکه شمار دادخواستهای ارائه شده از سوی مردم عراق علیه اعضای این گروهک به 24 فقره می‌رسد. این دعاوی شامل دست داشتن منافقین در حملات تروریستی، ترورهای هدفمند شخصیتهای ملی و تصاحب گسترده زمین های کشاورزی می‌شود.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول