اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

محقق و استاد برجسته دانشگاه:

عمده‌ترین عناصر فرهنگی در شاهنامه فردوسی متبلور است

خبرگزاری فارس: محقق و استاد برجسته دانشگاه گفت: شاهنامه فردوسی کتابی است که عمده‌ترین عناصر فرهنگی ما در آن متبلور است.

عمده‌ترین عناصر فرهنگی در شاهنامه فردوسی متبلور است

به گزارش خبرگزاری فارس از دشتستان عبدالله رضایی شامگاه پنج‌شنبه در همایش " شاهنامه فردوسی" در دشتستان اظهار داشت: تجلیل از بزرگان ادبیات ایران امری لازم است که همواره باید مورد توجه قرار گیرد.

وی درباره اسطوره‌های نخستین در شاهنامه از جمله پیدایش نخستین انسان و اکتشافات و اختراعات اولیه‌ای از جمله آتش و آیین مهرپرستی که فردوسی به آن اشاره کرده و همچنین در مورد جایگاه خرد و ارزش‌های والای انسانی سخنانی بیان کرد.

این استاد برجسته دانشگاه خاطر نشان کرد: شاهنامه فردوسی کتابی است که عمده‌ترین عناصر فرهنگی ما در آن وجود دارد؛ فردوسی نژادپرست نیست، بلکه او نژاد آریایی را از جهت مدنیت برتر می‌داند.

رضایی تصریح کرد: فردوسی معتقد است هر شاهی که مردم را در فقر نگه بدارد، سقوط می‌کند و هر شاهی مردمی است، ایستایی دارد و غرض از بیت‌های اول شاهنامه این است که ما خرد بورزیم.

وی اضافه کرد: فردوسی به ما نشان می‌دهد که هرگاه در جامعه‌ای عقلانیت حاکم شود می‌تواند پیشرفت کند و در واقع تک تک ابیات شاهنامه هر کدامشان الگویی از رفتارهای انسانی را به ما یادآور می‌شود که نشانه تمدن فرهنگی است.

رضایی ضمن ارائه تصویری از زمان و مکان زندگی فردوسی گفت: فردوسی و اثر ارزشمندش شاهنامه جایگاه و اهمیت بسیار زیادی در فرهنگ و ادب فارسی دارد و به نوعی فرهنگ و ادب فارسی مدیون فردوسی است.

وی اذعان داشت: فردوسی به نحو احسن شالوده اصلی فرهنگ فارسی را پایه‌ریزی کرده و به آن عزت نفس داده است.

رضایی اظهار داشت: شعارهای شاهنامه در ادبیات جهان دارای جایگاه و منزلت بسیار بزرگی است و باید نسبت به تبیین این شعارها اهتمام ورزیم.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان نیز با اشاره به لزوم بزرگداشت فردوسی گفت: یکی از نکات برجسته‌ای که فردوسی در شاهنامه به عنوان اوج سخن فارسی بیان کرده معیارهای اساسی زندگی و اخلاق ایرانی است.

کرم باقری افزود: ظلم‌ستیزی، عدالت‌خواهی، فتوت و جوانمردی و وفای به عهد از ایرانیان از راهکارهایی است که فردوسی در شاهنامه به عنوان معیارهای اساسی زندگی به تصویر کشیده است. 

در این آیین تعدادی از شاعران دشتستان نیز به قرائت اشعار خود پرداختند.

انتهای پیام/ی20/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول