اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره):

جامعه نیازمند روحانیون عالم و عامل به اخلاق است

خبرگزاری فارس: معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) گفت: اقشار مختلف جامعه ایران، نیازمند روحانیون عالم و عامل به اخلاق هستند زیرا تمام رفتارهای طلاب مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

جامعه نیازمند روحانیون عالم و عامل به اخلاق است

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی در همایش امام خمینی(ره)، حوزه و اخلاق که پیش از ظهر امروز در مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) در قم برگزار شد اظهار کرد: خردادماه همواره یادآور آغاز قیام مردم ایران علیه نظام استکباری و نیز رحلت بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی است.

وی افزود: این همایش به منظور یادآوری توصیه‌ها و سفارشات امام خمینی(ره) در حوزه اخلاق به روحانیون و طلاب علوم دینی برگزار شده است.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه امام راحل(ره) توصیه‌های فراوانی مبنی بر تهذیب نفس به اساتید و طلاب داشتند گفت: نکته اساسی این است که تا فرد متخلق به اصول اخلاقی نشود، مردم نباید از وی پیروی کنند.

وی با اشاره به دنباله‌روی مردم ایران از روحانیت در جریان انقلاب اسلامی بیان داشت: در موضوع اخلاق و روحانیت، مسائلی وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد.

حشمتی نخستین چالش مربوط به تهذیب نفس، اخلاق و حوزه‌های علمیه را نبود شاخصی برای تعیین میزان انحراف از مبانی اخلاقی دانست و تصریح کرد: هیچ نظرسنجی خاصی در این زمینه صورت نگرفته و نمی‌توان بر اساس آمار واقعی در این خصوص سخن گفت.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) ادامه داد: در شرایط کنونی نمی‌توان میزان کیفی خاصی به اخلاق جامعه نسبت داد به همین دلیل اقشار مختلف، برداشت‌های گوناگونی از وضعیت اخلاق در جامعه ایران دارند.

وی با بیان اینکه عامل اصلی اعوجاجات اخلاقی در جامعه ایران مشخص نیست گفت: امام خمینی(ره) تأکید فراوانی بر تهذیب نفس داشتند اما باید این مسئله بررسی شود که سخنان ایشان ناظر به کدام گروه از روحانیون است.

حشمتی بیان داشت: برنامه‌ریزی برای جوامع بدون داشتن آمار صحیح امکان‌پذیر نخواهد بود و در همین راستا، نمی‌توان مواد آموزشی لازم را تهیه کرد.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه در بررسی این موضوع، فرض بر آسیب‌دیدگی اخلاقی جامعه گذاشته می‌شود ابراز کرد: امام راحل(ره) با نظر اولویت، به اخلاقی بودن کارگزاران جامعه اسلامی توجه ویژه‌ای داشتند.

وی اخلاق مردم را ناشی از تأثیرپذیری آنها از کارگزاران خود دانست و افزود: کارگزاران می‌توانند راستگویی را در جامعه ترویج دهند و صداقت در امانت را به مردم آموزش دهند.

حشمتی با تاکید بر شناخت نقاط آسیب‌دیده در اخلاق جامعه گفت: می‌توان گفت تنها 10 درصد روحانیت جزو کارگزاران نظام اسلامی هستند اما رفتار همین تعداد، زیر ذره‌بین است ضمن اینکه اخلاق و رفتار مبلغان در مناسبت‌های تبلیغی نیز مورد توجه مردم قرار می‌گیرد بنابراین این گروه از طلاب و روحانیون باید به تهذیب نفس توجه داشته باشند.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با اشاره به پیمایش ملی ارزش‌ها در سال‌های نخست دهه 80 در ایران عنوان داشت: پس از انقلاب دو بار این امر صورت گرفت و از جمله نتایجی که دومین پیمایش به دنبال داشت، پایین آمدن درجه مرجعیت روحانیت در جامعه بود.

وی معنای این نتیجه را رجوع جوانان به اقشار مختلف، پیش از مراجعه به روحانیون دانست و اظهار کرد: رتبه نخست در این زمینه در اختیار چهره‌های هنری و پس از آن، ورزشکاران شاخص قرار دارد.

حشمتی ادامه داد: پیشنهادهایی برای افزایش درجه مرجعیت روحانیت در جامعه داده شده است که می‌توان به وسیله آنها رتبه روحانیون را بالا برد.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) با بیان اینکه سخن نگفتن از موضوع موجب حل مشکلات نمی‌شود گفت: معضلات و چالش‌ها باید توسط دلسوزان نظام و خدمتگزاران مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: امام خمینی(ره) در سنین جوانی و پیش از رسیدن به مقام مرجعیت، کتاب‌های اخلاقی خود را به رشته تحریر درآورد و این امر نشان‌دهنده تهذیب نفس و سلوک اخلاقی ایشان، پیش از پرداختن صرف به مباحث علمی و فقهی است.

حشمتی با تاکید بر پیروی طلاب از سیره امام خمینی(ره) عنوان داشت: عموم مردم، جنبه‌های فقهی و علمی روحانیون را مدنظر قرار نمی‌دهند بلکه رفتارها و گفتارها و حتی در برخی اوقات، سکوت روحانیون، تأثیر فراوانی بر اقشار مختلف جامعه می‌گذارد و فرهنگ اصیل علوی و اسلام ناب را به مردم انتقال می‌دهد.

معاون فرهنگی دفتر قم مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره) دفتر قم خواستار بررسی مراجع اخذ مباحث اسلامی عموم مردم شد و افزود: توجه به صدا و سیما و کیفیت برنامه‌های مذهبی در این خصوص ضروری است.

وی گفت: اقشار مختلف جامعه ایران، نیازمند روحانیون عالم و عامل به اخلاق هستند زیرا تمام رفتارهای طلاب مورد توجه مردم قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول