به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حسام قلعهدار بعد از ظهر امروز در یک نشست خبری در گفتوگو با خبرنگاران با بیان اینکه شهرداری نه تنها به دنبال کسب درآمد و گرفتن پول از مردم نیست، بلکه در زمینه اجرای موفق طرح و رضایت شهروندان هزینه گزافی را نیز متحمل میشود، اظهار داشت: تعیین و تصویب نرخ ورود به محدوده ترافیک یک عامل بازدارنده بدون نگاه درآمدزایی و تنها ترغیبکننده شهروندان به استفاده از حمل و نقل عمومی است.
وی اضافه کرد: اخذ هزینه از خودروها در ورود به محدوده طرح ترافیک یکی از مهمترین راهکارهایی است که شهروندان را به استفاده از حمل و نقل عمومی ترغیب و تمایل استفاده از خودروهای شخصی در هسته مرکزی را کاهش میدهد و از طرفی دیگر درآمد ناشی از این طرح به توسعه حمل و نقل همگانی و تکمیل زیرساختهای اجرای طرح اختصاص مییابد.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری شیراز با اشاره به اینکه در گام نخست، طرح به صورت زوج یا فرد اجرا میشود، تصریح کرد: در مدت اجرای طرح به صورت زوج یا فرد ادارهها و مراکزی که به آنها مجوز داده میشود، اجازه تردد در تمام روزهای هفته را دارند و سایر شهروندان نیز میتوانند با برنامهریزی یک روز در میان با وسیله نقلیه شخصی در مرکز شهر تردد کنند.
قلعهدار زمان فروش آرم محدوده ترافیک را سه ماه پایانی سال 91 عنوان و خاطرنشان کرد: آرم محدوده پس از اخذ تقاضای شهروندان و رسیدگی در کمیته ویژه و پیشنهاد شهرداری و در نهایت تصویب شورای اسلامی شهر در سه ماهه پایانی سال در اختیار شهروندان قرار میگیرد و در زمان لازم نحوه خرید و استفاده آن از طریق جراید به اطلاع شهروندان میرسد.
به گزارش فارس، از ابتدای مطرحشدن اجرای طرح محدوده ترافیک شهر شیراز، افراد ذینفوذ و دارای اختیارات تصمیمگیری، شروع به اعلام اشخاص و افراد مجاز به تردد در این محدوده کردند به طوری که با این حساب، شاید کمتر از سه درصد شهروندان نمیتوانند در این محدوده رانندگی کنند.
هر فردی گروههایی از شهروندان را محق تردد با اتومبیل شخصی در محدوده مشخص شده میپندارد و بر صدور کارت تردد برای آنان پافشاری دارد.
تا این لحظه از تمام اقشار جامعه برای خریدن حق تردد در محدوده ترافیکی شهر شیراز سخن به میان آمده است مگر کسانی که در این محدوده سکونت دارند.
از طرف دیگر اینگونه پافشاریها برای فروش مجوز تردد در هسته مرکزی شهر، این شائبه را در اذهان به وجود میآورد که هدف شهرداری از اجرای این طرح درآمدزایی بوده و به خاطر دلسوزی در راستای کمکردن بار ترافیکی، کاستن از آلودگیهای زیانبار، کاهش فشارهای روانی نبوده است، همچنان که در کوچه و بازار و خیابان و ... همواره دیده و شنیده میشود.
انتهای پیام/ش10/ض1002