اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل:

81 درصد ذخیره‌سازی آب در پشت سدهای اردبیل افزایش یافت

خبرگزاری فارس: مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل گفت: در سال زراعی جاری 81 درصد آب جمع شده در پشت سدهای استان اردبیل نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

81 درصد ذخیره‌سازی آب در پشت سدهای اردبیل افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، نجفیان عصر امروز در جریان بازدید از تعدادی از طرح‌های سدسازی در اردبیل اظهار داشت: به رغم خشکسالی‌های رخ داده در سال‌های گذشته در سال زراعی جاری میزان بارش در استان اردبیل دور از انتظار بوده به طوری که نسبت به نرمال نیز شاهد افزایش 29 درصدی بارش‌ها در زمستان و بهار امسال بودیم.

وی تصریح کرد: هر چند کشورمان جز 45 کشور کم آب و دارای شرایط خشکسالی است اما امسال به لطف الهی و بارش رحمت فراوان سال زراعی خوبی را پیش رو داریم.

نجفیان خاطر نشان کرد: امسال بارش‌ها به طور متوسط 250 میلی‌متر بوده که همچنان بارش‌های بهاری نیز ادامه دارد.

این مسئول اضافه کرد: در کنار سرریز شدن سد سبلان که مراسم شکرگزاری آن انجام شد، شاهد سرریز شدن سد یامچی و سقزچی نیز هستیم.

وی ادامه داد: این سرریز در سد سبلان بعد از شش سال از افتتاح این سد اتفاق افتاده است و امیدواریم به برکت بارش‌های اخیر و ذخیره‌سازی مناسب سال پرمحصولی را در بخش زراعت و باغات شاهد باشیم.

به گزارش فارس، مدیرعامل آب منطقه‌ای استان اردبیل کل آب جمع شده در پشت سدها را با 108 درصد افزایش بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون متر مکعب اعلام کرد و بیان داشت: 155 میلیون متر مکعب آب در پشت شش سد مخزنی و با اهمیت استان جمع شده است.

نجفیان در ادامه از احداث شش سد جدید نیز خبر داد و گفت: ‌امیدواریم یک روند رو به رشد را در ذخیره‌سازی آب در پشت سدها شاهد باشیم.

در این بازدید معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز با مناسب ارزیابی کردن بارش‌ها افزود: این افزایش یک هزار و 600 هکتار از اراضی مستعد استان را زیر کشت می‌برد.

خلیل نیکشاد تصریح کرد: وضعیت مناسبی را در تولید سیب‌زمینی، گندم و جوی استان شاهد هستیم به طوری که انتظار افزایش پنج درصدی را هم در تولیدات زراعی و هم باغی پیش‌بینی کردیم.

وی خاطر نشان کرد: با این رقم افزایش به نظر می‌رسد 150 هزار تن محصول بیشتر نسبت به سال‌های گذشته تولید شود.

پیش‌بینی تولید 660 هزار تن گندم در استان اردبیل

نیکشاد همچنین در جلسه بررسی مشکلات خرید گندم در پارس‌آباد گفت: پیش‌بینی می‌کنیم 660 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خریداری شود.

وی در ادامه بیان کرد: در خرید محصول مناسب و با کیفیت با قیمت تضمینی هیچ مشکلی وجود ندارد و انتظار می‌رود با آغاز برداشت مراکز خرید نیز فعالیتشان را آغاز کنند.

مدیرکل تعاون روستایی استان اردبیل نیز در این جلسه از دایر شدن مراکز خرید گندم به شکل گسترده در مغان خبر داد و افزود: پیش‌بینی می‌کنیم 130 هزار تن گندم آبی در شهرستان پارس‌آباد خریداری و ذخیره‌سازی شود.

لطف‌الله نامور نرخ تضمینی گندم خریداری شده را 395 تومان توسط دولت اعلام کرد و اظهار داشت: این رقم متوسط پرداخت دولت است.

فرماندار شهرستان پارس‌آباد نیز در این جلسه تصریح کرد: 10 هزار تن گندم ذخیره‌سازی شده از سال‌های قبل در انبار این شهرستان نگهداری می‌شود.

ولی کریمی خاطر نشان کرد: با توجه به آغاز برداشت کلزا و گندم و کمبود انبار و فضای ذخیره‌سازی امیدواریم به سرعت گندم ذخیره‌سازی شده از سال‌های گذشته به فضای دیگر انتقال داده شود تا در ذخیره‌سازی محصول جدید با مشکلی مواجه نشویم.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول