اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شطرنج شهرستان سوادکوه در وضعیت میخکوب

خبرگزاری فارس: رشته ورزشی شطرنج در سوادکوه با وجود علاقمندان فراوان خود، در شرایط "آچمز" و میخکوب قرار دارد.

شطرنج شهرستان سوادکوه در وضعیت میخکوب

به گزارش خبرگزاری فارس از سوادکوه، آچمز عمومی‌ترین تاکتیک در شطرنج است که یک واژه ترکی به معنی "میخکوب" بوده و از زمان پادشاهان قاجار که ترک‌تبار بودند در میان شطرنج‌بازان ایرانی رواج یافته است و در زبان‌های فرنگی، آچمز معادل سوزن چرخ خیاطی است به این مفهوم که نخ تنها در صورتی از آن سوی سوزن می‌گذرد که سوزن را صاف و ثابت نگه داریم.

تنها مهره‌هایی که می‌توانند آچمز کنند مهره‌هایی با حرکت قطری و طولی ـ عرضی بلند هستند یعنی وزیر، رخ و فیل ولی مهره‌های شاه، اسب و سرباز چنین قابلیتی ندارند، تمام مهره‌ها ممکن است در موقعیت آچمز قرار گیرند به‌ جز شاه که باید از موقعیت کیش خارج شود.                                                                      شطرنج سوادکوه با توجه به راکد بودن و عملکرد گذشته و حال حاضر در شرایطی قرار دارد که برای خارج شدن از آن نیاز به تلاش مضاعف‌تری دارد.

*علاقمندان شطرنج سوادکوه در فروشگاه‌ها یا منازل به بازی می‌پردازند

میثم کریمی که سال‌هاست آموزش حرفه‌ای شطرنج را آغاز کرده است و در مسابقات مختلف استانی و منطقه‌ای نیز حضور منظم و مستمر دارد گفت: نخستین نشانه‌های امیدواری شطرنج‌بازان و علاقمندان به این رشته ورزشی با تشکیل هیئت شطرنج سوادکوه بعد از رکود سالیان دراز در تیرماه 88 آغاز شده بود که برگزاری مسابقات مختلف و برنامه‌ریزی برای آینده این هیئت امیدبخش بود.

وی از اوج گرفتن این هیئت در بین رشته‌های ورزشی شهرستان و هیئت‌های استانی خبر داد و افزود: بعد از ایجاد مسائلی که به وجود آمد شاهد تغییر رئیس هیئت و رکود و سرانجام عدم پاسخگویی هیئت شهرستانی، استانی و تربیت بدنی بوده‌ایم.

این شطرنج‌باز سوادکوهی با اشاره به این مطلب که ظاهرا برای مسئولان ورزشی شهرستان و هیئت شطرنج استان، وضعیت شطرنج سوادکوه مهم نیست گفت: علاقمندان شطرنج سوادکوه در فروشگاه‌ها یا منازل خود به صورت غریبانه به بازی می‌پردازند و کسانی که شطرنج را علاوه بر رشته ورزشی، یک هنر ذهنی می‌دانند جایگاهی برای انسجام و بروز استعدادهای خود نمی‌بینند.

وی خواستار توجه به رشته ورزشی شطرنج سوادکوه شد و افزود: ارائه تسهیلات و تجهیزات و تشکیل هیئت قوی به این رشته ورزشی، نوید آینده روشنی را خواهد داد.

*شطرنج در سوادکوه علاقمندان زیادی دارد

مجید اسلامی دارنده دو دوره قهرمانی مسابقات شطرنج سوادکوه نیز در گفت‌وگو با فارس با بیان این مطلب که شطرنج در سوادکوه علاقمندان زیادی دارد گفت: یک دوره کوتاه در اواسط دهه 80 و دوره یک ساله تیرماه سال 88 تا اسفند سال 89 شاهد انسجام و برنامه‌ریزی مناسب هیئت شطرنج سوادکوه بوده‌ایم که شطرنج‌بازان توانسته‌اند خود را نشان دهند.

دارنده دو عنوان قهرمانی مسابقات شطرنج سوادکوه با بیان تأسف از رکود دوباره شطرنج سوادکوه گفت: در هیئت شطرنج شاهد برنامه‌ریزی ریشه‌ای و آینده‌داری بوده‌ایم که با برخی دخالت‌ها و موانع به بن‌بست رسید.

وی خواستار برنامه‌ریزی تربیت بدنی سوادکوه و هیئت شطرنج استان برای احیای رشته شطرنج سوادکوه شد و افزود: با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مسابقات مختلف و حضور در میادین استانی و کشوری شاهد ارتقای هر چه بیشتر شطرنج سوادکوه خواهیم بود.

*شطرنج‌بازان سوادکوهی دارای استعدادهای بالایی هستند

ابراهیم قاضی‌خانلو دارنده مدرک داوری و مربیگری درجه 3 کشوری نیز در گفت‌وگو با فارس با اشاره به کسب عنوان چهارمی دهه‌های قبل در مسابقات استانی گفت: ظرفیت‌های شطرنج سوادکوه گسترده و قابل توجه است و با برنامه‌ریزی مدون می‌توان به موفقیت‌های آنان امیدوار بود.

وی به موفقیت‌های سوادکوهی‌های مقیم شهرهای دیگر اشاره کرد و افزود: شطرنج‌بازان سوادکوهی دارای استعدادهای بالایی هستند که نیاز به آموزش و بسترسازی دارند.

*برای توسعه شطرنج سوادکوه باید برنامه‌ریزی گسترده انجام شود

عمران اکبرنژاد رئیس سابق هیئت شطرنج سوادکوه که از تیرماه 88 تا اسفند ماه 90 مسئولیت هیئت شطرنج سوادکوه را بر عهده داشت، با اشاره به این مطلب که در هیئت سابق شطرنج به تدوین برنامه 31 ماده‌ای با استفاده از” برنامه توسعه بخش تربیت بدنی و ورزش استان در برنامه پنجم توسعه” که توسط دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اداره کل تربیت بدنی سابق استان مازندران تدوین شده است اقدام کرده بود گفت: 13 برنامه کوتاه مدت برای دو سال و 11 برنامه میان مدت برای سه سال و هشت برنامه بلندمدت برای چهار سال در نظر گرفته شده بود که بیش از 70 درصد برنامه کوتاه مدت هیئت شطرنج شهرستان سوادکوه به مرحله اجرا رسیده است.

رئیس سابق هیئت شطرنج سوادکوه به برنامه‌های اجرایی دوره 8 ماهه خود اشاره کرد و افزود: برگزاری دو کلاس در شهر زیراب و بسترسازی برای تشکیل کلاس‌هایی در شهر شیرگاه و پل سفید و نیز شطرنج روستایی و برگزاری کلاس‌های شطرنج در مدارس، برگزاری چند مسابقه شهرستانی و حضور در مسابقات استانی و بین شهرستانی و تدارک اولیه برای برگزاری همایش علمی – ورزشی با موضوع شطرنج و خلاقیت و نیز برنامه‌ریزی برای برگزاری نخستین جلسه کلاس‌های جدید شطرنج، تهیه تجهیزات اولیه و ملزومات اداری برای هیئت، تعیین شرح وظایف واحدهای هیئت شطرنج بوده و حضور در روابط عمومی هیئت شطرنج استان مازندران برخی از اقدامات ما در آن هیئت بوده است.

اکبرنژاد به دلایل برکناری خود از ریاست هیئت شطرنج اشاره کرد و افزود: نامه‌ای را به رئیس سابق تربیت بدنی با موضوع انتقاد از دخالت‌های غیرمتعارف وی در امور هیئت، برگزاری مسابقه شطرنج شهرستانی با نام تیم ورزشی مجهول زیرمجموعه یک باشگاه بدون هماهنگی با هیئت شطرنج و حضور رئیس تربیت بدنی و اعلام رضایت از برگزاری آن، وجود حساب بانکی موازی با هیئت برای یک مربی شطرنج (که به عنوان سرپرست جدید انتخاب شده است)، عدم حمایت مالی مناسب از هیئت نوپای شطرنج و عدم همراهی با برنامه‌های مدون هیئت شطرنج و عدم شجاعت برخورد با فعالیت‌های خارج از چارچوب قانونی در شطرنج سوادکوه و… تقدیم کردم.

وی به وضعیت حال حاضر شطرنج سوادکوه اشاره کرد و افزود: در طول فعالیت هیئت جدید غیر از برگزاری مسابقات تکراری زیر مجموعه آموزش و پرورش شیرگاه که در گزارش تربیت بدنی شهرستان هم لحاظ می‌شود هیچ مسابقه خاصی را شاهد نبوده‌ایم و تجهیزات و امکاناتی را که با تلاش و رایزنی بدست آورده‌ایم در اختیار شطرنج‌بازان شهرستانی قرار نمی‌گیرد.

رئیس سابق هیئت شطرنج سوادکوه افزود: برگزاری کلاس‌های ثابت در یک منطقه جغرافیایی و زیرمجموعه نهاد آموزشی کمکی به توسعه شطرنج سوادکوه نمی‌کند و باید برنامه‌ریزی‌های مدونی انجام گیرد.

انتهای پیام/ی10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول